Jouw marketingdoelstellingen in slechts 3 stappen
Marketingdoelstellingen vormen de basis van elke goede marketingstrategie. Ze helpen je bij het stellen van prioriteiten en met het gericht ontwikkelen en uitvoeren van jouw marketingactiviteiten, waardoor je resultaten boekt. MAAR marketingdoelstellingen bepalen is wel een klusje.
Wat is eigenlijk het verschil tussen een marketingdoel en marketingdoelstelling?
Er zijn heel veel definities te vinden over marketingdoelstellingen. Ik zou het volgende zeggen: “Een marketingdoelstelling voegt uitdagende én meetbare waarden toe aan jouw marketingdoelen. Jouw activiteiten beïnvloeden het bedrijfsresultaat direct.”
Bijvoorbeeld:
Doel: “{Bedrijf X} wil gezien worden als leider in de {branche} markt, om het marktaandeel te kunnen vergroten, wat uiteindelijk zorgt voor omzetgroei.” Dit is WAT je wilt.
vs.
Doelstelling: “{Bedrijf X} zal haar share of voice aandeel met 20% verhogen tegen het einde van het derde kwartaal.” Dit is HOE je aan het einde van de gestelde periode kunt bepalen of je erin geslaagd bent om het doel te beïnvloeden.
Dankzij doelstellingen kun je tot betere met ideeën komen die bijdragen aan het realiseren van het doel.
Waarom zijn marketingdoelstellingen belangrijk?
Marketingdoelstellingen zijn de eindresultaten van jouw marketingkeuzes. Ze geven je een richting en een doel om naartoe te werken. Ze laten ook zien wat werkt – of niet – doordat je jouw voortgang kunt meten. Ten slotte is het ook belangrijk om duidelijke doelstellingen op te stellen om hiermee te bepalen welke specifieke marketingkanalen en -marketingactiviteiten je in gaat zetten.
Hoe je in slechts 3 stappen jouw marketingdoelstellingen bepaalt
Je weet nu wat marketingdoelstellingen zijn, maar hoe ga je dan aan de slag met het bepalen van JOUW doelstellingen?
Stap 1: aansluiten op bedrijfsdoelen
Wanneer je jouw doelstellingen gaat opstellen, is het eerste wat je moet bepalen: wat zijn mijn bedrijfsdoelstellingen? Je bepaalt deze óf zelf (eigen bedrijf) óf je krijgt deze van jouw leidinggevende. Zorg altijd ervoor dat je 100% begrijpt wat de bedrijfsdoelstelling is. Deze doelstelling is de drijvende kracht achter jouw marketinginspanningen.
Bijvoorbeeld: we willen een omzet van € 60.000 realiseren in 2021.
Stap 2: bepaal jouw SMART marketingdoelstellingen
De volgende stap is het bepalen van jouw SMART-marketingdoelstellingen. Wanneer je doelstellingen bepaalt die specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdgebonden zijn, vergroot je jouw kans op succes. Hou het op 3 doelstellingen, max 4. Weet wel… hoe meer doelen je stelt, hoe kleiner de kans dat je ze behaalt. Lig je voor op schema en behaal je een doel eerder dan gepland? Dan kun je alsnog een nieuwe doelstelling toevoegen.
Voorbeelden van marketingdoelstellingen kunnen zijn:
- Het online conversiepercentage met 20% verhogen in één jaar.
- Gemiddelde aankoopwaarde in de winkel verhogen van € 10 naar € 25 in één jaar.
Elk van de doelstellingen heeft betrekking op het allesbepalende doel om de omzet naar € 60.000 te krijgen.
Stap 3: match jouw marketingdoelstellingen met jouw marketingfunnel
Niet iedere klant zit in dezelfde fase van het aankoopgedrag. In een hippe term noemen ze dat een marketingfunnel. In gewone woorden: als iemand jouw product nog niet kent, heb je daar een andere boodschap voor nodig, dan wanneer iemand een trouwe klant is en jouw product door en door kent.
Meestal ziet een marketingfunnel er zo uit:
• Bewustwording:
De bewustwordingsfase is om jouw doelgroep te laten weten dat je bestaat. Dit kan zijn door jouw blog te lezen, jouw advertenties op social media te zien of een online advertentie tegen te komen.
• Interesse:
De interessefase houdt in dat jouw doelgroep verbinding maakt met jouw content. Potentiële klanten schrijven zich bijvoorbeeld in om jouw nieuwsbrief te ontvangen
• Overweging:
Dit is het gedeelte van de trechter waar je jouw potentiële klanten in de watten moet leggen. Welke oplossing bied jij om hun problemen op te lossen? Je kunt in deze fase bijvoorbeeld een reeks e-mails (automation) sturen om hen te helpen meer over jouw product te weten te komen.
• Intentie:
Dit is het eerste deel van de verkoopfase van jouw marketingtrechter. Hier worden al jouw oplossingen voor jouw nieuwe potentiële klanten neergelegd.
• Evaluatie:
Jouw doelgroep zal evalueren welke opties zij hebben.
• Aankoop:
Jouw publiek schaft een product aan.
Elke fase kent verschillende marketingdoelstellingen die moeten worden gehaald om klanten door de trechter te leiden. Dit verschilt natuurlijk per bedrijf. Besta je al langer of ben je net begonnen? Ben je net begonnen met jouw bedrijf, focus dan met name op het eerste gedeelte van de funnel. Je wilt namelijk klanten in jouw funnel krijgen. Niemand koopt direct!
Hier een paar willekeurige voorbeelden.
Bewustwording voorbeelden (lead generation):
- 2,500 organische views krijgen voor iedere blog post.
- 500 mensen bereiken met iedere Facebook post.
Interesse voorbeelden:
- Iedere week 300 nieuwe mensen op de emaillijst krijgen.
- Iedere maand 100 Instagram fans erbij.
Overweging voorbeelden:
- 50% nieuwe klanten dankzij een email automation.
- Iedere week 50 goede leads van de emaillijst.
Intentie voorbeelden (Lead nurture):
- Iedere week 15 salesgesprekken.
Evaluatie voorbeelden:
- Iedere maand 5 sales posts schrijven voor diegenen onderaan de funnel.
- Tien demo gesprekken plannen met potentiële klanten.
Aankoop voorbeelden (Sales):
- 75% van alle verkoopgesprekken wordt omgezet in aankopen.
- Het gemiddelde orderbedrag heeft een waarde van 50 euro of meer.
Dit zijn zomaar war doelstellingen, bepaal de aantallen of percentages voor jouw bedrijf. Op een SMART manier uiteraard!
Wil jij aan de slag met jouw marketingdoelstellingen, maar kun je wel een zetje in de rug gebruiken? Bekijk dan eens Module 1 van Jouw marketingplan. Stap voor stap word je meegenomen door het proces.
Voor slechts € 14,95 ontvang je:
• Een ebook
• Een workbook
• Een Excel worksheet
• Een uitgewerkt voorbeeld van een SMART marketingdoelstelling
Als BONUS:
• Een maandplanning
• Een kwartaalplanning
• Cheatsheet met verschillende marketingdoelstellingen
Vind je het leuk om iedere werkdag jouw dosis marketing te krijgen? Volg Parmois dan op Instagram.