TOWS analyse: jouw SWOT analyse in actie
Je hebt vast wel eens van de SWOT analyse gehoord en hopelijk heb je er ook een gemaakt voor jouw bedrijf. Eerlijk is eerlijk… een tijdrovend klusje, maar zo zinvol! Je hebt inzicht gekregen in jouw sterke en zwakke punten, maar je hebt je ook een beeld gevormd van de kansen en bedreigingen van buitenaf. Maar wat dan?
Je hebt die analyse niet gemaakt om hem vervolgens te laten verstoffen in je bureaula, toch? In plaats daarvan kun je jouw SWOT analyse gebruiken om nieuwe marketingstrategieën te bedenken – met behulp van een TOWS analyse.
Wat is het verschil tussen een SWOT en TOWS analyse?
Bij een SWOT analyse constateer je wat jouw sterke en zwakke punten zijn en wat de kansen en bedreigingen van buitenaf zijn. Bij een TOWS analyse bepaal je strategieën hoe je het beste jouw sterke en zwakke punten in kunt zetten om met de externe factoren om te gaan. Het is dus veel meer op actie gericht.
Waarschijnlijk geheel overbodig, maar toch even de letters:
- S | Strenghts (intern)
- W | Weaknesses (intern)
- O | Opportunities (extern)
- T | Threats (extern)
Hoe begin je met een TOWS analyse?
Je herkent natuurlijk dezelfde letters van de SWOT, dus daar begint deze analyse ook mee. Om een TOWS analyse – ook wel confrontatiematrix genoemd – uit te voeren maak je een tabel van 3 x 3. Vul deze in met jouw 3 belangrijkste constateringen per onderdeel van de SWOT.
Kansen (3 punten uit SWOT) | Gevaren (3 punten uit SWOT) | |
Sterke punten (3 punten uit SWOT) | Aanvalsstrategie | Verdedigingsstrategie |
Zwakke punten (3 punten uit SWOT) | Versterk jouw aanvalskracht | Versterk jouw verdediging |
Om een TOWS analyse uit te voeren, kijk je naar jouw top 3 van jouw sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van buitenaf en stel je jezelf vervolgens enkele vragen. Door deze vragen te stellen en te beantwoorden, leer je hoe je met externe omstandigheden om kunt gaan en welke strategie je in kunt zetten.
Strategieën die je helpen om:
- Maximaal te profiteren van jouw sterke punten.
- Jouw sterke punten in te zetten om van kansen te profiteren.
- Jouw sterke punten in te zetten om het effect van bedreigingen zo minimaal mogelijk te maken.
- Jouw zwakke punten kunt verbeteren.
- Jouw zwakke punten te minimaliseren door van een kans gebruik te maken.
- Jouw zwakke punten te minimaliseren om potentiële dreiging te vermijden.
OK, en dan?
Je hebt nu een lijst met mogelijke strategieën. Dan is het belangrijk om te bepalen welke strategie het meest zal bijdragen aan jouw bedrijf en doelstellingen. Als je dat eenmaal gedaan hebt, maak je een actieplan en plan je het in je agenda. Doe je dat niet, dan blijft het een idee… Zonde van al jouw werk, toch?!
Wil je meer weten over de SWOT en TOWS analyse? Klik dan even door naar Module 2 van Jouw marketingplan. Hierin staan deze twee analyses centraal, maar ook het bepalen van jouw ideale doelgroep. Templates en voorbeelden natuurlijk inbegrepen, net als een paar leuke bonussen.
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor bedrijven in verschillende branches. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een doe-het-zelf product ontwikkeld: Jouw marketingplan. Aan de hand van 6 praktische en no-nonsense modules gaan ondernemers zelf aan de slag en hebben ze aan het einde een gedegen marketingplan én de kennis in huis voor de toekomst en zijn losse marketing flodders verleden tijd.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Heb je vragen over deze blog, laat het me weten, dan neem ik het mee in een volgend blog, of post ik erover op Instagram. Volg je Parmois daar al?