• Gratis download
  • Werk met mij
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
    • Pick my brain
  • DIY marketing modules
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
0

Parmois

  • Gratis download
  • Werk met mij
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
    • Pick my brain
  • DIY marketing modules
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
Een blog schrijven
16 mei 2022
Content routines

Een blog schrijven: HOE doe je dat?

Pin
Share
Share

Zie jij er als een berg tegen op aan de slag te gaan met jouw blog te schrijven? Alles is beter, dan te beginnen, #uitstelgedrag. Gevolg… geen nieuwe blogpost op jouw website en dus een gemiste kans om jouw expertise te laten zien.

Ben jij dit? Dan zul je deze post geweldig vinden, waar ik je stap voor stap meeneem door mijn persoonlijke schrijfproces. Ik help je om op een eenvoudige manier een goede blogpost te schrijven.

Aangezien je doorgeklikt hebt naar deze post, hoef ik je waarschijnlijk niet te overtuigen waarom het publiceren van een blog belangrijk is. Je trekt mensen naar jouw website, je kunt je als expert positioneren, je bouwt een kennisbibliotheek en je bereidt jouw lezers voor op de volgende stap in de klantreis.

Maar er is een groot verschil tussen weten WAAROM het belangrijk is en weten HOE je het moet doen. Nou, daar gaan we… Enjoy!

Kies ÉÉN onderwerp uit jouw planning, open een nieuw Word-document in. Je kunt een pauze nemen wanneer ‘t nodig is en wanneer je klaar bent heb je niet alleen een aantal geweldige tips ontvangen, maar ook een blogbericht dat je kunt posten.

TIP Als je geen onderwerp kunt bedenken, probeer dan ‘t volgende:Waarom [jouw expertisegebied] belangrijk is voor [jouw doelgroep] 

Voorbeeld: Waarom content marketing belangrijk is voor eigenaren van een online business, waarom maaltijdplanning belangrijk is voor gezinnen, enz.

STAP 1: HOU EEN BRAINSTORM VAN 10 MINUTEN

Het eerste dat we willen doen, is 10 minuten besteden aan ’t noteren van ideeën, die je in je hoofd hebt zitten over jouw onderwerp.

Dit helpt je om de juiste invalshoek te bepalen voor jouw blogpost. Het laatste wat je wilt doen is iets zeggen dat al tig keer gezegd is. Echt unieke content maken is heel moeilijk, maar jouw persoonlijke visie maakt ’t uniek.

Zodra ik mijn onderwerp heb bepaald, stel ik een timer in en schrijf ik wat snelle ‘wat er maar in me opkomt’-notities over het onderwerp, zodat wanneer het tijd is om te gaan schrijven, ik nooit helemaal opnieuw hoef te beginnen.

Stap 1 van deze blogpost zag er dan ook als volgt uit:

  1. Begin met het bepalen van een onderwerp
  2. Zet een timer op 10 minuten (experimenteer met deze timing) en schrijf alles op wat je te binnen schiet over dit onderwerp. Het kunnen voorbeelden zijn, verhalen, punten die je zeker wilt vermelden, zelfs statistieken of citaten waarvan je weet dat je ze eerder hebt gezien, maar die je moet gaan zoeken. Dit gaat alleen om aantekeningen maken.
  3. Unieke content maken is lastig, persoonlijke visie maakt het uniek.

STAP 2: BEPAAL DE STRUCTUUR VAN JOUW BERICHT

Nadat je stap 1 afgerond hebt, is het tijd om de structuur van jouw bericht te bepalen met als uitgangspunt jouw notities.

Er zijn heel veel manieren om een blogpost te structureren, ik geef je de meest eenvoudige vorm. Het hele punt van deze stap is om een grove indeling te maken, zodat je het met woorden kunt invullen.

Inleiding / 3-5 stappen of bulletpoints / Conclusie en call-2-action

  1. Begin met je belangrijkste stappen of punten – wat is de werktitel van de stap, waarom is ‘t belangrijk, heb je een verhaal of een voorbeeld vanuit de praktijk, leg je de HOE uit?
  2. Voeg jouw inleiding toe – hoe denken jouw lezers op dit moment over het onderwerp, waarom is het belangrijk voor hen, wat gaan ze leren of ontdekken?
  3. Voeg jouw conclusie toe – vat de stappen samen, herinner jouw lezers eraan waarom het belangrijk is en welk verschil het voor hen kan maken, bepaal jouw call-to-action.

TIP: je kunt hier opsommingstekens gebruiken of alles uitschrijven wat in je opkomt.

STAP 3: SCHRIJF JOUW BLOGPOST

Gelukkig heb je op dit punt al een groot gedeelte van het werk gedaan en dat is jouw sleutel tot succes. Hoe meer tijd je besteedt aan stap 1 en 2, hoe sneller en gemakkelijker de rest van het proces verloopt.

Het belangrijkste bij deze stap – het schrijven van jouw blogpost – is dat je bij het schrijven nergens op hoeft te letten. Alles wat je schrijft mag bij wijze van vol taalfouten zitten en stijlfouten hebben. Deze versie mag een slechte eerste versie zijn, die niemand te lezen krijgt. Corrigeren doen we in stap 4.

Dit is HOE je ‘t doet:

  1. Open een Word-document en kopieer en plak jouw structuur.
  2. Dan gaan je sectie voor sectie de tekst invullen. Stel voor elke sectie een timer in voor 10 minuten en vul de tekst van jouw sectie in. Herhaal dit totdat je klaar bent. 

STAP 4: REDIGEREN VAN JOUW POST

This is where the magic happens. Hoe slecht je concept ook is, dit aanpassingsproces in vier fasen zal jouw tekst zo veranderen, dat je niet kunt wachten om ‘t te publiceren. Het is hetzelfde proces dat ik gebruik voor alles wat ik schrijf, ook voor klanten.

Dit zijn de 4 fasen in het correctieproces:

Fase 1 – Bewerk voor de duidelijkheid

In deze fase ga je je hele bericht doorlezen, secties herschrijven en hier en daar bewerken om er zeker van te zijn dat het logisch is, de spelling en grammatica kloppen en elke sectie logisch voortvloeit naar de volgende.

Fase 2 – Bewerken voor persoonlijke touch

Lees vervolgens elke sectie door en leg er jouw persoonlijkheid in. Hou ook rekening met de tone of voice en woorden die jouw ideale klanten gebruiken.

Fase 3 – Bewerken voor internet

Een essay schrijven en schrijven voor online media zijn twee compleet verschillende dingen. Dus in deze fase ga je jouw tekst opsplitsen in kortere zinnen en alinea’s en opsommingstekens en subtitels toevoegen. Alles wat ‘t voor jouw lezers makkelijker maakt om de tekst te scannen en te lezen.

Leg het ten slotte minstens een uur opzij, maar ‘t liefst een dag en dan:

Fase 4 – One last time

Lees jouw tekst nog een laatste keer door voor eventuele laatste dingen die je wilt aanpassen.

STAP 5: SCHRIJF JOUW TITEL

Dan komen we bij de laatste stap – de titel. Je kunt de beste blogpost ter wereld hebben die niet wordt gelezen, omdat de titel van jouw blogpost niet de aandacht trekt. Het is dus cruciaal dat we jouw werktitel omzetten in iets waardoor mensen doorklikken om het te lezen. We willen hun nieuwsgierigheid prikkelen: what’s in it for them?

Stap 1 – Schrijf minimaal 5 opties.

Kun je wel wat inspiratie gebruiken? Probeer eens ‘t volgende:

Nut + periode + bezwaar

In 2 weken leren programmeren zonder technische kennis

Gezond afvallen in 2 maanden zonder jezelf uit te hongeren

Onderwerp + voordeel

5 Manieren om van jouw hoofdpijn af te komen zonder pillen te slikken

10 tips om van jouw marketing stress af te komen

Stop + pijnpunt

Stop jouw contentmarketing stress en ga aan de slag met een strategisch plan.

Periode + voordeel

In 2 weken naar een gezonde marketing mindset

Met 30 minuten yoga per dag naar meer rust in body & mind

Actie + onderwerp + keuze

Verbouw jouw eigen groente zonder tuin

Style jouw haar zonder warmte

Zodra je 5 mogelijke opties hebt, ben je klaar voor stap 2, namelijk het kiezen van de meest veelbelovende.

Een blog schrijven: mijn stap-voor-stap aanpak

Dus nu ken je mijn stap-voor-stap aanpak hoe ik mijn blogs schrijf. Maar hopelijk heb je inmiddels ook een blogpost klaar die je kunt publiceren.

Voor het geval dat je later een poging gaat wagen, hier de stappen nog een keer op een rijtje:

  • STAP 1: HOU EEN BRAINSTORM VAN 10 MINUTEN
  • STAP 2: BEPAAL DE STRUCTUUR VAN JOUW BERICHT
  • STAP 3: SCHRIJF JOUW BLOGPOST
  • STAP 4: REDIGEREN VAN JOUW POST
  • STAP 5: SCHRIJF JOUW TITEL

Ja, maar… hoe zit het dan met mijn vindbaarheid op Google?

Natuurlijk is het ontzettend belangrijk om zoekwoorden te gebruiken (jouw onderwerp) en jouw tekst hierop te optimaliseren, maar schrijf nooit alleen voor Google.

Schrijf voor jouw lezers en zorg ervoor dat jouw tekst lekker wegleest, overzichtelijk is en antwoord geeft op een vraag. Je zult zien dat Google dan ‘vanzelf’ volgt.

Lees ook mijn blogpost ‘SEO tips – 12 eenvoudige, maar effectieve tips’.

Een blog schrijven

Vond je dit artikel ‘Een blog schrijven: HOE doe je dat?’ interessant, pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!

Ik help zelfstandigen in de dienstverlenende sector – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.

Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.

Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.

Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!

Een blog schrijven: HOE doe je dat?Een blog schrijven: HOE doe je dat?Een blog schrijven: HOE doe je dat?Een blog schrijven: HOE doe je dat?
Pin
Share
Share
TAGS:blogs
Delen

Misschien vind je dit ook leuk

Nooit meer zonder content ideeën

2 februari 2022

Hoe maak je consistente content?

6 juni 2022

Geen tijd voor content creatie: 4 easy manieren om tijd te vinden

10 januari 2022
Vorig bericht
Stop met content maken
Next Post
Hoe maak je consistente content?
Hi, mijn naam is Marja. Leuk dat je mijn blog leest! Heb je vragen, opmerkingen of is er een onderwerp waarover je meer wilt lezen? Laat het me weten via de mail!

Instagram

🔥 New freebie alert 🔥

Ben jij nog op zoek naar een content planner die je helpt om consistenter én strategischer te zijn met jouw content?

Download dan snel mijn no-stress content maandplanner.  Link in bio

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen #contentplanner
parmoiscontentmarketing
parmoiscontentmarketing
•
Follow
🔥 New freebie alert 🔥 Ben jij nog op zoek naar een content planner die je helpt om consistenter én strategischer te zijn met jouw content? Download dan snel mijn no-stress content maandplanner. Link in bio #eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen #contentplanner
3 weken geleden
View on Instagram |
1/5
Voorbij zijn de dagen dat het verstandig of zelfs maar mogelijk is om overal aanwezig te zijn met jouw content.

Veel verstandiger is het om keuzes te maken.

Als het op kiezen aankomt, hanteer ik graag de EASE-benadering.

Dat is mijn ezelsbruggetjes om de enige 4 content platformen of strategie te onderscheiden waarop jij je zou moeten focussen voor een goede content strategie die resultaten oplevert.

E – staat voor expertise, expert content komt meestal in de vorm van een blog, podcast of video, die OP je eigen website staat (gratis).

A – staat voor aantrekken, wat verwijst naar één platform dat is ontworpen om meer ogen op jouw content en expertise te vestigen.  Denk aan Pinterest (gratis), adverteren op social media en/of pinterest en SEA.

S – staat voor sales en verwijst naar die ene strategie om jouw aanbod te verkopen. Voorbeelden: een evergreen sales funnel (gratis) of lanceringen (gratis) .

E – staat voor engagement en daarmee bedoel ik dat ene platform (zonder kosten) waar je de dialoog aan kunt gaan met jouw (ideale) klanten. Enkele voorbeelden zijn Instagram, Facebook en LinkedIn. 

Als je voor iedere letter één platform kiest en hier jouw tijd en aandacht aan besteedt dan ga je zeker resultaat zien.

Je zult zien dat je veel consistenter werkt, dan wanneer je jouw aandacht verdeelt over tig verschillende platformen en strategieën.

Dus op welke platformen ga jij all-in?

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen #zzp #zzper
parmoiscontentmarketing
parmoiscontentmarketing
•
Follow
Voorbij zijn de dagen dat het verstandig of zelfs maar mogelijk is om overal aanwezig te zijn met jouw content. Veel verstandiger is het om keuzes te maken. Als het op kiezen aankomt, hanteer ik graag de EASE-benadering. Dat is mijn ezelsbruggetjes om de enige 4 content platformen of strategie te onderscheiden waarop jij je zou moeten focussen voor een goede content strategie die resultaten oplevert. E – staat voor expertise, expert content komt meestal in de vorm van een blog, podcast of video, die OP je eigen website staat (gratis). A – staat voor aantrekken, wat verwijst naar één platform dat is ontworpen om meer ogen op jouw content en expertise te vestigen. Denk aan Pinterest (gratis), adverteren op social media en/of pinterest en SEA. S – staat voor sales en verwijst naar die ene strategie om jouw aanbod te verkopen. Voorbeelden: een evergreen sales funnel (gratis) of lanceringen (gratis) . E – staat voor engagement en daarmee bedoel ik dat ene platform (zonder kosten) waar je de dialoog aan kunt gaan met jouw (ideale) klanten. Enkele voorbeelden zijn Instagram, Facebook en LinkedIn. Als je voor iedere letter één platform kiest en hier jouw tijd en aandacht aan besteedt dan ga je zeker resultaat zien. Je zult zien dat je veel consistenter werkt, dan wanneer je jouw aandacht verdeelt over tig verschillende platformen en strategieën. Dus op welke platformen ga jij all-in? #eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen #zzp #zzper
3 weken geleden
View on Instagram |
2/5
Wil jij consistente content maken?

Lees dan mijn laatste blogpost, hierin geef ik je 3 simpele tips hoe je het volhoudt om regelmatig content te posten. Je vindt de link in mijn bio.

PLUS download jouw exemplaar van de no-stress content maandplanner.

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen
parmoiscontentmarketing
parmoiscontentmarketing
•
Follow
Wil jij consistente content maken? Lees dan mijn laatste blogpost, hierin geef ik je 3 simpele tips hoe je het volhoudt om regelmatig content te posten. Je vindt de link in mijn bio. PLUS download jouw exemplaar van de no-stress content maandplanner. #eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen
3 weken geleden
View on Instagram |
3/5
Kijk, daar doe ik het voor 💪.

Dankjewel, Kim van @kimesther_PMU 🥰

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen
parmoiscontentmarketing
parmoiscontentmarketing
•
Follow
Kijk, daar doe ik het voor 💪. Dankjewel, Kim van @kimesther_PMU 🥰 #eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen
4 weken geleden
View on Instagram |
4/5
Maandag tip: leer van de 'fouten' van anderen 😀

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #onderne
Maandag tip: leer van de 'fouten' van anderen 😀

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #onderne
parmoiscontentmarketing
parmoiscontentmarketing
•
Follow
Maandag tip: leer van de 'fouten' van anderen 😀 #eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #onderne
4 weken geleden
View on Instagram |
5/5
Volg Parmois op Instagram
  • Contact
  • Verzenden en retourneren
  • Voorwaarden webshop
  • Privacybeleid

Copyright 2021® Parmois, ingeschreven bij de KvK Amersfoort onder nummer 66707102 Site Powered by Pix & Hue.

Cookie time
Om jouw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op Akkoord & Doorgaan om cookies te accepteren en direct naar de site te gaan, of lees ons Privacybeleid. Cookie settingsAKKOORD & DOORGAAN
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN