• Download jouw gratis content maandplanner
  • ChatGPT Content OS
  • Werk met mij
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Pick my brain
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
  • DIY marketing modules
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
0

Parmois

  • Download jouw gratis content maandplanner
  • ChatGPT Content OS
  • Werk met mij
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Pick my brain
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
  • DIY marketing modules
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
Tofu Bofu Mofu
12 dec 2022
Content strategie

3 soorten content: ToFu, Mofu en BoFu

Pin
Share
Share

Marketeers zijn gek op afkortingen: CPC, CTA, SEO, RSS, maar ook ToFu, MoFu en BoFu – soms lijkt het wel alsof ze hun eigen taal hebben gecreëerd. En hoe moeilijk kan het zijn om een taal te leren? In deze blog ga ik dieper in op ToFu, MoFu en BoFu en welke content je wanneer kunt delen.

Wat zijn ToFu, MoFu en BoFu?

Deze marketingafkortingen verwijzen naar de verschillende fases binnen de salesfunnel (maar laat je niet van de wijs brengen door de naam, deze funnel geldt ook voor marketing).

  • ToFu (betekent top of the funnel – bovenkant van de trechter)
  • MoFu (betekent middle of the funnel – midden van de trechter)
  • BoFu (betekent bottom of the funnel – onderkant van de trechter)

Deze funnel is de basis voor ieder bedrijf om mee te beginnen, de invulling verschilt natuurlijk wel per bedrijf en iedere fase moet afgestemd zijn op jouw kopers. Daarom is het ontzettend belangrijk om exact te weten wie jouw klanten zijn en van welke pijnpunten ze last hebben. Alleen dan kun je jouw content op de juiste manier afstemmen per fase.

Elke fase moet voorzien in het juiste type marketing, zodat je prospects kunt interesseren voor jouw content, zonder te pushy te zijn. Dat werkt alleen maar averechts. Het is cruciaal dat je in elke fase de juiste content biedt. Maar wat is dan de juiste content voor elke fase?

Hieronder een voorbeeld van de funnel waar je per fase ziet welke content bij welke fase past.

ToFu MoFu BoFu

TOFU: Top of the funnel

TOFU is de fase waarin je probeert een grote groep mensen bewust te maken van jouw bestaan en aan te trekken. Deze mensen hebben een probleem en zijn op zoek naar meer informatie over hun probleem.

Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 80% van de shoppers online onderzoek doet voordat ze kopen. In deze fase wil je dus zichtbaar zijn en hun informatiebron zijn. Doe een zoekwoordenonderzoek om jouw onderwerpen te bepalen, die je wilt gebruiken voor jouw ToFu, zodat je relevant bent voor jouw koper. Dit is de eerste kans voor hen om jou te vinden.

TOFU-inhoud moet educatief zijn en mag absoluut geen verkooppraatje zijn. De koper is er op dit moment gewoon niet klaar voor. Sterker nog… ze zijn vaak nog druk bezig om volledig te begrijpen welk probleem ze hebben. Noem dus niet jouw bedrijf of product, deel liever gewoon nuttige informatie die hun helpt hun vraag of pijnpunt te begrijpen.

Hier zijn enkele mogelijkheden om geschikte ToFu-content te delen:

  • Social media: zorg dat je weet welke social mediakanalen jouw klanten gebruiken en focus je hierop.
  • Infographic: creëer een informatieve illustratie die kopers helpt om hun probleem of vraag te begrijpen.
  • Blog: doe een zoekwoordenonderzoek en schrijf een blog over een bepaald probleem of pijnpunt waar vaak naar gezocht wordt.
  • Video: maak een korte video over het probleem, niet over jouw oplossing.
  • Quiz: leer jouw potentiële koper beter kennen door vragen te stellen over het probleem dat zij ervaren.
  • E-book/whitepaper: ga meer de diepte in met een uitgebreider stuk over de problemen/pijnpunten die jouw klanten ervaren.
[tekst loopt door onder de afbeelding]

freebie

Creëer content die jouw publiek echt interessant vindt (én die jouw producten en diensten op een stijlvolle, moeiteloze manier centraal stelt).

Beheer al jouw content kanalen (blog, nieuwsbrief, sociale media) met een wekelijks dashboard, zodat je jouw impact – zonder stress – kunt vergroten.

Bepaal en behaal jouw maandelijkse content- en marketingdoelstellingen, de gegarandeerde weg naar het behalen van jouw omzetdoelstelling.

Deze contentmarketing planner is makkelijk iedere maand opnieuw te gebruiken.

Download de gratis no-stress content maandplanner.

MoFu: het midden van de funnel

Vaak wordt dit gezien als de meest cruciale fase van de funnel. Je hebt nu namelijk een verscheidenheid aan geïnteresseerde leads, die je moet kwalificeren. In deze afwegingsfase – ook wel evaluatiefase genoemd – hebben mensen zich gerealiseerd dat ze een probleem hebben dat moet worden opgelost. Ze gaan nu actief op zoek naar een oplossing. Resultaat: je hebt een gericht publiek. Ze onderzoeken verschillende opties en wegen iedere oplossing zorgvuldig af.

Nu is het dus tijd om jouw product of dienst erbij te gaan betrekken. Met MoFu-content wil je nog steeds kennis delen, maar het is belangrijk dat je nu ook aan gaat geven waarom jij de beste oplossing biedt. Gebruik deze gelegenheid om duidelijk over te brengen hoe jouw product of dienst hen kan helpen. 

Hier zijn enkele ideeën voor MoFu-content:

  • Blog: beantwoord specifieke vragen die direct gerelateerd zijn aan jouw product of dienst.
  • Casestudy: help klanten te zien wat jouw toegevoegde waarde is door een succesverhaal van een andere klant te delen.
  • Whitepaper: schrijf gedetailleerde informatie over een onderwerp om te bevestigen waarom jouw oplossing de beste is.
  • Webinar: geef een training over een specifiek onderwerp en zorg dat er voldoende tijd is voor vragen.
  • Email automatisering: zorg voor een reeks van informatieve mails specifiek gericht op de koper.
  • Gids/How-to content: bied stap-voor-stap instructies over hoe een probleem opgelost kan worden.
  • Template: laat kopers zien hoe jouw product of dienst hun probleem op kan lossen
  • Vergelijkingen: vergelijk oplossingen, geen bedrijven in deze fase.

BoFu: de bodem van de funnel

BoFu: ‘this is where the magic happens’. Je hebt nu een smal publiek van hooggekwalificeerde leads die klaar zijn om te kopen. Ze hebben hun onderzoek gedaan en zijn geïnteresseerd in jouw product of dienst. Maar ze vergelijken waarschijnlijk ook verschillende andere opties. Het juiste aanbod kan het duwtje zijn dat ze nodig hebben om voor jouw oplossing te kiezen.

BoFu-content moet jouw product onder de aandacht brengen, laat zien hoe het werkt, demonstreer functies en schets specifieke voordelen die klanten ontvangen. Dit is hét moment om te laten zien hoe jouw product of dienst hun pijnpunt oplost.

Een paar ideeën voor BoFu-content:

  • Product demo: laat kopers zien hoe jouw product/dienst werkt. Doe dit op locatie of in een video, showcase alle mogelijkheden en koppel deze terug naar de voordelen voor de koper. Laat zien waarom jij beter bent dan de concurrentie.
  • Product vergelijkingen: help kopers te begrijpen waar jij je onderscheidt t.o.v. de concurrent, door de verschillen tussen jullie duidelijk te benoemen.
  • Gratis proefperiode: laat kopers jouw product of service testen, zonder dat ze een grote toezegging hoeven te doen.
  • Testimonials en casestudies: ervaringen van andere klanten zijn in deze fase ook erg waardevol. Ze verhogen jouw kans op conversie en bevestigen dat een andere koper positief is over jouw aanbod.

Conclusie

Kopers verwachten tegenwoordig een vlekkeloze ervaring met jouw bedrijf. Koud bellen en kopers onder druk zetten zijn grote no-go’s. Concentreer je liever op het delen van kennis en middelen, waarmee ze geleidelijk – en op een logische manier – bij jou terechtkomen als klant!

Begin nu met het strategisch plannen van jouw content en download jouw no-stress content maandplanner.

ToFu MoFu BoFu

Kun je wel wat hulp bij jouw contentmarketing gebruiken? Neem dan contact op, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

Vond je dit artikel nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!

Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever maken.

Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.

Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!

3 soorten content: ToFu, Mofu en BoFu3 soorten content: ToFu, Mofu en BoFu3 soorten content: ToFu, Mofu en BoFu3 soorten content: ToFu, Mofu en BoFu3 soorten content: ToFu, Mofu en BoFu3 soorten content: ToFu, Mofu en BoFu
Pin
Share
Share
TAGS:bofufunnelmofutofu
Delen

Misschien vind je dit ook leuk

De juiste soorten marketing voor jouw bedrijf | Wed niet op één paard

23 maart 2021

5 goede redenen voor een marketingplan

30 september 2020

Jouw marketingdoelstellingen in slechts 3 stappen

12 oktober 2020
Vorig bericht
Geen tijd om content te maken: 4 easy manieren om tijd te vinden
Next Post
Content marketing 2023: goede voornemens
Hi, ik ben Marja - content expert en eigenaresse van Parmois. Ik help je jouw content marketing leuker, makkelijker én effectiever te maken. Lees hier meer over mij >>
    • Contact
    • Verzenden en retourneren
    • Voorwaarden webshop
    • Privacybeleid

    Copyright 2021® Parmois, ingeschreven bij de KvK Amersfoort onder nummer 66707102 Site Powered by Pix & Hue.

    Cookie time
    Om jouw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op Akkoord & Doorgaan om cookies te accepteren en direct naar de site te gaan, of lees ons Privacybeleid. Cookie settingsAKKOORD & DOORGAAN
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN