• Werk met mij
    • Pick my brain
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
  • DIY marketing modules
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
0

Parmois

  • Werk met mij
    • Pick my brain
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
  • DIY marketing modules
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
Stop met content maken
10 feb 2022
Content strategie, Content routines

Stop met content maken

Pin
Share
Share

Say what?! Ja, inderdaad, stop met content maken. Hou op met content posten om ‘t posten. OK, dit is natuurlijk overdreven, maar er schuilt wel een waarheid in. Aan ’t einde van deze blogpost weet jij waarom doelgerichte content maken veel effectiever is.

Dus heb jij als doel om meer content te publiceren in 2022, denk daar nog eens over na.

Ik weet dat het tegenstrijdig klinkt. Zeker als je ‘de guru’s hoort zeggen dat je iedere dag zou moeten posten, Stories en Reels moet maken, live moet gaan en natuurlijk een blog, vlog of podcast moet hebben.

Help… dit is een garantie voor een content burn out voor iedere kleine ondernemer. Dus ook voor jou en mij die – niet geheel onbelangrijk – onze klanten willen helpen.

Meer content maken is een streven, het is zeker geen SMART doelstelling. Doelstellingen hebben namelijk meetbare resultaten en deadlines. Content maken zonder een doelstelling, is content maken om het content maken. Of ’t nu om jouw social media, emailings of blogposts gaat.

Stop met content maken om maar te maken

De wens om jouw content planning altijd te vullen met ‘verse’ content is bij veel ondernemers groot, zelfs als deze content ideeën niet bijdragen aan het behalen van hun zakelijke doelstellingen.

Maar wat is uiteindelijk belangrijker: yes, ik kan weer een blogpost van mijn to do-list schrappen of yes, mijn content levert mij nieuwe klanten op (lees omzet)?

Wees slim en bepaal de context

De context bepalen doe je door de 3 volgende zaken te bepalen – voordat je ook maar een woord op papier zet:

  • Een SMART doelstelling voor jouw content item, bv jouw blogpost
  • Jouw belofte aan de lezers van jouw blogpost
  • De call-2-action

Jouw doelstelling

Welk resultaat heb je voor ogen dat je met dit item wilt bereiken? Is het om een product te verkopen, jouw maillijst te laten groeien, kennismakingsgesprekken plannen of om een band op te bouwen met jouw volgers? Hoe draagt dit bij aan het halen van jouw jaardoelstellingen?

Maak jouw doelstellingen SMART, zodat je gericht werkt naar het beoogde resultaat en de impact ziet op de jaardoelstelling. Zo kun je achteraf bepalen of iets gewerkt heeft, of niet.

Een SMART-doelstelling is:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Attainable = Haalbaar
  • Relevant
  • Tijdgebonden

Een voorbeeld: stel ik wil binnenkort mijn content repurposing programma lanceren, dan wil ik content maken die deze lancering ondersteunt en mensen helpt te begrijpen hoe ze hun content effectiever in kunnen zetten.

Mijn SMART doelstelling zou er dus als volgt uitzien.

  • Specifiek: laten zien hoe content repurposing werkt voor elk type klein bedrijf.
  • Meetbaar: mijn doel is om 50 mensen zover te krijgen dat ze zich inschrijven voor mijn content repurposing-freebie.
  • Haalbaar: dit zou ongeveer 3% conversie zijn van mijn totale websiteverkeer.
  • Relevant: dit ondersteunt mijn aanstaande lancering van mijn content repurposing programma.
  • Tijdgebonden: de lancering vindt plaats over 3 weken.

Let op: de doelstelling is voor jou bedoeld en vermeld je dus niet in jouw blogpost.

Jouw belofte

Na het bepalen van jouw doelstelling, is jouw belofte aan de beurt. Heb jij ook wel eens een blog gelezen waar de titel je over de streep trok om daadwerkelijk te klikken. Maar dat je na het lezen van de post dacht ‘wat een verspilling van mijn tijd?’

Jouw belofte is de doelstelling die jouw content voor jouw lezers heeft – natuurlijk ‘SMART’ geformuleerd. Zo maak je duidelijk wat de uitkomst is voor jouw lezer na het lezen van jouw content. Waarom zouden ze hun kostbare tijd ‘moeten’ besteden aan het lezen van jouw content.

Voorbeeld 1

Na het lezen van deze blogpost, zullen de lezers zich gemotiveerd en empowered voelen, omdat ze hebben geleerd hoe ze longform-content kunnen maken en hergebruiken, waardoor ze tijd en energie kunnen besparen.

  • Emotie: gemotiveerd en gesterkt
  • Onderwerp van jouw bericht: longform-content maken en hergebruiken
  • Actie: tijd en energie

Voorbeeld 2

Na het lezen van dit bericht, leren de lezers hoe je longform content met intentie en strategie kunt maken door deze content te hergebruiken voor maar liefst 90 dagen of langer.

  • Einddoel: longform content maken
  • Hoe: met intentie en strategie
  • Actie: content hergebruiken
  • Periode: 90 dagen of langer

Wat kun jij redelijkerwijs beloven aan jouw publiek? Definieer het. Laat je lezers weten wat ze door het lezen van jouw bericht leren en hoe jij waarde toevoegt. Door vervolgens deze belofte na te komen, creëer je goodwill en vertrouwen. Plus, je zult de belofte ook inzetten om jouw bericht te promoten.

Call-to-action

Het laatste stukje van de puzzel voordat je begint met content maken, is de call-to-action. Wat is de actie die je wilt dat jouw lezer onderneemt na het lezen van jouw bericht? Waar wil je dat ze naartoe gaan? Hoe breng je ze dichter bij het bereiken van jouw doelstelling?

Het is jouw taak om die volgende stap duidelijk voor hen te beschrijven en hen uit te nodigen om in actie te komen. Deze ene regel onder aan jouw blogpost nodigt hen uit om zich in te schrijven op jouw freebies, zich te abonneren op jouw podcast of zich aan te melden voor jouw maillijst. Hoe duidelijker, hoe beter.

Nu kun je content gaan maken…

Nu je jouw doelstelling, belofte en call-to-action duidelijk omschreven, heb je alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met het schrijven van jouw blogpost. Deze 3 zaken zorgen ervoor dat iedere keer wanneer je content maakt je een duidelijk doel voor ogen hebt, dat past in het grote plaatje om jouw doelen te behalen. Belangrijker nog ze zorgen ervoor dat je lezers jouw bijdragen waarderen, doordat je de waarde biedt die je hen belooft en helpt.

Stop met content maken P1

Vond je dit artikel ‘Stop met doelloos content maken’ interessant, pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!

Ik help zelfstandigen in de dienstverlenende sector – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.

Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.

Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.

Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!

Stop met content makenStop met content makenStop met content makenStop met content makenStop met content maken
Pin
Share
Share
Delen

Misschien vind je dit ook leuk

3 soorten content: ToFu, Mofu en BoFu

12 december 2022

Wat is content coaching en hoe helpt ‘t mijn bedrijf?

17 januari 2022

Een marketingplan maken: juist belangrijk voor eigenaren van kleine bedrijven en eenmanszaken

13 juli 2021
Vorig bericht
Bang om te investeren in jezelf? | 3 tips om deze angst te overwinnen
Next Post
Een blog schrijven: HOE doe je dat?
Hi, ik ben Marja - content expert en eigenaresse van Parmois. Ik help je jouw content marketing leuker, makkelijker én effectiever te maken. Lees hier meer over mij >>
    • Contact
    • Verzenden en retourneren
    • Voorwaarden webshop
    • Privacybeleid

    Copyright 2021® Parmois, ingeschreven bij de KvK Amersfoort onder nummer 66707102 Site Powered by Pix & Hue.

    Cookie time
    Om jouw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op Akkoord & Doorgaan om cookies te accepteren en direct naar de site te gaan, of lees ons Privacybeleid. Cookie settingsAKKOORD & DOORGAAN
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN