
Geen tijd om content te maken: 4 easy manieren om tijd te vinden
Heb jij geen tijd om content te maken? Naast het helpen van jouw klanten, heb je nog tig ballen in de lucht te houden. Alleen het idee al dat je dan ook nog ‘content moet maken’… Dus hoe bedoel je ‘geen tijd voor voor content creatie’?
Wat als je er minder tijd aan hoeft te besteden, meer resultaten boekt én ‘t altijd leuk is om content te maken?
Strategisch en consistent content maken is cruciaal, omdat het belangrijke resultaten kan opleveren voor jouw bedrijf. Het is de beste en meest betaalbare manier om jouw kennis te delen met jouw (ideale) klanten, jouw expertise te tonen en om bekendheid rondom jouw merk en aanbod op te bouwen.
Hieronder vind je 4 eenvoudige tips om tijd te vinden om tóch content te maken voor jouw bedrijf. Net als details over hoe je deze tips het meest effectief kunt gebruiken.
#1 – Maak een tijdsbudget
Het is misschien niet eens zo zeer een gebrek aan tijd dat je ervan weerhoudt om content te maken, maar een gebrek aan time management of het realistisch plannen van jouw tijd.
Creëer een lijst van de tijd die je nodig hebt specifiek voor het maken van jouw maandelijkse content. Dan kun je die tijd in jouw agenda zetten en verdelen.
Bv. schrijf jij iedere maand een blog, dan heb je een standaard aantal zaken, die gemaakt moeten worden. Ik noem dat een ‘blog bundel’.
- Blog tekst
- Captions voor social media (1 kort, 1 lang)
- Banner voor op website
- 2 Instagram afbeeldingen (afhankelijk van onderwerp 1 carrousel en 1 single of 2 single posts)
- 2 Facebook afbeeldingen
- 5 afbeeldingen voor Pinterest
Enzovoorts…
De vraag die je je zelf dan kunt stellen is hoeveel tijd jij besteedt aan het maken van de hele bundel en per onderdeel. Naarmate je vaker een bundel hebt gemaakt, weet je steeds exacter hoeveel tijd je eraan besteed hebt. Reserveer deze tijd in jouw agenda.
#2 – Stop met jouw uitstelgedrag
Uitstelgedrag is killing als het gaat om het maken van jouw content. Meestal is het moeilijkste deel van het schrijven van nieuwe content het overwinnen van de angst, tegenzin en ‘ik-weet-niet-waar-te-beginnen’-gedachten. Gek genoeg vraag ik me, als ik eenmaal klaar ben, bijna altijd af waarom ik er zo tegenaan zat te hikken. Dus hoe overwin je die drempel om gewoon aan de slag te gaan?
Een goede quote, die de spijker op zijn kop slaat: ‘Een goede schrijver zijn is 3% talent, 97% niet afgeleid worden door internet.’ – Anoniem
Dus naast het voor de hand liggende advies (vermijd internet … koste wat kost), hier zijn mijn favoriete tips om jouw uitstelgedrag te doorbreken:
Haal content planning en content creatie uit elkaar
Zorg dat al weet wat je wilt gaan schrijven (content planning) en het daadwerkelijke schrijven (content creatie). Plan jouw onderwerpen een maand (max. 3 maanden van tevoren) in een redactionele kalender.
Probeer je beide toch tegelijk te doen, dan is de kans groot dat je naar die verschrikkelijke knipperende cursor en een leeg Word-scherm gaat staren.
Heb jij jouw gratis exemplaar van de no-stress content maandplanner al gedownload?
Schrijf zonder na te denken over de vorm of taalfouten
Nadat jij jouw onderwerp hebt bepaald, adviseer ik je om 10 minuten al jouw ideeën over jouw gekozen onderwerp op te schrijven. Zonder na te denken, puur om jouw gedachten te ordenen.
Orden vervolgens jouw input in een blog outline (intro / body / conclusie + call-2-action).
Dankzij de outline van jouw blogpost halveer jij de tijd die je besteedt aan de eerste versie van jouw échte blogpost besteedt en dient als basis hiervoor.
Bewerk deze tekst vervolgens in verschillende fases. Je leest hier meer over hoe je een blogpost schrijft.
Interview jezelf
Als je nog steeds moeite hebt om aan de slag te gaan, kun je altijd proberen jezelf te interviewen.
Bepaal een interviewproces waarmee je snel en eenvoudig content kunt genereren door middel van zelfinterviews. Dit ziet er ongeveer zo uit:
- Neem jezelf op terwijl je antwoord op de vragen alsof je met een vriend praat.
- Maak een transcript van het audiobestand en gebruik dit als basis voor jouw content.
Je zult verbaasd zijn hoe dit proces je kan helpen een stuk content, zoals een blogpost, samen te stellen.
#3 – Batch jouw content
Je hebt je dit misschien niet eerder gerealiseerd, maar je verliest enorm veel tijd wanneer je tussen taken schakelt. Niet alleen de daadwerkelijke tijd die het kost om nieuwe programma’s op je computer af te sluiten en te openen en/of het juiste document voor je neus te krijgen, maar ook de tijd die het mentaal kost om je focus te verleggen.
In een online artikel verschenen op de website van American Psychology Association, zegt D.E. Meyer dat het gemiddeld schakelen tussen taken maar liefst 40% van iemands productieve tijd verspilt.
Dus door te batchen, kunnen we ons concentreren op het maken van meerdere stukken content, omdat die taken vergelijkbaar zijn. Bijvoorbeeld het maken van al jouw visuals in Canva.
Of plan al jouw Instagram posts tegelijk in met een online scheduler, bv. Plann of Planoly. Welke onderdelen van het proces kun jij batchen om jezelf tot 40% meer tijd te geven?
#4 – Werk tijdens jouw biologische prime time
Chris Bailey praat over het besteden van je biologische prime time (BPT) voor je belangrijkste werk in zijn boek The Productivity Project.
Content creatie gaat het beste als we ‘t meest creatief en gefocust zijn, dus jouw BPT is het perfecte moment voor deze activiteiten!
Het is dus zeker de moeite waard om je biologische prime time uit te zoeken. Misschien weet je het al, anders vind je tips en technieken in The Productivity Project om je te helpen om uren te sparen.
‘Geen tijd om content te maken’ behoort dus tot het verleden
Plan en budgetteer de tijd die je aan content maken kunt besteden. Kom in actie en ga gewoon doen! Groepeer jouw werkzaamheden, zodat je niet continu hoeft te schakelen en werk tijdens jouw biologische prime time 🙂
Consistent zijn met jouw content is belangrijk voor jouw bedrijf. Dus laat een gebrek aan tijd jou niet stoppen om content te maken voor jouw bedrijf.

Vond je dit artikel ‘Geen tijd om content te maken’ interessant, pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik help ZZP-ers – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.
Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram of Pinterest? Klik dan door!