Content schrijven wanneer je écht geen tijd hebt
Ik heb geen tijd om content te schrijven: ik hoor het zo vaak van solopreneurs. Ze weten dat een blog schrijven meer bezoekers naar een website trekt. Tegelijkertijd geven ze aan zelf geen blog te schrijven vanwege gebrek aan tijd. In deze post vind je 3 tips waarmee je tijd wint.
Ik snap het! Het is ook moeilijk om de tijd te nemen om content te maken. Zeker omdat je als solo-ondernemer al zoveel petten op hebt. Dan heb ik het nog niet eens over dat schrijven voor sommige mensen schrijven niet iets vanzelfsprekends is. Maar ook al is dat wel het geval, dan heb je nog te maken met je werk en andere verplichtingen. Uiteindelijk zitten er maar 24 uur in een dag.
Hieronder geef ik je 3 actiegerichte tips die je helpen tijd te besparen bij het maken van jouw content. Ik heb het dus niet over content batching of het gebruiken van planning tools. Beide zijn natuurlijk altijd goed om in te zetten.
Maar eerst… Voordat je begint met schrijven: doe onderzoek. Wanneer je dit tijdens het schrijven doet, verspil je onnodig tijd. Je gaat heen en weer tussen 2 activiteiten, die alletwee zo meer tijd in beslag nemen dan nodig. Door het van tevoren te doen weet je meteen wat je wilt gaan schrijven.
Tip 1 Praat tegen jezelf
Stel je staat je webshopbestellingen in te pakken en je hoofd loopt om van gedachten. Praat het dan van je af via jouw smartphone, letterlijk én neem het op! Dit kunnen to do’s zijn, maar ook jouw eerste aanzet voor een blog.
Vervolgens kun je het audiobestand omzetten met een app van audio naar tekst (google ‘audio naar tekst omzetten’ er zijn zoveel mogelijkheden). In no time heb jij een transcript in handen.
Natuurlijk ziet dit er niet altijd perfect uit, maar de fouten kun je eenvoudig wijzigen. Je voorkomt in ieder geval dat je naar een leeg beeldscherm zit te staren wanneer je wilt beginnen. Jouw richting is bepaald
Gebruik je Google Documenten via Chrome? Dan kun je heel makkelijk tegen jouw laptop praten en wordt de tekst voor je getypt. Je vindt deze optie onder het vervolgkeuzemenu “Extra”. Knop indrukken en je ziet de tekst verschijnen.
Tip 2 Denk aan de 5 W’s
De 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom. Het is een oud journalistiek principe, maar nog steeds van toepassing. Zorg ervoor dat je een algemeen idee hebt hoe je de vragen kunt beantwoorden en ga aan de slag. Het is de tip die de meeste tijd bespaart.
TIP Voor online content gebruik je liever deze volgorde: wie, waarom, wat, waar, wanneer.
Wie: altijd de persoon voor wie jouw blog bedoeld is (jouw doelgroep)
Waarom: jouw lezer is hier met een reden. Ze scrollen niet naar de derde alinea om er dan pas achter te komen of jij hun probleem kunt oplossen.
Wat: Kort door de bocht hebben we het hier over de alinea’s 3 tot en met 5. Hier geef je antwoord op de vraag.
Waar: Als je een fysieke locatie hebt, kun je hier meer over vertellen. Ben je online, beschrijf dan de stap die je wilt dat de lezer neemt, de zogenaamde call-2-action. Hier staat dan een link achter.
Wanneer: Als het om een online bedrijf gaat, dan wil je dat mensen nu op de link klikken. Heb je een fysieke winkel, nodig mensen dan uit om langs te komen voor een speciale aanbieding of een demonstratie van een specifiek product.
Tip 3 Gebruik een sjabloon
Consistentie is voor alles van cruciaal belang en het maken van content is daarop geen uitzondering. Door jezelf een contentroutine aan te leren, word je steeds sneller.
De voordelen van een template – naast tijdwinst:
- Jouw content krijgt structuur.
- Het is ook een checklist die ervoor zorgt dat je niks mist.
- Je optimaliseert jouw content voor SEO en leesbaarheid.
Creëer jouw eigen content methode, waarmee je het maximale uit jouw content haalt!
Veel plezier met content maken!
Vond je dit artikel ’Content schrijven wanneer je écht geen tijd hebt’ nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever voor jou te maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!