4 Soorten content die jouw online business laten groeien
Als het gaat om het laten groeien van jouw online bedrijf, adviseer ik je altijd te focussen op content. Het is niet alleen een van de gemakkelijkste, snelste en meest betaalbare manieren om jouw bedrijf te laten groeien, het stelt je ook in staat om echte relaties met jouw publiek op te bouwen.
Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig een online bedrijf heeft. Keuze genoeg dus voor jouw ideale klant om te kiezen met wie ze samen willen werken en dat doen ze pas wanneer ze iemand kennen, leuk vinden en vertrouwen. Content is een know-like-and-trust-toverdrank voor online ondernemers, die meestal werken met mensen die ze niet persoonlijk hebben ontmoet.
Met een content strategie heb je een plan van aanpak, waardoor je meer met content kunt doen en minder tijd hoeft te besteden aan het maken ervan.
Om ervoor te zorgen dat jouw content strategie het maximale resultaat scoort voor jouw bedrijf, moet deze vier cruciale soorten content bevatten:
- Content die lezers naar jouw website aantrekt
- Content waarmee je contact houdt met jouw website bezoekers
- Content die hen ‘in de watten legt’
- Content die de oplossing biedt voor hun probleem
Hoe vaak gebeurt het niet dat je denkt een geweldige post te hebben gemaakt en dat er vervolgens niks gebeurt? Door deze 4 soorten content in te zetten is dat verleden tijd. Door het gebruiken van deze content mix strategie wordt het vaak veel duidelijker hoe alles samenwerkt.
Dit zijn de vier soorten content die je nodig hebt om jouw online bedrijf te laten groeien:
1. Content die jouw lezers naar jouw website aantrekt
Dit is de content die je plaatst op platforms waarvan je niet de eigenaar bent. Het doel is om lezers naar jouw website te trekken om meer te lezen of te leren.
Typische content kanalen om meer bezoekers naar jouw site te krijgen zijn bijvoorbeeld social media platforms en gast-blogposts op andere websites.
Belangrijk om te onthouden: social media platformen hebben ‘t liefste dat mensen daar blijven en niet naar andere websites gaan. Enige uitzondering daarop is Pinterest (maar dat is een online zoekmachine) die het écht stimuleert om links te delen.
2. Content waarmee je contact houdt met jouw website bezoekers
Dit is de content die je op jouw website plaatst, bijvoorbeeld een blogpost. Het doel van deze content is om het contact met de lezer / kijker te behouden. Dit kan door hen aan te moedigen om zich aan te melden voor jouw maillijst , een freebie te downloaden of lid te worden van jouw community (zoals een gratis lidmaatschapsgedeelte). Jouw maillijst is de beste manier voor jou om een relatie met jouw publiek op te bouwen.
3. Content die hen ‘in de watten legt’
Dit is exclusieve content die je alleen naar de mensen op jouw maillijst of community stuurt. Het doel is om hen ‘in de watten te leggen’. Zo bouw je een relatie met hen op en bewijs je keer op keer jouw toegevoegde waarde door hen te helpen hun doelen te bereiken (op jouw vakgebied).
4. Content die de oplossing biedt voor hun probleem
Dit is de content die je gebruikt om jouw betaalde aanbod te promoten. Plaats jij deze content normaal gesproken alleen op jouw website en social media?
Je vergroot jouw verkoopkansen aanzienlijk wanneer je deze content onder de aandacht brengt van de mensen op jouw maillijst of in jouw community. Zij hebben ten slotte al belangstelling getoond voor jou en voor jouw content. Hou ook in je achterhoofd dat op social media slechts 5% van jouw volgers daadwerkelijk jouw posts te zien krijgt, iedereen ontvangt jouw emailings.
Het doel van deze content is om jouw publiek om te zetten in klanten.
Jouw bedrijf heeft alle vier de typen nodig
Het succes van jouw content strategie voor jouw online bedrijf valt of staat bij het inzetten van alle vier de soorten content.
Bijvoorbeeld als jij je richt op het behouden van het contact met jouw website bezoekers (bv. jouw blogpost), maar geen content maakt die mensen aantrekt richting jouw website… Dan wordt het lastig om jouw blog bekender te maken.
Zet deze content typen aan het werk voor jouw bedrijf
Evalueer ieder content item dat je gaat maken aan de hand van de volgende vragen:
1. Wat voor soort content is dit en wat is het doel?
2. Wat is de call-to-action?
3. Hoe draagt dit content item bij aan het behalen mijn grotere doelen?
Verhoog de effectiviteit van jouw content met mijn Content planner 2022. Bonus: 22 pagina’s met content tips.
Vond je dit artikel over nuttig? Sharing is caring… deel het, zodat jouw netwerk ook succesvol hun content kan plannen.
Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik help zelfstandigen in de dienstverlenende sector – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.
Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!