Een marketingplan maken: juist belangrijk voor eigenaren van kleine bedrijven en eenmanszaken
Een marketingplan maken is ALTIJD een goed idee. Juist voor eigenaren van kleine bedrijven en eenmanszaken, die een chronisch tekort aan tijd hebben. Maar hoe doe je dat dan? Dát lees je in dit artikel.
Een marketingplan maken is belangrijk en gaat je veel brengen, denk bv. aan:
- Een duidelijke koers voor jouw bedrijf
- Het maakt ideeën concreet
- Het creëert focus
- Je krijgt een duidelijk overzicht van alle to do’s
- Het creëer vertrouwen
Ik schreef er al eens een blog over: 5 goede redenen voor een marketingplan
Reminder: het schrijven van een marketingplan is geen copy-paste oefening. Jij bent uniek, jouw bedrijf is uniek én jouw plan zou dus ook uniek moeten zijn.
Een goed plan houdt namelijk rekening met jouw bedrijfsvisie, doelstellingen, in welke fase jouw bedrijf zich bevindt, of je alleen werkt of een team tot jouw beschikking hebt.
Marketingplannen komen in vele soorten en maten en wanneer je op Google zoekt, vind je tig templates en voorbeelden. Maar om heel eerlijk te zijn: deze templates zijn vaak gericht op grote bedrijven. Ze zijn niet per se nodig voor solopreneurs of eigenaren van kleine bedrijven.
Maar wat is dan wél nodig?
Hieronder vind je de 6 stappen voor het maken van jouw eigen marketingplan:
- Stap 1 | Bepaal jouw doelstellingen
- Stap 2 | Ken jouw doelgroep door en door
- Stap 3 | Kies jouw marketingplatformen
- Stap 4 | Maak een content kalender
- Stap 5 | Kom in actie
- Stap 6 | Test & meet de resultaten
Stap 1 | Bepaal jouw doelstellingen
De eerste stap bij het maken van een marketingplan voor jouw bedrijf is het bepalen van jouw doelstellingen.
Dit is de basis van het slagen van jouw bedrijf. Het bepalen van doelstellingen is belangrijk, omdat:
- Ze je richting geven
- Je kunt jouw voortgang bijhouden
- Ze je verantwoordelijkhouden
Jouw doelstellingen moeten allemaal betrekking hebben op jouw visie voor jouw bedrijf. Als je hier geen duidelijk beeld voor ogen hebt, dan raad ik je aan om dit eerst helder te hebben voordat je verdergaat met jouw marketingplan.
Ik adviseer altijd om jaardoelstellingen te stellen en deze vervolgens op te splitsen in kwartaal-, maand- en weekdoelstellingen. Belangrijk is dat jouw doelstellingen S.M.A.R.T. zijn.
Leestip: ‘Jouw marketingdoelstellingen in slechts 3 stappen’.
Jaardoelstellingen
Mijn advies: bepaal 3 tot 4 grote doelstellingen die je in de komende 12 maanden wilt bereiken. Een van deze doelstellingen zou een omzetdoelstelling moeten zijn. Andere doelstellingen kunnen verband houden met diensten en/of producten die je wilt lanceren of marketingactiviteiten die je op wilt gaan pakken voor jouw bedrijf.
Wil je bijvoorbeeld een online cursus lanceren of een podcast starten? Misschien wil je spreken op een belangrijk evenement of een coach inhuren?
- Wat is jouw omzetdoelstelling voor de komende 12 maanden?
- Wil je nieuwe diensten en/of producten lanceren?
- Heb je marketingactiviteiten die je in de komende 12 maanden wilt gaan starten?
- Zijn er investeringen die je wilt doen? Misschien wil je een coach inhuren of samenwerken met een virtual assistent.
Kwartaaldoelstellingen
Vervolgens ga je jouw jaardoelstellingen opsplitsen in kwartalen. Zo kun je je richten op de komende 90 dagen en wat er moet gebeuren. Plannen in blokken van 90 dagen is veel makkelijker dan een gedetailleerd plan uitwerken voor de komende 12 maanden. Er kan veel gebeuren in een jaar en hoewel het een goed idee is om een overzicht te hebben van je jaarplan, kun je het beste slechts 90 dagen per keer in detail uitwerken.
De vragen die je jezelf wilt stellen bij het maken van jouw 90-dagenplan zijn:
- Wat is mijn omzetdoelstelling voor de komende 90 dagen?
- Welke doelstellingen heb ik voor dit kwartaal?
Zodra je jouw bedrijfsdoelstellingen voor de komende drie maanden weet, kun je deze verder opsplitsen in maandelijkse doelstellingen.
In deze fase kijk je nog niet naar welke acties je moet gaan nemen om jouw doelstellingen te halen. Later kun je terug gaan werken naar welke acties je moet gaan nemen om jouw doelstellingen te bereiken.
Persoonlijke doelstellingen
Naast de zakelijke doelstellingen is het óók belangrijk om stil te staan bij wat je persoonlijk wilt bereiken.
Wil je een paar maanden naar het buitenland? Heb je een studieschuld die je wilt aflossen? Misschien wil je verhuizen of jouw huis verbouwen? Of extra op jouw hypotheek aflossen?
Deze doelstellingen hoeven niet geld-gerelateerd te zijn, ze kunnen ook tijd-gerelateerd zijn. Misschien wil je minder gaan werken zodat je maar drie dagen per week werkt? Misschien wil je alle schoolvakanties vrij nemen, zodat je bij je kinderen kunt zijn?
Wat je persoonlijke doelstellingen ook zijn, schrijf ze op. Dream big and don’t hold back. Alles is mogelijk als je ervoor werkt en actie onderneemt.
Heb jij jouw doelstellingen (nog) niet bepaald en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Bekijk dan mijn online module ‘Marketingdoelstellingen bepalen’, een praktische manier om direct nog mee aan de slag te gaan.
Stap 2 | Ken jouw doelgroep door en door
Zodra je jouw doelstellingen hebt bepaald, wil je jouw doelgroep door en door kennen. Het heeft geen enkele zin om verder te gaan, zo lang je geen helder beeld hebt van jouw ideale klant.
Een marketingplan maken zonder te weten met wie je wilt werken, is net zoiets als een huis bouwen zonder technisch ontwerp en bouwspecificaties. Het gaat niet werken.
Een van de redenen waarom de marketing van jouw bedrijf misschien nog niet (zo) succesvol is, is omdat je nog geen 100% duidelijkheid hebt wie je nu eigenlijk wilt bereiken.
Laten we beginnen met hoe een ideale klant er uitziet. Een ideale klant is iemand:
- die een probleem heeft waarvoor jij een oplossing kunt bieden
- die jouw diensten en/of producten kan betalen
- met wie je graag werkt
- die jou en jouw dienst/product waardeert
- die een trouwe klant kan worden en jouw bedrijf aanbeveelt aan anderen
Als je alles en iedereen probeert te bereiken en alles probeert te doen, dan gebeurt er maar heel weinig of niets. Door jouw doelgroep te verkleinen en precies te weten wie je wilt helpen, waar deze mensen mee worstelen en hoe je hen kunt helpen, zul je veel gerichter en succesvoller kunnen werken. Dit is wat je gaat helpen om jouw bedrijf te laten groeien.
Wat wil je weten over jouw ideale klant?
Demografische gegevens
Er zijn veel verschillende soorten demografische gegevens die je over jouw ideale klant kunt verzamelen, maar het is aan jou wat je allemaal wilt weten.
Geslacht, locatie en leeftijd zijn slechts een paar – overigens essentiële – voorbeelden van demografische gegevens. Je kunt dieper ingaan op vragen als ‘hoeveel kinderen hebben ze?’ of ‘zijn ze single, in een relatie of getrouwd?’. Het hangt echt af van het soort bedrijf dat je hebt en met wie je wilt werken.
Psychografische gegevens
Psychografische informatie richt zich op ambities, persoonlijkheid, mindset en andere psychologische criteria.
Als je nadenkt over het profiel van je ideale klant, wil je weten wat hun pijnpunten zijn – waar worstelen ze mee? Je zult ook hun wensen, behoeften en verlangens willen kennen – wat willen ze bereiken of juist achter zich laten? Het is ook belangrijk om hun twijfels en angsten te begrijpen. Wat houdt hen tegen om hulp te zoeken?
Dankzij deze informatie kun je veel beter gerichte producten, diensten, promoties en communicatie aanbieden die hen daadwerkelijk helpen. Je kunt hun taal spreken/schrijven om een emotionele band met hen op te bouwen. Laten zien dat jij hen écht begrijpt.
Stap 3 | Kies jouw marketingplatformen
Zodra je je doelstellingen hebt bepaald en precies weet wie je wilt bereiken, is het tijd om te bepalen welke marketingplatforms je gaat gebruiken om jouw (content)marketingplan uit te voeren.
Het aantal platforms dat je gebruikt, hangt af van verschillende factoren, bv:
- Hoe lang ben je al actief met jouw bedrijf? Begin je net of ben je al jaren bezig?
- Hoeveel tijd heb/plan je om aan jouw bedrijf te werken?
- Heb je medewerkers die je werk uit handen kunnen nemen?
Als je net begint, raad ik je aan het bij 2, max 3 platforms te houden. Hoe verleidelijk het ook is om alles te doen – een blog starten, posten op Instagram, een maillijst opbouwen, delen op Pinterest, een Facebook-groep starten – je wordt gek!
Sowieso ga je geen van deze platforms effectief inzetten als je alles tegelijk probeert op te pakken. Er is een ernstig risico dat je compleet overweldigd raakt en je door de bomen het bos niet meer ziet. Resultaat: je weet ‘t niet meer, niks werkt, je raakt gedemotiveerd en gooit de handdoek in de ring. Resultaat: er gebeurt niks meer.
Mijn tip: begin met een blog/vlog/podcast en 1 social mediakanaal waar jouw ideale klant actief is EN wat je zelf ook leuk vindt. Heb je deze 2 zaken onder controle, ga dan aan de slag met jouw maillijst. Werkt dat, dan kun je kijken wat je daarna op wilt pakken.
Stap 4 | Maak een content kalender
Inmiddels weet je welke doelstellingen je wilt behalen, met wie je wilt samenwerken en heb je de marketingplatforms gekozen waarop je actief gaat zijn. Nu is het tijd om je content kalender te maken.
Content vormt vandaag de dag in 99% van de gevallen de kern van ieder marketingplan voor alle ondernemers. Het maakt niet uit welk(e) marketingplatform(s) je ook kiest, content is jouw basis! Mijn volgende blog gaat over het opstellen van een contentmarketing plan voor jouw bedrijf. Kom hier dus over twee weken terug, want dan vind je de aanvulling op dit artikel. Daarom ga ik nu niet teveel aandacht besteden aan dit onderwerp.
Wat ik je wel alvast kan zeggen is…
Door op een consistente manier content te maken en publiceren, kun je jouw bedrijf en merk echt op de kaart zetten. In plaats van willekeurig maar wat te posten, kun je dus beter heel doelbewust omgaan door met een content kalender te werken, die aansluit bij jouw doelstellingen.
Met content marketing bouw je de know-, like- en trustfactor op bij jouw publiek en zij realiseren zich dat jij een expert bent op jouw vakgebied. Jij kunt hen helpen hun pijnpunten op te lossen.
Een content kalender helpt je consistent te blijven. In plaats van iedere dag maar iets te posten om het posten, kun je jouw content van tevoren plannen en batchen (groeperen van bepaalde activiteiten), dit gaat je zeker tijd besparen!
[Tekst loopt door onder de banner]
Stap 5 | Kom in actie!
Nu is het tijd om in actie te komen en aan de slag te gaan met jouw content. Een plan is leuk, maar als je er niets mee doet, dan gebeurt er niets. Hou je aan jouw content kalender en jouw marketingplan. Laat jouw werk niet in een la belanden.
Stap 6 | Test en meet de resultaten
Na 90 dagen is het belangrijk om te beoordelen wat wel en wat niet heeft gewerkt. Ik adviseer je om elke maand naar je marketingstatistieken te kijken, zodat je (gedrags)patronen gaat zien en zo ziet wat wel en niet werkt.
De gegevens die je wilt bijhouden, hangen af van de marketingplatforms die je gekozen hebt, maar je wilt natuurlijk wel weten of jouw acties resultaat opleveren.
Meet bijvoorbeeld het aantal (nieuwe) websitebezoekers, leads, verkopen en natuurlijk of je jouw doelstellingen hebt bereikt. Ik zal in de toekomst hier zeker een blog over schrijven, want vaak wordt dit laatste onderdeel vergeten.
Dit waren ze… De 6 stappen die je als solopreneur écht nodig hebt om een marketingplan te maken voor jouw bedrijf. Ik hoop dat ik je nieuwe inzichten heb gegeven en lees zeker ook de volgende blog waarin ik je veel meer in detail vertel over het maken van een contentmarketing plan voor jouw bedrijf.
Vond je dit artikel ’Een marketingplan maken’ nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever voor jou te maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!