Help, hoe kom ik van mijn marketingblokkade af?
Heb jij moeite om aan de slag te gaan met de marketing van jouw bedrijf? Dan je misschien wel marketingblokkades.
Ben je net begonnen met jouw bedrijf? Of heb je tot nu toe een gestage stroom klanten gehad en hoefde je je geen zorgen te maken over de marketing van jouw business?
Wat jouw uitgangspunt ook is, een begin met marketing maken is vaak het moeilijkste.
De makkelijkste manier om aan de slag te gaan met de marketing van jouw bedrijf, is door:
- Jezelf te bevrijden van eventuele marketingblokkades – het onderwerp van deze post
- Te leren hoe je jouw bedrijf in de markt kunt zetten
- Onderzoek te doen naar wat anderen in jouw markt doen
- Een support-systeem van mensen te creëren die je helpen en een ‘schop onder je kont’ geven, wanneer nodig
- In actie te komen en jouw marketing te testen voordat je het grootschalig gaat inzetten
Marketingblokkades
Misschien besef je het wel helemaal niet, maar je kunt een of meer marketingblokkades hebben die invloed hebben en je onbewust belemmeren om aan de slag te gaan.
Met marketingblokkades bedoel ik dat:
- Je nog niet voldoende kennis en ervaring in huis hebt om te weten wat je moet doen
- Je probeert alles tegelijk te doen en je compleet overweldigd raakt
- Je jouw marketingdoelen en -doelstellingen niet bepaald hebt, waardoor het je ontbreekt aan richting.
- Je jouw doelgroep nog niet goed genoeg kent
- Jouw perfectionisme je in de weg zit
Hieronder lees je hoe je deze obstakels uit de weg kunt ruimen. Plus, ik geef je tips voor het beginnen met de marketing voor jouw bedrijf als je niet zeker weet waar je moet beginnen.
Gebrek aan kennis en ervaring
Als je nog nooit een bedrijf in de markt hebt gezet met marketing, dan is het niet raar dat je jouw marketingvaardigheden nog niet ontwikkeld hebt en dat het je aan kennis en ervaring ontbreekt.
Ongetwijfeld word je gek van alle marketingtermen die je om de oren vliegen. Daarnaast is het een uitdaging om alle tools en systemen te kennen, laat staan hoe je ze moet instellen en gebruiken. Laat staan dat je niet direct gefrustreerd raakt, omdat jouw marketing niet gewerkt heeft.
Belangrijk dus om dit zsm op te lossen. Hoe?
Een van de beste dingen waarin je op dit moment kunt investeren, is marketingkennis.
Zoek een korte cursus of woon een marketingtraining bij om jouw vaardigheden te ontwikkelen, daar waar je nog wel wat extra kennis kunt gebruiken.
Daarnaast zijn er ook heel veel marketingboeken en blogs die je kunt lezen om kennis te vergroten. Ik vind persoonlijk het blog van Neil Patel altijd interessant en gevarieerd, maar altijd over marketinggerelateerde zaken.
Er zijn ook heel veel onlinecursussen beschikbaar van bedrijven die marketingtools aanbieden en deze zijn vaak ook nog eens gratis. Denk bijvoorbeeld aan Google voor online marketing, je vindt er diverse trainingen. Hetzelfde geldt voor Hubspot.
Als je meer kennis vergaart, dan voel je je zekerder en verandert jouw mindset. Je zult zien dat marketing dan een stuk leuker wordt en je jouw kansen op succes vergroot.
Marketingblokkade 2: overweldiging
Een andere marketingblokkade is dat je teveel dingen tegelijk probeert te doen.
Misschien heb je elke freebie of lead magnet gedownload die je kon vinden, in de hoop dat je hierin alle antwoorden zult vinden. Of misschien heb je je ingeschreven op e-maillijst van elke marketinggoeroe die er is.
Het is gewoon teveel informatie om allemaal te verwerken. Resultaat: je raakt totaal overweldigd door de overkill aan info dat het je verlamt.
Mijn tips
- Verminder de ruis – meld je af van alle e-maillijsten waarvoor je je hebt ingeschreven en volg maximaal 2 – 3 experts.
- Wees heel streng – maak een lijst van alle marketingactiviteiten die je nu probeert uit te voeren voor jouw bedrijf. Omcirkel vervolgens de drie belangrijkste prioriteiten op die lijst. Focus je voortaan alleen op deze activiteiten. Als we ons concentreren op minder dingen en de juiste dingen, zijn we veel productiever.
- Vraag om ondersteuning – je hoeft niet de goeroe van alles te zijn in jouw bedrijf. Sterker nog, dat kun je ook niet zijn. Neem een stapje terug en bedenk wat je zou kunnen uitbesteden of bepaal welke ondersteuning je zou kunnen gebruiken.
- Richt je op jezelf en jouw bedrijf – in plaats van te kijken wat anderen doen en dat je jaloers bent op hun bedrijf, kijk liever naar jezelf en jouw eigen bedrijf om te bepalen hoe je met jouw marketing aan de slag gaat.
Het is cruciaal om jouw marketingdoelen en -doelstellingen te bepalen
Als je niet weet wat je wilt bereiken of waar je heen wilt met jouw bedrijf, dan is het een uitdaging om gericht aan de slag te gaan met jouw marketing.
Om deze marketingblokkade te overwinnen, begin je door vast te stellen wat je probeert te bereiken met jouw marketing.
- Wil je bijvoorbeeld jouw merkbekendheid vergroten, omdat te weinig mensen weten wie je bent?
- Of wil je meer betrokkenheid creëren met potentiële klanten, zodat je de kans krijgt om hen jouw diensten aan te bieden en een verkoopgesprek met hen te voeren?
- Of wil je ook meer websiteverkeer en leads genereren of verkopen genereren?
Wat je ook probeert te doen, als je het eenmaal hebt bepaald, kun je achteruit werken en een plan maken voor hoe je dat doel gaat bereiken.
- Als je bijvoorbeeld probeert jouw bekendheid te vergroten, dan zul je je moeten concentreren op marketingactiviteiten die jouw zichtbaarheid vergroten.
- Als je probeert jouw betrokkenheid bij potentiële klanten te vergroten, dan zijn netwerken en meer marketingevenementen bijwonen (waar jouw doelmarkt is), heel belangrijk.
- Daarentegen als je jouw websiteverkeer wilt vergroten, dan kun je aan de slag met kun SEO of betaalde advertenties om het aantal bezoekers op jouw site te vergroten.
Wil je alle details weten over hoe je jouw marketingdoelstellingen kunt bepalen? Bestel dan Module 1 van Jouw marketingplan. Hierin krijg je alle informatie en templates hoe je aan de slag kunt gaan met het bepalen van jouw SMART marketingdoelstellingen.
Marketingblokkade 4: ken je jouw doelgroep wel goed genoeg?
Een gebrek aan duidelijkheid over jouw doelgroep is een andere reden waarom je misschien niet weet hoe je aan de slag kunt met jouw marketing. Want voor wie doe je het allemaal?
Wees eerlijk … heb jij 100% duidelijkheid over:
- Wie jouw doelgroep is
- Welke pijnpunten en problemen ze hebben
- Hoe zich hierdoor voelen
- Welke oplossingen ze zoeken
- Welke transformatie ze verwachten
- Hoe ze zich daarna zullen voelen
- Hoe en waar je ze bereikt met een duidelijke marketingboodschap?
Wanneer jij deze vragen kunt beantwoorden, dan wordt het veel makkelijker om jouw small business in de markt te zetten met marketing.
Kun jij deze vragen niet beantwoorden, ga dan terug naar de tekentafel en onderzoek jouw ideale klant en bestudeer ook jouw concurrentie.
Als je alle antwoorden hebt, bedenk dan hoe je jouw serviceaanbod hierop kunt aanpassen, zodat je de belangrijkste pijnpunten of problemen van jouw klanten kunt oplossen.
Meer info? Module 2 van Jouw marketingplan helpt je stap voor stap aan de slag te gaan met het bepalen van jouw ideale doelgroep.
Als jij de pijnpunten van jouw klanten kunt oplossen, is het veel makkelijker om jouw diensten in de markt te zetten.
- Nu je jouw strategie hebt bepaald, ga je nadenken over de manieren waarop je jouw zichtbaarheid richting jouw doelmarkt kunt vergroten?
- Waar hangen ze rond? Waar zou je heen kunnen gaan – letterlijk en figuurlijk – om ze te ontmoeten en met ze in contact te komen?
- Dit kan zowel online als offline zijn, dus zorg ervoor dat je meerdere manieren hebt om op te vallen in de ogen van jouw doelgroep.
- Tenslotte is het belangrijk dat je een sterke boodschap hebt die duidelijk maakt wat je doet, voor wie je het doet en waarom je beter of anders bent dan je concurrentie.
- Gebruik de woorden die jouw klanten gebruiken in jouw marketingmateriaal, zodat je de kans groter maakt dat zij zich in jouw tekst kunnen herkennen.
Jouw perfectionisme kan een marketingblokkade vormen
Tot slot, perfectionisme kan een grote blokkade zijn voor ondernemers. Het houdt hen tegen om daadwerkelijk aan de slag te gaan met hun marketing.
Wacht jij op het juiste moment om iets te lanceren? Of ben je nog niet helemaal klaar, of kan het misschien nóg beter? Kans is groot dat jij een perfectionist bent en dat je het verschrikkelijk vindt als er iets mislukt.
Er is een Engels gezegde ‘done is better than perfect’. En dit geldt 100% voor wanneer je met jouw marketing aan de slag gaat.
Wanneer je net begint, heb je simpelweg niet alle kennis in huis en weet je nog niet wat het beste werkt voor jouw doelgroep en waar ze exact mee bezig zijn. Alleen wanneer je actie onderneemt, kun je erachter komen!
Dus houdt jouw perfectionisme je tegen, erken het en bepaal hoe je dan tóch de moed verzamelt om in actie te komen. Geef het een kans en gaat er iets niet 100%, niks aan de hand, de wereld vergaat echt niet en leer ervan.
Vond je dit artikel nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor bedrijven in verschillende branches. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een doe-het-zelf ontwikkeld: Jouw marketingplan. Aan de hand van 6 praktische en no-nonsense modules gaan ondernemers zelf aan de slag en hebben ze aan het einde een gedegen marketingplan én de kennis in huis voor de toekomst en zijn losse marketing flodders verleden tijd.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.