4 Veelgemaakte fouten bij content planning én de oplossingen
Veel of weinig inspiratie voor het maken van jouw content: het resultaat is vaak hetzelfde: nul, niks, nada, noppes. Weinig nieuwe volgers, geen nieuwe mensen op jouw mailinglijst, laat staan klanten… Drama. De reden hiervan ligt vaak bij vier veelgemaakte fouten bij content planning.
Hieronder lees je wat die fouten zijn en geef ik je tips over hoe deze vermeden kunnen worden. Misschien maak jij ook wel eens een van deze fouten, ik weet dat ik ze zeker heb gemaakt.
1. Jouw onderwerpen zijn niet interessant of nuttig voor jouw doelgroep
Vraag jij jezelf af bij het kiezen van jouw onderwerpen altijd af: helpt deze content mijn doelgroep? Inspireert het hen? Is het informatief of grappig?
Want of het nu gaat om gratis content zoals blogartikelen en freebies of betaalde content, bijvoorbeeld in de vorm van workshops, cursussen of e-books – jouw ideale klant stelt altijd dezelfde vraag: ‘What’s in it for me?’.
Ze investeren ten slotte tijd of geld met het lezen, luisteren of bekijken van jouw content. Maar heel weinig mensen hebben teveel tijd en geld. Daarom is het gezien de grote hoeveelheid online content, heel belangrijk je altijd te onderscheiden. Anders scrollen ze door naar de volgende.
Denk daarom altijd vanuit het perspectief van jouw droomklant en wat hij of zij wil en nodig heeft. Grijp elke gelegenheid aan om je volgers vragen te stellen, bijvoorbeeld wanneer je reacties krijgt op je posts of DM’s op Instagram. Ga na in gesprekken met bestaande klanten wat hun problemen zijn, waar ze ’s nachts van wakker liggen.
2. Je kiest jouw onderwerpen niet strategisch
Het vinden van bruikbare onderwerpen voor jouw doelgroep is slechts en eerste stap. Als je onderwerpen uiteindelijk niet leiden tot een oplossing die je als dienst of product hebt ontwikkeld, trek je misschien wel veel aandacht, maar win je geen nieuwe klanten.
Je content moet dus ook doelgericht zijn. Dat is de tweede belangrijke vereiste bij het kiezen van een onderwerp waar veel mensen geen rekening mee houden.
Zonder een duidelijk doel voor ogen steek je er veel energie, tijd en kennis in, maar haal je er uiteindelijk niet veel uit. En als je eerlijk bent, wil je natuurlijk op een gegeven moment ook geld verdienen met je kennis en niet alles gratis weggeven.
Zorg er daarom voor dat jouw ‘content snacks’ altijd een specifiek doel hebben en jouw droomklant met iedere stap dichterbij jouw oplossing brengen. Je hebt content nodig die de aandacht trekt, betrokkenheid vergroot, leads genereert en verkoopt. Alle stukjes content bouwen logisch op elkaar voort.
Als jij al een bestaande oplossing hebt voor het probleem van jouw droomklant – als product of dienst – kun je het beste in omgekeerde volgorde te werk gaan en content ontwikkelen die stukje bij beetje naar jouw aanbod leidt.
Tekst gaat verder onder foto
Is het jou ook wel eens opgevallen dat er geen papieren content planners zijn?
Vandaar nu de Content planner 2022 van Parmois.
22 pagina’s met content tips & tricks, maand- en weekoverzichten en handige evaluatie pagina’s. 160 pagina’s in totaal!
Hij wordt nu gedrukt in beperkte oplage. Wil jij jezelf verzekeren van een exemplaar?
Bestel hem dan alvast in de webshop! Dan stuur ik hem ZSM – en gratis – naar je toe!
3. Je publiceert niet regelmatig genoeg content
Regelmatig en langdurig content maken is voor veel zelfstandigen moeilijk. We hebben iedere dag al zoveel ballen tegelijk hoog te houden, danhet heel moeilijk is om aan jouw eigen marketing te werken. Geloof me, ik weet het en het is mijn vak.
Contentmarketing is een marathon en laat zijn effect pas op de lange termijn zien. Om de paar weken of maanden een actie starten helpt niet echt. Dit is het slechte nieuws.
Het goede nieuws is: je kunt je leven makkelijker maken als je een strategie hebt (zie punt 2) en goed plant. Veel mensen plannen helemaal niet of plannen alleen van week tot week. Het is beter om je content een maand van tevoren strategisch te plannen. Dit betekent dat je er niet elke week opnieuw over hoeft na te denken, wat meer tijd kost. Zo kun je jouw strategie in de gaten houden terwijl je op jouw gemak jouw content maakt.
Blok vervolgens elke week een vaste dag in jouw agenda waarop je jouw vooraf geplande content maakt voor je blog, nieuwsbrief en social media posts.
4. Je haalt niet genoeg uit jouw content
Het maakt niet uit hoe goed jouw content is – als niemand het ziet, heb je er nog niets aan. Je denkt misschien dat je veel ideeën of onderwerpen nodig hebt om jouw content planning te vullen. Niks is minder waar… Je hebt maar één onderwerp nodig om content te maken voor meer dan een maand.
Als het gaat om content planning, geldt het volgende: focus je op een stuk longform content, bijvoorbeeld een echt goed blogartikel. Dit kun je vervolgens opdelen in een heleboel kleine ‘content snacks’. Deze content verdeel je effectief en strategisch over verschillende kanalen.
Conclusie
Plan dus regelmatig hoogwaardige content die nuttig en doelgericht is, en bedenk hoe je deze meerdere keren slim kunt inzetten. Dan krijg je de resultaten die jij wilt bereiken en laat je deze 4 veelgemaakte fouten bij jouw content planning snel achter je!
Zeg eens eerlijk: welke van deze vier fouten maak jij of heb jij gemaakt? Ik lees het graag.
Vond je dit artikel ’4 veelgemaakte fouten bij de content planning’ nuttig? Sharing is caring… deel het, zodat jouw netwerk ook succesvol hun content kan plannen.
Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik help zelfstandigen in de dienstverlenende sector – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.
Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!