Bang om te investeren in jezelf? | 3 tips om deze angst te overwinnen
Je weet dat je in jezelf en jouw bedrijf moet investeren als je wilt groeien. Maar waarom is het dan zo moeilijk om daadwerkelijk de keuze te maken om een content marketing coach in te huren of juist jouw content creatie uit te besteden?
Waarom investeren in jezelf eng is
Je bent echt niet de enige die het eng vindt om een (grote) uitgave te doen voor bijvoorbeeld een content marketing coach. Veel ondernemers, zelfs degenen met veel ervaring, schuiven financiële beslissingen over zakelijke investeringen vaak voor zich uit.
Uiteindelijk komt die angst voort uit onzekerheid:
- Wat als het een verspilling van mijn geld is?
- Wat als die coach me niet kan helpen?
- Wat gebeurt als alles misgaat?
- Wat als ik het niet kan?
- Haal ik wel rendement uit mijn investering?
We willen allemaal de effecten zien van onze investeringen, zoals meer kennis, bedrijfsgroei of extra winst. Het is dus essentieel om onze angst te overwinnen om te kunnen groeien en bloeien.
5 waarheden over waarom investeren in jezelf essentieel is
Investeren in jezelf is essentieel, zeker als je wilt groeien. Intelligentie, pure vastberadenheid en tijd alleen, zijn geen garantie voor succes. Wat jouw definitie van succes ook is.
Niet alle zakelijke investeringen zijn echter financieel. Tijd om te besteden aan het maken van een nieuwe brochure of het ontwikkelen van jouw vaardigheden met coaching.
Zelfstandige ondernemers zijn vaak huiverig over het inhuren van een coach. Maar juist investeren in een coach om te groeien is waardevol voor de groei van jouw bedrijf en om de volgende redenen:
Investeren betekent dat je jouw tijd waardevol vindt
We hebben allemaal uren op Google gezocht, naar podcasts geluisterd en tig blogposts gelezen met een heleboel gratis advies. Maar er gaat niets boven de waarde en impact van een coach die jou 1:1 aandacht geeft en je je puur focust op het aanpakken van jouw specifieke ontwikkelgebieden.
In jezelf investeren betekent jezelf verantwoordelijk houden
Wanneer jouw coach jou een spiegel voorhoudt over jouw progressie en jou aanspreekt op het verzinnen van uitvluchten, zit er niets anders op dan het werk te doen.
Investeren in jezelf creëert focus
Gratis advies wordt maar zelden uitgevoerd, toch? Maar als je je zuurverdiende geld investeert om écht iets te veranderen… ga je ervoor, klaar en gefocust.
Investeren is het meest waardevol wanneer je er zowel mentaal als financieel voor gaat
Uiteindelijk is het bedrag dat je aan een coach betaalt altijd maar zo waardevol als het werk en de energie die je erin stopt. Als je ervoor kiest om te investeren, zorg er dan voor dat je betrokken bent. Je komt opdagen bij de sessies, voert de opdrachten uit, onderneemt actie.
Investeren in jezelf voelt zelden ‘makkelijk’ of ‘comfortabel’
Grote veranderingen en groeimomenten in jouw bedrijf hebben één ding gemeen: het zijn zelden gemakkelijke of comfortabele beslissingen. Ze schrikken je meestal een beetje af, vanwege de prijs, de tijd, het risico… noem maar op.
MAAR de dingen die je angst aanjagen, zijn ook de dingen die je laten groeien.
Dus hoe overwin je de angst om te investeren in jezelf en dus in je bedrijf?
Accepteer dat zakelijke investeringen onvermijdelijk zijn
Investeringen zijn nodig om jouw bedrijf te laten groeien, dus wees niet bang. Leer accepteren dat elke vorm van investering jou tijd, moeite en waarschijnlijk ook geld kost.
Jouw bedrijf moet er op een professionele manier uitzien en werken, wat betekent investeren in know-how, processen, branding, marketing, software, zakelijke tools en technologie, enz.
Denk hier eens over na… als jij niet bereid bent om in jezelf en jouw bedrijf te investeren, hoe kun je van jouw potentiële klanten verwachten dat ze in zichzelf investeren door te betalen om met jou samen te werken?
Stel een financieel en tijdsbudget op
Tijd en geld zijn jouw meest beperkte middelen. Je kunt het beste voor beiden een budget maken, wanneer je zakelijke investeringen doet.
Kijk goed naar je financiën. Nadat alle rekeningen zijn betaald en er brood op de plank is, hoeveel geld kun je dan realistisch gezien opzijzetten om in jezelf of jouw bedrijf te investeren?
Het kan zijn dat je de nieuwe trui nog even moet laten hangen of een paar maanden moet wachten met het kopen van die auto. Door goede zakelijke investeringen kun je later een veel betere auto kopen!
Maar je wilt ook tijd reserveren om het maximale te halen uit jouw investeringen. Het simpelweg inhuren van een VA zal jouw bedrijf bijvoorbeeld niet veranderen. Je zult tijd moeten besteden aan het op papier zetten van jouw processen, hem of haar trainen in jouw manier van werken en het opbouwen van een solide lange termijnrelatie.
Hetzelfde geldt als je overweegt een marketing coach in te huren of je in te schrijven voor een cursus. Het gaat niet alleen de financiële investering die je moet doen om deel te nemen aan het programma. Het is ook de tijdsinvestering die je nodig hebt om de cursus te voltooien, te implementeren wat je hebt geleerd tijdens je coaching sessies.
Als je een duidelijk idee hebt van hoeveel tijd en geld je je kunt veroorloven om te investeren in jezelf en jouw bedrijf, zal dit duidelijkheid brengen en jouw angst kleiner maken.
Neem een weloverwogen beslissing over elke investering
Stel jezelf de volgende vragen wanneer je een zakelijke investering wilt doen:
- Hoe zal de succesvolle afronding van deze investering mij en mijn bedrijf helpen?
- Wat gebeurt er als ik deze investering niet doe?
- Kan ik me de tijd en het geld voor deze investering realistisch gezien veroorloven?
- Zal deze investering rendement opleveren, die bijdraagt aan het realiseren van mijn bedrijfsdoelstellingen?
- Ben ik klaar om het werk te doen dat nodig is om het effect van deze investering te maximaliseren?
- Ben ik, gezien de antwoorden op al het bovenstaande, bereid het risico te nemen om deze investering te doen?
Angst voor onzekerheid hoort bij het ondernemerschap. Uiteindelijk is het overwinnen van de angst om in jezelf of jouw bedrijf te investeren een kwestie van het veranderen van jouw mentaliteit.
Geloof je sterk genoeg in jouw bedrijf om er een succes van te maken? Denk je dat je de steun verdient die je nodig hebt om het tot een succes te maken? Heb jij specifiek hulp nodig bij content marketing?
Als jouw antwoord drie keer ‘Ja’ is, dan is mijn 1:1 content coaching traject misschien wel iets voor jou. Ik ga graag samen met jou aan de slag met jouw strategische content marketingplan en dit – stap-voor-stap – tot uitvoering te brengen. Lees meer over 1:1 content coaching en plan jouw ‘match call’.
By the way, deze call is geheel vrijblijvend, het is gewoon een manier voor ons om in gesprek te komen, elkaar een beetje te leren kennen en antwoord te krijgen op jouw vragen.
Ben jij klaar om aan de slag te gaan met een content coach?
Laten we samen jouw content strategie maken om meer website bezoekers, leads en klanten aantrekken met content die raakt, verbindt en verkoopt?
Boek vandaag nog een gratis kennismakingsgesprek.
Vond je dit artikel over investeren in jezelf interessant, pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik help zelfstandigen in de dienstverlenende sector – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.
Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!