• Gratis download
  • Werk met mij
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
    • Pick my brain
  • DIY marketing modules
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
0

Parmois

  • Gratis download
  • Werk met mij
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
    • Pick my brain
  • DIY marketing modules
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
Tofu mofu bofu
10 mrt 2021
Content strategie

3 soorten content: ToFu, Mofu en BoFu

Pin
Share
Share

Marketeers zijn gek op afkortingen: CPC, CTA, SEO, RSS, maar ook ToFu, MoFu en BoFu – soms lijkt het wel alsof ze hun eigen taal hebben gecreëerd. En hoe moeilijk kan het zijn om een taal te leren? In deze blog ga ik dieper in op ToFu, MoFu en BoFu en welke content je wanneer kunt delen.

Wat zijn ToFu, MoFu en BoFu?

Deze marketingafkortingen verwijzen naar de verschillende fases binnen de salesfunnel (maar laat je niet van de wijs brengen door de naam, deze funnel geldt ook voor marketing).

  • ToFu (betekent top of the funnel – bovenkant van de trechter)
  • MoFu (betekent middle of the funnel – midden van de trechter)
  • BoFu (betekent bottom of the funnel – onderkant van de trechter)

Deze funnel is de basis voor ieder bedrijf om mee te beginnen, de invulling verschilt natuurlijk wel per bedrijf en iedere fase moet afgestemd zijn op jouw kopers. Daarom is het ontzettend belangrijk om exact te weten wie jouw klanten zijn en van welke pijnpunten ze last hebben. Alleen dan kun je jouw content op de juiste manier afstemmen per fase.

KEN JIJ JOUW IDEALE KLANT NOG NIET DOOR EN DOOR?

BEKIJK DAN DE DIY MARKETING MODULE OVER DIT ONDERWERP.

Elke fase moet voorzien in het juiste type marketing, zodat je prospects kunt interesseren voor jouw content, zonder te pushy te zijn. Dat werkt alleen maar averechts. Het is cruciaal dat je in elke fase de juiste content biedt. Maar wat is dan de juiste content voor elke fase?

Hieronder een voorbeeld van de funnel waar je per fase ziet welke content bij welke fase past.

Content Marketing Funnel 2

TOFU: Top of the funnel

TOFU is de fase waarin je probeert een grote groep mensen bewust te maken van jouw bestaan en aan te trekken. Deze mensen hebben een probleem en zijn op zoek naar meer informatie over hun probleem.

Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 80% van de shoppers online onderzoek doet voordat ze kopen. In deze fase wil je dus zichtbaar zijn en hun informatiebron zijn. Doe een zoekwoordenonderzoek om jouw onderwerpen te bepalen, die je wilt gebruiken voor jouw ToFu, zodat je relevant bent voor jouw koper. Dit is de eerste kans voor hen om jou te vinden.

TOFU-inhoud moet educatief zijn en mag absoluut geen verkooppraatje zijn. De koper is er op dit moment gewoon niet klaar voor. Sterker nog… ze zijn vaak nog druk bezig om volledig te begrijpen welk probleem ze hebben. Noem dus niet jouw bedrijf of product, deel liever gewoon nuttige informatie die hun helpt hun vraag of pijnpunt te begrijpen.

Hier zijn enkele mogelijkheden om geschikte ToFu-content te delen:

  • Social media: zorg dat je weet welke social mediakanalen jouw klanten gebruiken en focus je hierop.
  • Infographic: creëer een informatieve illustratie die kopers helpt om hun probleem of vraag te begrijpen.
  • Blog: doe een zoekwoordenonderzoek en schrijf een blog over een bepaald probleem of pijnpunt waar vaak naar gezocht wordt.
  • Video: maak een korte video over het probleem, niet over jouw oplossing.
  • Quiz: leer jouw potentiële koper beter kennen door vragen te stellen over het probleem dat zij ervaren.
  • E-book/whitepaper: ga meer de diepte in met een uitgebreider stuk over de problemen/pijnpunten die jouw klanten ervaren.

MoFu: het midden van de funnel

Vaak wordt dit gezien als de meest cruciale fase van de funnel. Je hebt nu namelijk een verscheidenheid aan geïnteresseerde leads, die je moet kwalificeren. In deze afwegingsfase – ook wel evaluatiefase genoemd – hebben mensen zich gerealiseerd dat ze een probleem hebben dat moet worden opgelost. Ze gaan nu actief op zoek naar een oplossing. Resultaat: je hebt een gericht publiek. Ze onderzoeken verschillende opties en wegen iedere oplossing zorgvuldig af.

Nu is het dus tijd om jouw product of dienst erbij te gaan betrekken. Met MoFu-content wil je nog steeds kennis delen, maar het is belangrijk dat je nu ook aan gaat geven waarom jij de beste oplossing biedt. Gebruik deze gelegenheid om duidelijk over te brengen hoe jouw product of dienst hen kan helpen. 

Hier zijn enkele ideeën voor MoFu-content:

  • Blog: beantwoord specifieke vragen die direct gerelateerd zijn aan jouw product of dienst.
  • Casestudy: help klanten te zien wat jouw toegevoegde waarde is door een succesverhaal van een andere klant te delen.
  • Whitepaper: schrijf gedetailleerde informatie over een onderwerp om te bevestigen waarom jouw oplossing de beste is.
  • Webinar: geef een training over een specifiek onderwerp en zorg dat er voldoende tijd is voor vragen.
  • Email automatisering: zorg voor een reeks van informatieve mails specifiek gericht op de koper.
  • Gids/How-to content: bied stap-voor-stap instructies over hoe een probleem opgelost kan worden.
  • Template: laat kopers zien hoe jouw product of dienst hun probleem op kan lossen
  • Vergelijkingen: vergelijk oplossingen, geen bedrijven in deze fase.

BoFu: de bodem van de funnel

BoFu: ‘this is where the magic happens’. Je hebt nu een smal publiek van hooggekwalificeerde leads die klaar zijn om te kopen. Ze hebben hun onderzoek gedaan en zijn geïnteresseerd in jouw product of dienst. Maar ze vergelijken waarschijnlijk ook verschillende andere opties. Het juiste aanbod kan het duwtje zijn dat ze nodig hebben om voor jouw oplossing te kiezen.

BoFu-content moet jouw product onder de aandacht brengen, laat zien hoe het werkt, demonstreer functies en schets specifieke voordelen die klanten ontvangen. Dit is hét moment om te laten zien hoe jouw product of dienst hun pijnpunt oplost.

Een paar ideeën voor BoFu-content:

  • Product demo: laat kopers zien hoe jouw product/dienst werkt. Doe dit op locatie of in een video, showcase alle mogelijkheden en koppel deze terug naar de voordelen voor de koper. Laat zien waarom jij beter bent dan de concurrentie.
  • Product vergelijkingen: help kopers te begrijpen waar jij je onderscheidt t.o.v. de concurrent, door de verschillen tussen jullie duidelijk te benoemen.
  • Gratis proefperiode: laat kopers jouw product of service testen, zonder dat ze een grote toezegging hoeven te doen.
  • Testimonials en casestudies: ervaringen van andere klanten zijn in deze fase ook erg waardevol. Ze verhogen jouw kans op conversie en bevestigen dat een andere koper positief is over jouw aanbod.

Conclusie

Kopers verwachten tegenwoordig een vlekkeloze ervaring met jouw bedrijf. Koud bellen en kopers onder druk zetten zijn grote no-go’s. Concentreer je liever op het delen van kennis en middelen, waarmee ze geleidelijk – en op een logische manier – bij jou terechtkomen als klant!

Jouw marketingplan in 6 stappen 5

Kun je wel wat hulp bij jouw contentmarketing gebruiken? Neem dan contact op, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

Vond je dit artikel nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!

Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever maken.

Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.

Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!

Pin
Share
Share
TAGS:bofufunnelmofutofu
Delen

Misschien vind je dit ook leuk

4 Soorten content die jouw online business laten groeien

4 januari 2022

Wat is content coaching en hoe helpt ‘t mijn bedrijf?

17 januari 2022

Is jouw website ‘t stralende middelpunt van jouw marketing eco-systeem?

1 februari 2021
Vorig bericht
Is jouw website ‘t stralende middelpunt van jouw marketing eco-systeem?
Next Post
De juiste soorten marketing voor jouw bedrijf | Wed niet op één paard
Hi, mijn naam is Marja. Leuk dat je mijn blog leest! Heb je vragen, opmerkingen of is er een onderwerp waarover je meer wilt lezen? Laat het me weten via de mail!

Instagram

🔥 New freebie alert 🔥

Ben jij nog op zoek naar een content planner die je helpt om consistenter én strategischer te zijn met jouw content?

Download dan snel mijn no-stress content maandplanner.  Link in bio

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen #contentplanner
parmoiscontentmarketing
parmoiscontentmarketing
•
Follow
🔥 New freebie alert 🔥 Ben jij nog op zoek naar een content planner die je helpt om consistenter én strategischer te zijn met jouw content? Download dan snel mijn no-stress content maandplanner. Link in bio #eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen #contentplanner
3 weken geleden
View on Instagram |
1/5
Voorbij zijn de dagen dat het verstandig of zelfs maar mogelijk is om overal aanwezig te zijn met jouw content.

Veel verstandiger is het om keuzes te maken.

Als het op kiezen aankomt, hanteer ik graag de EASE-benadering.

Dat is mijn ezelsbruggetjes om de enige 4 content platformen of strategie te onderscheiden waarop jij je zou moeten focussen voor een goede content strategie die resultaten oplevert.

E – staat voor expertise, expert content komt meestal in de vorm van een blog, podcast of video, die OP je eigen website staat (gratis).

A – staat voor aantrekken, wat verwijst naar één platform dat is ontworpen om meer ogen op jouw content en expertise te vestigen.  Denk aan Pinterest (gratis), adverteren op social media en/of pinterest en SEA.

S – staat voor sales en verwijst naar die ene strategie om jouw aanbod te verkopen. Voorbeelden: een evergreen sales funnel (gratis) of lanceringen (gratis) .

E – staat voor engagement en daarmee bedoel ik dat ene platform (zonder kosten) waar je de dialoog aan kunt gaan met jouw (ideale) klanten. Enkele voorbeelden zijn Instagram, Facebook en LinkedIn. 

Als je voor iedere letter één platform kiest en hier jouw tijd en aandacht aan besteedt dan ga je zeker resultaat zien.

Je zult zien dat je veel consistenter werkt, dan wanneer je jouw aandacht verdeelt over tig verschillende platformen en strategieën.

Dus op welke platformen ga jij all-in?

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen #zzp #zzper
parmoiscontentmarketing
parmoiscontentmarketing
•
Follow
Voorbij zijn de dagen dat het verstandig of zelfs maar mogelijk is om overal aanwezig te zijn met jouw content. Veel verstandiger is het om keuzes te maken. Als het op kiezen aankomt, hanteer ik graag de EASE-benadering. Dat is mijn ezelsbruggetjes om de enige 4 content platformen of strategie te onderscheiden waarop jij je zou moeten focussen voor een goede content strategie die resultaten oplevert. E – staat voor expertise, expert content komt meestal in de vorm van een blog, podcast of video, die OP je eigen website staat (gratis). A – staat voor aantrekken, wat verwijst naar één platform dat is ontworpen om meer ogen op jouw content en expertise te vestigen. Denk aan Pinterest (gratis), adverteren op social media en/of pinterest en SEA. S – staat voor sales en verwijst naar die ene strategie om jouw aanbod te verkopen. Voorbeelden: een evergreen sales funnel (gratis) of lanceringen (gratis) . E – staat voor engagement en daarmee bedoel ik dat ene platform (zonder kosten) waar je de dialoog aan kunt gaan met jouw (ideale) klanten. Enkele voorbeelden zijn Instagram, Facebook en LinkedIn. Als je voor iedere letter één platform kiest en hier jouw tijd en aandacht aan besteedt dan ga je zeker resultaat zien. Je zult zien dat je veel consistenter werkt, dan wanneer je jouw aandacht verdeelt over tig verschillende platformen en strategieën. Dus op welke platformen ga jij all-in? #eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen #zzp #zzper
3 weken geleden
View on Instagram |
2/5
Wil jij consistente content maken?

Lees dan mijn laatste blogpost, hierin geef ik je 3 simpele tips hoe je het volhoudt om regelmatig content te posten. Je vindt de link in mijn bio.

PLUS download jouw exemplaar van de no-stress content maandplanner.

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen
parmoiscontentmarketing
parmoiscontentmarketing
•
Follow
Wil jij consistente content maken? Lees dan mijn laatste blogpost, hierin geef ik je 3 simpele tips hoe je het volhoudt om regelmatig content te posten. Je vindt de link in mijn bio. PLUS download jouw exemplaar van de no-stress content maandplanner. #eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen
3 weken geleden
View on Instagram |
3/5
Kijk, daar doe ik het voor 💪.

Dankjewel, Kim van @kimesther_PMU 🥰

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen
parmoiscontentmarketing
parmoiscontentmarketing
•
Follow
Kijk, daar doe ik het voor 💪. Dankjewel, Kim van @kimesther_PMU 🥰 #eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #ondernemen
4 weken geleden
View on Instagram |
4/5
Maandag tip: leer van de 'fouten' van anderen 😀

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #onderne
Maandag tip: leer van de 'fouten' van anderen 😀

#eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #onderne
parmoiscontentmarketing
parmoiscontentmarketing
•
Follow
Maandag tip: leer van de 'fouten' van anderen 😀 #eigenbedrijf #onlineondernemen #ondernemers #zakenvrouw #ondernemendevrouwen #vrouwelijkeondernemers #communicatie #kleineonderneming #powervrouwen #bedrijf #eigenbaas #groei #persoonlijkeontwikkeling #tipsvoorondernemers #contentcreatie #vrouwelijkeondernemer #startendeondernemer #onlinezichtbaarheid #onderne
4 weken geleden
View on Instagram |
5/5
Volg Parmois op Instagram
  • Contact
  • Verzenden en retourneren
  • Voorwaarden webshop
  • Privacybeleid

Copyright 2021® Parmois, ingeschreven bij de KvK Amersfoort onder nummer 66707102 Site Powered by Pix & Hue.

Cookie time
Om jouw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op Akkoord & Doorgaan om cookies te accepteren en direct naar de site te gaan, of lees ons Privacybeleid. Cookie settingsAKKOORD & DOORGAAN
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN