Meer omzet door marketing
Een van de meest gestelde vragen die ik krijg is hoe je meer omzet krijgt door marketing. De vraag komt van ondernemers die al best wat aan marketing doen, maar de door hun verwachte resultaten blijven uit. Resultaat: frustratie, marketing werkt toch niet.
Vaak is de oorzaak hiervan het niet hebben van een plan, waardoor je met losse flodders schiet. Begin dus bij het begin en maak een plan. Je kunt nog zoveel aan ‘marketing doen’ met posts op Instagram, emailings, adverteren enzovoorts. Probleem is dat als er geen structurele gedachte achter zit, de resultaten meestal zullen tegenvallen. Je bent weliswaar bezig met content, maar wil jouw content omzet opleveren, dan is het belangrijk om een paar stappen terug te doen.
Het is helaas niet zo dat iemand ‘s ochtends wakker wordt, jouw sponsored Instapost over jouw product ziet en besluit direct te gaan kopen. Was het maar waar…
Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde koper 7 keer in aanraking moet zijn geweest met jouw boodschap in twee weken, voordat hij of zij besluit iets te kopen.
Als jij besluit zelf aan de slag te gaan met jouw marketing is het dus belangrijk om hier rekening mee te houden. Hieronder vind je een eenvoudig voorbeeld van een zogenaamde klantreis.
Onbekend > Bewust > Volger > Fan > Klant
De meeste ondernemers kiezen standaard voor het type marketing dat zich richt op het begin van de customer journey. Social media posts, zichtbaar zijn bij de Google resultaten, posts sponsoren. Alles is gericht op de persoon die jou nog niet kent. Dit is slechts het begin van het traject. Het is ook belangrijk om marketingactiviteiten in te zetten voor de andere niveaus.
Opmerking: het is logisch om hierop te focussen als je net begint en nog geen volgers of fans, laat staan klanten hebt. Naarmate je groeit, zul je hier echter wel aandacht moeten besteden.
Een paar voorbeelden:
Onbekend (persoon kent jouw bedrijf niet) – Je bent zichtbaar als resultaat bij een zoekopdracht door het gebruik van social media hashtags of omdat je adverteert op Google.
Bewust (je bent voldoende zichtbaar zodat mensen jou gaan herkennen) – Dit krijg je voor elkaar door vaak relevante content te delen waar jouw doelgroep online “leeft”. Als er interesse is, bekijken ze jouw website en/of profielen en kunnen ze makkelijk meer informatie vinden, je volgen en contact met je opnemen.
Volger (ze hebben in bepaalde mate belangstelling voor je en besluiten je te volgen, zich in te schrijven voor jouw freebie of nieuwsbrief) – Nu ze eenmaal verbonden zijn met jou, is het belangrijk om hen op structurele basis relevante content te sturen, zodat je hen ‘warm’ maakt om jouw product of dienst aan te schaffen.
Fan (ze volgen je al een tijd en staan op het punt om iets bij je aan te schaffen) – behandel hen met extra zorg, deel exclusieve voordelen, creëer een gevoel van loyaliteit, behandel hen als een ‘insider’. Dit kun je doen met een Facebookgroep of een speciale fan mailinglijst.
Klant (ze hebben een aankoop gedaan, de kans bestaat dat ze nog een keer bij jou gaan kopen of dat ze je aanbevelen bij een ander) – zorg voor goede follow-up emails of stuur DM’s om deze personen betrokken te houden bij jouw bedrijf.Heb jij marketingactiviteiten voor alle fases van de klantreis? Pas jij jouw boodschap aan per fase van de klantreis en hou jij hierbij rekening met jouw doelgroep?
Concentreer je op het creëren van een goede customer journey met solide content per fase, alleen dán zul je meer omzet krijgen door jouw marketing.
Door aan de slag te gaan met een plan, neem je dit soort zaken in een keer mee in jouw marketingplanning. In Module 1 van Jouw marketingplan wordt er ook aandacht besteed aan SMART marketingdoelstellingen bepalen voor de diverse fases waar de mensen zich bevinden in het aankoopproces (marketingfunnel – dat is het perspectief vanuit het bedrijf op de klantreis). Meer details, klik dan even door!
Heb je vragen over deze blog, laat het me weten, dan neem ik het mee in een volgend blog, of post ik erover op Instagram. Volg je Parmois daar al?