Wat is content coaching en hoe helpt ‘t mijn bedrijf?
Hoeveel content marketing freebies heb jij al gedownload? Of hoeveel cursussen heb gekocht die je nooit hebt afgemaakt? Teveel… Je bent niet de enige. Als eigenaar van een klein bedrijf ligt er een totale informatie overkill op de loer, zeker als je net begint. Daar komt content coaching om de hoek kijken, maar wat is het precies?
Wat is content coaching?
Veel coaches huren freelancers of bureaus in om content voor hen te maken, helaas is dit geen garantie voor succes. Omdat zij de werkelijke missie en persoonlijkheid van jouw bedrijf niet kennen, is het lastig om kwaliteitscontent te maken die 100% uitdraagt waar jouw bedrijf voor staat.
Content coaching combineert jouw kennis over jouw diensten met de expertise en jarenlange ervaring van een content strateeg. Iemand die je stap-voor-stap begeleidt en je helpt bij het strategisch én consistent maken van hoogwaardige content om jouw online zichtbaarheid te vergroten.
Hoe een content coach jouw leven makkelijker maakt
Zoals met de meeste dingen in het leven, zijn er geen shortcuts bij het bepalen van jouw content marketingstrategie. Er zijn misschien dan wel geen ‘hacks’, maar er zijn wél manieren om het proces te stroomlijnen, waardoor het veel minder overweldigend wordt. Maar wat kan een content coach je helpen bereiken?
- Hulp bij het maken van een op maat gemaakt strategisch content marketingplan voor jouw bedrijf en advies.
- Hulp om het grote plaatje te zien en een groeistrategie te ontwikkelen door verbeterpunten te bekijken en te bespreken.
- Hulp bij het verbeteren van de kwaliteit van jouw content en alternatieve manieren te vinden om mensen naar jouw website aan te trekken.
Waarom een content coach belangrijk is voor jouw bedrijf
Er zijn enkele vaak voorkomende ‘struggles’ die ondernemers ertoe aanzetten een content coach in te huren. Misschien dat deze zorgen je bekend voorkomen?
- Veel tijd investeren in ‘t promoten van hun content, maar keer op keer zonder resultaat.
- Wel content ideeën hebben, maar geen idee hoe je deze daadwerkelijk kunt uitvoeren.
- Het zat zijn om veel tijd en geld te verspillen aan content marketing die niet werkt.
Enkele manieren waarop een content coach jou kan helpen
1. Verantwoordelijkheid (Accountability)
Bedenk eens wat moeilijker is: een belofte aan jezelf of een belofte aan een ander breken? Ik wed dat je voor optie 2 hebt gekozen. Het is nu eenmaal veel makkelijker om de belofte aan jezelf te breken, dan aan anderen. Daarom zijn er coaches – van sportcoaches tot business coaches.
Bij jouw content marketing is het belangrijk om je aan een strakke planning te houden, omdat dit de enige manier is waarop je consistent zichtbaarheid kunt creëren. Een content coach fungeert als een verantwoordingspartner die je helpt jouw deadlines te halen en consistent te blijven.
2. Begeleiding
We kunnen allemaal op een bepaald moment in ons leven wel een stukje begeleiding gebruiken en dat geldt ook voor ondernemers. Een goede coach, van life coach tot business coach, is iemand die veel ervaring heeft met het te coachen onderwerp.
Het zijn die mensen die kunnen zeggen ‘been there, done that, got the t-shirt’ en dit ook aantoonbaar kunnen claimen. Het die mensen die het allemaal al eens eerder hebben gezien en/of meegemaakt, die snel kunnen inspelen op problemen om met laserprecisie begeleiding en oplossingen te bieden.
De jarenlange ervaring en grondige begeleiding van een content coach helpen jou als ondernemer veel tijd en geld te besparen. Ze bieden je praktische en bruikbare oplossingen als het gaat om content marketing. Ze zullen ook garanderen dat je niet dezelfde fouten maakt die ze andere bedrijven eerder hebben zien maken.
3. Morele steun en motivatie
Ieder mens heeft ‘t wel eens nodig om een complimentje te krijgen, om vol te houden én door te gaan.
Het maakt niet uit hoe zeker je bent over de content die je maakt, zelfs de kleinste twijfel kan alle vooruitgang die je hebt geboekt verpesten. Een content coach biedt morele support en motivatie.
Dankzij positieve feedback en aanpassingen tijdens het content coaching traject, motiveert een coach jou om niet alleen het werk gedaan te krijgen, maar ook om jouw eigen verwachtingen te overtreffen.
4. Een veilige plek om ideeën te verkennen
De belangrijkste taken van een coach zijn het luisteren naar ideeën, het geven van feedback en het geven van een oordeel zonder te veroordelen. Dit creëert een veilige omgeving om te brainstormen over ideeën.
Vooral in de ontwikkelingsfase van jouw content strategie kan de input van een content marketing coach helpen om het volledige aanbod aan ideeën en mogelijkheden vorm te geven tot prioriteiten waar jullie het beiden over eens zijn.
Wat coaches niet doen…
Heb jij ooit een voetbalcoach rondjes zien rennen om het veld voor zijn team, of een atletiek coach zien springen of kogelstoten voor haar atleten? Behalve het demonstreren van een specifieke techniek of vaardigheid, gebeurt dat niet. De atleet moet het werk zelf doen om uithoudingsvermogen en vaardigheden te ontwikkelen.
Een content coach kan jou verder helpen, omdat hij of zij veel ervaring heeft met het strategisch plannen en maken van content. Ze kennen de uitdagingen, frustraties die hiermee gepaard gaan en hebben in hun kennis geïnvesteerd.
Conclusie
Nu je deze blogpost tot hier hebt gelezen, is de kans groot dat je de problemen en uitdagingen over content marketing herkent.
Als dit het geval is, overweeg dan om met een content coach samen te werken. Het is misschien net wat jij mist om jouw content inspanningen tot een succes te maken. Ze leren jou de kneepjes van het vak, die jij vervolgens altijd in kunt zetten.
Een content coach zorgt voor:
- Accountablity
- Begeleiding
- Morele steun en motivatie
- Een veilige plek
Content marketing is zonder twijfel een van de meest cruciale manieren waarmee jouw bedrijf kan groeien. Dankzij kwalitatieve content en een effectieve content marketingstrategie, trek jij jouw ideale klanten naar jouw website en genereer je leads. En niet te vergeten, het geeft je een extra vaardigheid die je in elke baan of bedrijf kunt gebruiken.
Ben jij klaar om aan de slag te gaan met een content coach?
Laten we samen jouw content strategie maken om meer website bezoekers, leads en klanten aantrekken met content die raakt, verbindt en verkoopt?
Boek vandaag nog een gratis kennismakingsgesprek.
Vond je dit artikel ‘Wat is content coaching?’ interessant, pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik help zelfstandigen in de dienstverlenende sector – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.
Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!