De juiste soorten marketing voor jouw bedrijf | Wed niet op één paard
Na het lezen van deze post over verschillende soorten marketing weet je:
- Dat je het niet gaat redden met social media als enige marketingmethode. Jij wedt toch ook niet op één paard?
- Dat je per fase van de kopersreis het beste verschillende soorten content kunt maken en verschillende soorten marketing inzet. Lees ook mijn blog over 3 soorten content: ToFu, MoFu en BoFu.
- Welke 4 suggesties ik jou geef voor de marketing van jouw bedrijf.
Leun niet alleen op social media
Laten we eerlijk zijn, social media is super voor bedrijven. Het is een goede manier voor bedrijven om een band op te bouwen met hun doelgroep. Voordelen – het is super toegankelijk, jouw doelgroep gebruikt het waarschijnlijk vaak én het is gemakkelijk.
Het probleem is dat voor veel bedrijven sociale media hun enige vorm van marketing is. Hierdoor zijn ze overgeleverd aan het algoritme van het betreffende platform en hebben ze geen impact op wie hun content ziet en wanneer.
Social media is een goede tool om jouw doelgroep te bereiken, maar hieronder vind je de redenen waarom het belangrijk is om óók andere marketingactiviteiten te ondernemen, naast social media.
Ben jij van plan om lang met jouw bedrijf actief te zijn, dan is het belangrijk om de juiste marketingmix samen te stellen, die bij jou past. Social media zijn hierin slechts een punt van de hele taart.
Waar bevinden jouw klanten zich in hun klantreis?
Om over een goede marketingmix te praten, is het belangrijk om het eerst te hebben over de klantreis of client journey. Hierin kun je 3 fases onderscheiden:
Fase 1: Bewustzijn
Wil een potentiële klant iets bij je kopen, dan is het zaak dat ze zich in de eerste plaats realiseren dat ze een probleem of behoefte hebben. Hoe deze fase duurt is afhankelijk van hoe hoog de nood is, hoe snel iemand een beslissing neemt, of iemand juist trager is in het maken van een keuze.
In deze fase is de potentiële klant het verst verwijderd van een aankoop. Content die potentiële klanten in deze fase het meest aanspreekt, zorgt ervoor dat er een relatie tussen jou en hen ontstaat. Ze moeten je leren kennen, leuk vinden en vertrouwen (know, lik, trust) om je te zien als een oplossing voor het probleem. Keihard proberen te verkopen is zonde van jouw energie en werkt averechts.
Fase 2: Overweging
De koper kent nu zijn pijnpunt of is zich bewust geworden van het probleem. In de afwegingsfase gaat de koper dan ook op zoek naar een oplossing en komt dichter bij het maken van een daadwerkelijke transactie.
Content die klanten in deze fase het meest aanspreekt, is content die heel veel waarde biedt bij het oplossen van hun probleem. Maar met deze content zet je tegelijkertijd jouw bedrijf ‘in the picture’, omdat het die gewilde oplossing kan bieden.
Fase 3: Beslissing
Dit is de laatste fase in de klantreis. De klant is er klaar voor: ze hebben je leren kennen, vinden je leuk en hebben vertrouwen in je gekregen. Ze hebben ook gezien dat jij een mogelijke oplossing hebt voor hun probleem. Nu moeten ze alleen nog de beslissing nemen of ze bij jou willen kopen.
Het is belangrijk om te weten dat sommige potentiële klanten deze fase bereiken en uiteindelijk niet bij jou kopen. Anderen zijn besluiteloos en kunnen heel lang in deze fase blijven.
We hadden het al over verschillende soorten content per fase. In de afbeelding hieronder zie je ook dat er per fase verschillende marketinginspanningen noodzakelijk zijn tijdens de klantreis om jouw mogelijke klant door het proces te begeleiden.
Ken je klant goed… heel goed
Het is essentieel om jouw doelgroep heel goed te kennen, welke marketingmethode je ook gaat gebruiken. Dus niet alleen of het een moeder tussen de 30-45 jaar is die in Amsterdam woont en sport.
Nee… bij wijze van weet je hoeveel klontjes suiker (of zoetjes) ze in haar koffie heeft en wat haar favoriete koffietentje is voor take-away. Des te meer je weet van jouw ideale klant, des te specifieker en effectiever jij jouw content kunt maken. Hierdoor komen jouw berichten aan en helpen ze jouw ideale klant de kopersreis te doorlopen.
Omdat het best lastig is om jouw doelgroep tot in de kleinste details vast te leggen, heb ik een marketing module hiervoor gemaakt. Hiermee doorloop je het hele proces, aan de hand van de theorie en een werkboek met templates. RESULTAAT: jij kent jouw ideale klant door en door.
Jouw soorten marketing bepalen
De laatste fase van de kopersreis valt dus maar moeilijk te rijmen met social media. Om de andere onderdelen van jouw marketingmix te bepalen is het belangrijk om aan de volgende zaken te denken:
- Hoe ga je via de andere marketingkanalen waarde bieden aan jouw doelgroep?
- Hoe laat je al jouw inspanningen samenwerken om potentiële klanten soepel door het koopproces te leiden?
- Waar brengt jouw ideale klant online zijn of haar tijd door?
De 4 marketing must-haves voor jouw bedrijf
Ik snap het, je bent al zo druk als ondernemer. Naast jouw eigen hoofdactiviteit, zou je dan 4 verschillende soorten op moeten pakken. Social media alleen al is een klus…
Tóch adviseer ik je om te kijken naar de volgende zaken, waar in alle gevallen jouw website centraal staat. Dat is een kanaal wat jij controleert en alle informatie bevindt zich hier.
Ik kan heel veel meer mogelijkheden opschrijven, maar met deze 4 soorten haal je het meeste eruit voor jouw bedrijf. Plus, ze hebben allemaal met elkaar te maken. Publiceer liever minder, maar van een topkwaliteit, dan dagelijkse matige content te plaatsen.
1. Search engine optimization (SEO) (zoekmachineoptimalisatie)
Volgens Hubspot gebruikt 62% van de consumenten een zoekmachine wanneer ze meer willen weten over een nieuw bedrijf, product of service, terwijl 41% een zoekmachine gebruikt wanneer ze klaar zijn om te kopen. Koppel dat aan de biljoenen Google-zoekopdrachten die elk jaar gedaan worden en het is een no brainer dat je in de zoekmachines gevonden wilt worden.
Zoekmachineoptimalisatie is het proces waarbij je ervoor zorgt dat jouw website hoog scoort in de resultaten van de zoekopdrachten voor een bepaalde term of trefwoord. Hierdoor wordt jouw content zichtbaar en gemakkelijk toegankelijk voor die personen die op zoek zijn.
Met SEO richt je je vooral op de organische vindbaarheid van jouw website. Met andere woorden je betaalt er niet voor. Betaal je er wel voor, dan hebben we het over search engine advertising.
Om te groeien als modern bedrijf, is het cruciaal dat jouw site op de eerste pagina van de zoekmachines verschijnt. Een Hubspot-studie laat zien dat drie van de vier internetgebruikers nooit voorbij de eerste pagina van de SERP’s bladeren.
De technologie verandert continu en SEO dus. Maar er zijn altijd een aantal fundamenten die niet zullen veranderen, volgens Moz. Dit zijn:
- Crawlability: wordt jouw content gevonden door de zoekmachines?
- Site-structuur: hoe moeten de zoekmachines prioriteiten geven en jouw content organiseren?
- Zoekwoorden: wat is de content van jouw site?
- Backlinks: geeft jouw content betrouwbare informatie over de onderwerpen waar je over schrijft? Gaan mensen jouw info delen?
Tips voor SEO
- Doe een zoekwoordenonderzoek. Het is belangrijk om te weten welke de beste zoekwoorden zijn waarop men zoekt voor bepaalde onderwerpen. Deze woorden verwerk je in jouw content om traffic te kunnen genereren naar jouw website.
- Zorg regelmatig voor nieuwe content. Om te kunnen scoren met SEO heb je nieuwe kwalitatieve content nodig, gericht op de zoekwoorden uit jouw zoekwoordanalyse. Bezoekers willen nieuwe, relevante en bijgewerkte content om hen te helpen beslissingen te nemen.
- Optimaliseer jouw site voor mobiel zoeken. Mensen zoeken steeds meer met hun smartphones. Google heeft een mobile-first aanpak, wat betekent dat Google als eerste de mobiele versie van jouw content gebruikt om te indexeren en ranken.
2. Contentmarketing
Alleen maar verkopen in jouw content, werkt averechts. Mogelijke klanten rennen bij je weg en de kans is groot dat zij hun negatieve ervaring met jouw bedrijf delen met hun vrienden en familie. Daar gaat jouw reputatie.
Contentmarketing is een aanpak die gericht is op het consequent ontwikkelen en delen van waardevolle content – blogposts, video’s, infographics, e-books, casestudy’s, interviews, white papers, enz. Het doel: een specifiek segment van de markt aantrekken.
Bedrijven gebruiken contentmarketing o.a. voor:
- Het bouwen of positioneren van een merk
- Leadgeneratie
- Het behouden van klanten
- Het verhogen van verkopen
- Het ondersteunen van SEO en social media activiteiten
- Het bouwen van een reputatie/expertstatus
Tips voor contentmarketing
Om contentmarketing echt voor je te laten werken is het belangrijk om de volgende zaken te onthouden:
- Contentmarketing is geen quick fix. Door consequent waardevolle, zeer deelbare content te bieden, bevestig je dat jij een expert bent binnen jouw vakgebied. Content stelt jou in staat om de zorgen en pijnpunten van jouw (mogelijke) klanten aan te pakken. Ze leren je kennen en vertrouwen. Als ze klaar zijn om te kopen, ben je het eerste bedrijf waar ze aan denken.
- Het is geen stand-alone marketingdistributiestrategie. Content marketing drijft andere soorten marketing. Daarom is het zo’n goede combi met andere digitale marketingkanalen, zoals SEO, leadgeneratie en social media marketing.
3. Email marketing
Jouw e-maillijst wordt de basis. Je weet vantevoren dat je alle mensen op jouw lijst kunt bereiken. Vergelijk dit met sociale media waar een onbekend algoritme bepaalt dat slechts een percentage van 5% jouw posts ziet.
De gemiddelde open rate percentages variëren afhankelijk van de branche, maar over het algemeen is een open rate van 25% normaal. Sommige branches hebben een gemiddelde open rate van minder dan 10%, dus doe onderzoek en ontdek wat realistisch is voor jouw bedrijf, branche en doelgroep. Zo kun je op basis van cijfers, bepalen wat werkt en veranderen wat niet werkt.
Email is een marketingkanaal dat vaak wordt gebruikt om een merk te bouwen, klanten op de hoogte te houden én om specifieke marketingboodschappen te delen tijdens de verschillende fases van de buyer journey.
Tips voor e-mailmarketing
- Werk aan jouw maillijst. Toestemming is cruciaal voor deze vorm van marketing (AVG/GDPR). Je hebt expliciete toestemming nodig van de mensen op jouw lijst om ze te mogen mailen. Koop dus geen dubieuze lijsten of zet niet zomaar mensen op jouw lijst. Je wilt niet gezien worden als spammer (reputatieschade).
- Personaliseer jouw campagnes en berichten. Stuur geen willekeurige berichten naar willekeurige mensen in jouw lijsten. Houd jouw lijsten schoon door een periodieke schoonmaak te houden. Segmenteer jouw lijsten, zodat je weet welke soorten e-mails moeten worden verzonden naar welke segmenten op jouw lijst.
4. Social media marketing
Bij social media marketing hebben we het natuurlijk over het inzetten van sociale netwerken zoals bijvoorbeeld Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en Tiktok. Je zet de platforms in om je merk te bouwen, nieuwe volgers te leren kennen en met hen te connecten en om verkopen te genereren.
Tips voor sociale media marketing
- Integreer jouw marketinginspanningen. Net als andere vormen van digitale marketing, werkt social media marketing het beste in combinatie met andere marketingstrategieën zoals bv. contentmarketing. Zorg ervoor dat ze jouw website bezoeken.
- Ken jouw ideale klant. Dit geldt voor ieder marketinginitiatief, ongeacht het kanaal dat je kiest. Als je maar een vaag idee hebt van wie je publiek is, is het creëren van op maat gemaakte content die hen weet te raken een vergeefse moeite
- Maak een sociale media-kalender en wees consistent. Een kalender voor sociale media zorgt voor een krachtige consistente stroom van content, een duidelijke tone-of-voice en dat je een betrouwbare informatiebron wordt.
Wrap up: creëer een sneeuwbaleffect met jouw soorten marketing
Door stelselmatig deze marketingkanalen in te zetten en op elkaar af te stemmen, creëer je een sneeuwbaleffect. De ene soort marketing versterkt de andere en vice versa.
Helaas geen quick fix, maar wel een methode waarmee je op de lange termijn de vruchten gaat plukken van jouw marketinginspanningen.Dus tijd om te stoppen met de losse flodders en gestructureerd aan de slag te gaan met jouw mix
Kun je wel wat hulp bij jouw contentmarketing gebruiken? Neem dan contact op, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.
Vond je dit artikel nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!