Podcast content repurposing: haal jij het maximale uit jouw podcast content?
Je hebt uren besteed aan jouw podcast: zoekwoordonderzoek, research doen, opnemen, editen en het online zetten van jouw podcast. Gelukkig betaalt jouw harde werk zich uit: het aantal luisteraars groeit gestaag. Maar wat als er een manier is om jouw podcast content met nog meer mensen te delen. Het antwoord: podcast content repurposing!
In deze blogpost lees je 5 redenen waarom je jouw podcast beter ook op jouw site kunt plaatsen en hoe deze content optimaal hergebruikt. Dat wil jij toch ook?
Heel kort: wat is content repurposing?
Content repurposing (ook wel ‘content recycling’ genoemd) is bestaande content, of delen ervan, hergebruiken met het doel om het bereik ervan te vergroten – of in een nieuw format of met een andere invalshoek.
De 5 redenen voor content repurposing van jouw podcast
1. Verse content op jouw site, boost jouw SEO
2. Groei van expertstatus en geloofwaardigheid
3. Brand awareness met de ‘Rule of 7’
4. Content voor alle zintuigen
5. Het bespaart tijd
1. Verse content op jouw site, boost jouw SEO
Google vindt het fijn als er met grote regelmatig nieuwe content op jouw website geplaatst wordt. Jouw website is het middelpunt van jouw marketing eco-systeem [+link].
Hoe zonde is het dan als jij…
- jouw podcast daar niet publiceert?
- geen blogpost of show notes van jouw podcast maakt?
- geen zoekwoordonderzoek doet voor de titel en blogpost?
Want na veel Nederlandse sites bekeken te hebben, constateerde ik het volgende:
- De podcast staat vaak alleen gepubliceerd op de diverse podcast players, zonder link naar de website.
- De titel niet geoptimaliseerd is op zoekwoorden.
- Er geen teaser staat – laat staan geoptimaliseerd voor SEO – waarom men zou moeten luisteren.
- Als de podcasts al vermeld staan op de eigen website, alleen de link naar de podcast vermeld staat, zonder aanmoediging waarom men het zou moeten luisteren.
- De SEO geoptimaliseerde blogpost of shownotes ontbreken – de tekst-variant op zoekwoorden) bijgeplaatst.
Onderschat nooit het belang van SEO, jouw niet-betaalde zoekresultaten in de zoekmachines. Want je raadt ’t al… wanneer we iets willen weten, dan gaan we naar Google.
Als jij besluit jouw podcast content te hergebruiken voor een blog, dan kun je deze post optimaliseren op zoekwoorden om zo gevonden te worden in Google.
Zo komt de blogpost-variant van jouw podcast content naar voren in de organische zoekresultaten. Plus, je kunt links plaatsen naar andere blogposts op jouw website, wat weer een signaal is van autoriteit voor Google.
Omdat mensen op zoek zijn naar antwoorden over jouw onderwerp, heb je een betere kans om ontdekt te worden via de blogpost/show notes. Extra eye balls voor jouw content dus!
2. Groei van expertstatus en geloofwaardigheid
Je kiest jouw podcast onderwerpen omdat je een expert bent op dit gebied en je hier veel kennis over kunt delen of bijdragen aan discussies. Mensen zien je hierdoor als een expert en als thought leader in jouw vakgebied.
Wanneer jij jouw podcast hergebruikt, vind je nieuwe en creatieve manieren om dezelfde boodschap te communiceren. Het herhalen van jouw adviezen, meningen en ideeën op verschillende manieren laten jouw kennis en expertise zien, wat je helpt met het bouwen van geloofwaardigheid en autoriteit.
3. Brand awareness met de ‘Rule of 7’
Ken jij de ‘Rule of 7’ van Dr. Jeffrey Lant – een beroemde marketing expert? Deze stelt dat mensen minimaal 7 keer met jouw bedrijf in aanraking moeten komen voordat ze actie ondernemen.
Het repurposing van jouw podcast content voor meerdere kanalen is dus de beste manier om aan deze regel te voldoen en jouw publiek te laten groeien.
Consistent jouw content zien op hun social media feeds of zoekresultaten bouwt vertrouwen en leidt uiteindelijk ertoe dat je jouw content onder de aandacht brengt.
4. Content voor alle zintuigen
Mensen leren en consumeren content op verschillende manieren – sommige mensen lezen liever, anderen kijken of luisteren liever. De ene person is namelijk visueler ingesteld dan de ander, waardoor deze persoon een duidelijke voorkeur heeft voor beeld.
Dat is waarom content repurposing naar verschillende formats zo belangrijk is. Een podcast alleen kan nooit iedereen aanspreken, een hergebruikte podcast wel. Zo zorgt content repurposing voor meer en nieuw bereik bij verschillende doelgroepen.
5. Content repurposing van jouw podcast bespaart tijd
Dag in dag uit, week in week uit content maken dat kost je veel tijd, die je waarschijnlijk niet hebt. Dus waarom zou je niet het maximale halen uit jouw podcast content waarvoor je al het werk al gedaan hebt?
Dat kost altijd minder tijd, dan het wiel keer op keer opnieuw uitvonden.
Conclusie
Wanneer jij jouw audio-content aanvult met blogposts vergroot je jouw zichtbaarheid door meer kanalen te gebruiken, stimuleer je jouw SEO-resultaten en autoriteit als expert.
Mijn tips:
- Jouw website is jouw middelpunt van jouw marketingsysteem, zorg dat daar alle content ook te vinden is.
- Begin met zoekwoordonderzoek.
- Vermeld dit zoekwoord in jouw podcast, de titel.
- Schrijf een teaser waarom mensen naar jouw podcast zouden moeten luisteren – met zoekwoord uiteraard.
- Schrijf een zoekwoordvriendelijke blogpost of show notes en publiceer het op jouw site samen met een link naar de podcast. Dan bied je mensen alsnog de keuze: of lezen, of luisteren.
Vond je dit artikel over podcast content repurposing nuttig? Sharing is caring… deel het, zodat jouw netwerk ook succesvol hun content kan plannen.
Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik help zelfstandigen in de dienstverlenende sector – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.
Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!