• Werk met mij
    • Pick my brain
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
  • DIY marketing modules
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
0

Parmois

  • Werk met mij
    • Pick my brain
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
  • DIY marketing modules
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
content ideeen
01 nov 2022
Content routines

Nooit meer zonder content ideeën

Pin
Share
Share

Heb jij moeite om iedere maand met goede content ideeën te komen voor jouw blog? Door blogs te schrijven over onderwerpen die jou en jouw ideale klanten interesseren, is ‘t makkelijker om regelmatig en met enthousiasme jouw blogposts te schrijven.

Natuurlijk, je kunt ervoor kiezen om 300 blog onderwerpen neer te pennen in 5 minuten en deze in jouw redactionele kalender te plannen. Natuurlijk… die content ideeën zijn in lijn met wat jouw bloglezers zou kunnen interesseren. Maar op ’t moment dat je aande slag wilt met jouw blogpost, denk je ‘oof, dat vind ik écht geen leuk onderwerp om over te schrijven’. Vervolgens zit je uren naar een wit beeldscherm te staren…

Daarom geldt ook hier – zoals op zoveel gebieden – kwaliteit is zoveel belangrijker dan kwantiteit. Net als dat je het zelf óók leuk moet vinden om over een bepaald onderwerp te schrijven, om waarde te bieden aan de lezers van jouw blog.

Hieronder vind je twee methoden die ik vaak gebruik bij het brainstormen van content ideeën voor mijn klanten en mezelf. Ik heb ze hieronder beschreven, zodat je kunt experimenteren welke methode het beste bij past.

De Hoe-oefening

Met de Hoe-oefening maak je zinnen af. Op deze manier bedenk je veel waardevolle content ideeën voor al jouw blogposts, freebies en e-mails.

Zo werkt het: je gaat een Hoe-zin afmaken en je schrijft alles op wat in je opkomt, zolang het maar betrekking heeft op jouw bedrijf en expertise. Dit doe je zonder aan goed of fout te denken. Stel een timer in op 2 à 3 minuten per Hoe-vraag, in totaal 8 keer.

Stap 1: Pak een pen, papier en een timer

Step 2: Stel 2 à 3 minuten in op jouw timer per Hoe-vraag en schrijf alle ideeën op die opkomen:

  • Hoe MAAK / CREËER…
  • Hoe PLAN…
  • Hoe KIES…
  • Hoe BOUW…
  • Hoe BEREIK…
  • Hoe ONTWERP…
  • Hoe SCHRIJF…
  • Hoe START…

Hier een paar voorbeelden:

  • Hoe maak ik een marketing budget?
  • Hoe plan ik mijn agenda effectief in?
  • Hoe kies je de juiste business coach?
  • Hoe bouw je een funnel?
  • Hoe bereik je jouw ideale klant?
  • Hoe ontwerp je de ideale work flow?
  • Hoe schrijf je aantrekkelijke titels?

Stap 3: Maak een selectie

Als je eenmaal klaar bent met het doorlopen van elk van deze vragen en je twee tot drie minuten aan elke vraag hebt besteed, markeer dan jouw top 10. Dit zijn onderwerpen waar jij naar uit kijkt om content over te maken.

Nu heb je een hele serie content ideeën, die gerelateerd is aan jouw werk én waar jij graag jouw kennis over deelt. Je kunt deze methode keer op keer gebruiken.

 

[Tekst loopt door onder de banner]

o-stress content maandplanner

Mind Mapping

Stap 1: Begin met een algemene lijst van de onderwerpen waar jij content over maakt

Vergelijk deze lijst met wat je weet dat jouw potentiële klanten graag willen lezen om 3-5 brede onderwerpen te bedenken waar jij content over kunt maken.

Stel je bent een webdesigner en je werkt alleen 1-op-1 voor klanten, dan is het geen goed idee om een blog te schrijven over hoe iemand een website kan maken.

De mensen die deze berichten willen lezen, zijn niet jouw potentiële klanten. Betere onderwerpen zouden zijn: websitestrategie (gerelateerd aan de algemene bedrijfsstrategie), voorbereiding op jouw webproject, hoe te werken met designers, branding, enz.

Stap 2: Creëer een mind map voor ieder onderwerp

Schrijf ieder onderwerp in het midden op een pagina. Noteer daarom heen de volgende 5 woorden: wat, waarom, wanneer, waar en hoe. Trek een lijn van ‘wat’ naar jouw centale onderwerp, idem van ‘waarom’ naar het centrale onderwerp enzovoorts. Voeg aan de zijkant een kolom toe waar je jouw content ideeën kunt noteren, die niet onder deze 5 subcategorieën passen.

Stap 3: Brainstorm ideeën op basis van de vragende voornaamwoorden

Wat: wat zijn de concepten/strategieën/methoden die je kunt delen met jouw lezer?

Bijvoorbeeld:

  • 4 SEO strategieën voor solopreneurs
  • Wat een content coach voor jouw bedrijf kan betekenen
  • 9 praktische voorbeelden hoe je tijd bespaart met content creatie

Waarom: wat zijn de bezwaren die een lezer kan hebben over een mogelijke samenwerking met jouw bedrijf? Hoe beantwoord je deze?

Voorbeelden:

  • Waarom een goede boekhouder het verschil kan maken tussen winst en verlies
  • 7 redenen waarom het inhuren van een wedding planner de beste beslissing is bij de organisatie van jouw bruiloft

Wanneer: met welke tijdsgebonden zaken moeten jouw lezers rekening houden?

Bijvoorbeeld:

  • Wanneer het tijd is om te stoppen met doe-het-zelven en een professional in te huren
  • Hoe lang van tevoren je jouw trouwfotograaf moet boeken?

Waar: met welke locatiegebonden zaken (fysiek en digitaal) de lezers rekening houden?

Voorbeelden

  • De beste plaatsen om inspiratie op te doen voor jouw nieuwe website
  • Welke social planning tools het beste zijn voor jou (de ene tool is perfect voor Instagram, de ander voor LinkedIn)

Hoe: welke werkwijzen/methoden kan je hen leren (die jou natuurlijk niet vervangen)?

Bijvoorbeeld:

  • Hoe creëer je een eventbudget?
  • Hoe creëer je consistent content zonder stress?

Tip: Maak een content ideeën lijst aan

Bewaar je beste content ideeën (zelfs degene die je niet meteen gaat gebruiken) op één centrale plaats.

Iedereen verzamelt inspiratie, van een Facebook-groepsbericht dat je bent tegengekomen, tot een pin die je hebt bewaard om later te lezen. Als je net zo bent als ik was, dan bewaar je die ideeën overal en nergens. Tegen de tijd dat je ernaar op zoek bent, weet je niet waar je deze content ideeën moet zoeken.

Een handige tool die ik pas ontdekt heb is mymind.com. Met zowel een website als een app is het een ideale verzamelplaats om alle inspiratie te bewaren.

Tot slot…

Het is belangrijk om te schrijven over onderwerpen die interessant vindt om over te schrijven. Je kunt namelijk niet van jouw lezers verwachten dat ze staan te trappelen iets te lezen dat jij een drama vond om te maken. Zoiets merk je namelijk als lezer!

De hoe-oefening en de mindmapping-methode zijn beide goede manieren om content ideeën te bedenken, die zowel waardevol zijn voor jouw lezers en die jij leuk vindt om mee aan de slag te gaan.

Wil jij jouw ideeën gaan plannen? Download dan jouw exemplaar van de no-stress content maandplanner. Dé tool om jouw online zichtbaarheid te vergroten! 

content ideeen

Vond je dit artikel over content ideeën interessant, pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!

Ik help zelfstandigen in de dienstverlenende sector – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.

Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.

Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.

Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!

Nooit meer zonder content ideeënNooit meer zonder content ideeënNooit meer zonder content ideeënNooit meer zonder content ideeën
Pin
Share
Share
TAGS:content ideeën
Delen

Misschien vind je dit ook leuk

Podcast content repurposing: haal jij het maximale uit jouw podcast content?

23 november 2021

Consistent content maken: 3 eenvoudige tips die voor meer consistentie zorgen

31 oktober 2022

Scoren met jouw blog: 22 tips & tricks

26 april 2021
Vorig bericht
Consistent content maken: 3 eenvoudige tips die voor meer consistentie zorgen
Next Post
Geen tijd om content te maken: 4 easy manieren om tijd te vinden
Hi, ik ben Marja - content expert en eigenaresse van Parmois. Ik help je jouw content marketing leuker, makkelijker én effectiever te maken. Lees hier meer over mij >>
    • Contact
    • Verzenden en retourneren
    • Voorwaarden webshop
    • Privacybeleid

    Copyright 2021® Parmois, ingeschreven bij de KvK Amersfoort onder nummer 66707102 Site Powered by Pix & Hue.

    Cookie time
    Om jouw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op Akkoord & Doorgaan om cookies te accepteren en direct naar de site te gaan, of lees ons Privacybeleid. Cookie settingsAKKOORD & DOORGAAN
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN