• Download jouw gratis content maandplanner
  • ChatGPT Content OS
  • Werk met mij
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Pick my brain
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
  • DIY marketing modules
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
0

Parmois

  • Download jouw gratis content maandplanner
  • ChatGPT Content OS
  • Werk met mij
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Pick my brain
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
  • DIY marketing modules
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
8 fases klantreis
08 nov 2021
Content strategie

De klantreis: 8 fases die jouw klant doorloopt voordat hij bij je koopt

Pin
Share
Share

Stel je voor… je ontmoet iemand voor de eerste keer en die ander zegt ‘Hi, leuk je te ontmoeten. Wil jij kinderen met me?’. Kans is groot dat je heel hard wegrent, toch? Hoe kan het dan toch dat veel ondernemers denken dat marketing zo werkt? ‘Hi, wij zijn bedrijf X, koop nu dit geweldige product’. Veel te snel… er zijn namelijk 8 fases in een klantreis.

Het is heel simpel… een geïnteresseerd iemand doorloopt een aantal stappen, voordat hij/zij besluit om te kopen. Dit wordt in marketingtermen de klantreis – of customer journey – genoemd. In deze blogpost laat ik je de fases zien, die van een prospect een enthousiaste fan maken.

Iedere relatie tussen 2 mensen heeft tijd en energie nodig om te groeien. Dit geldt dus ook voor een zakelijke relatie.

Net zoals bij persoonlijke relaties, zijn er bij zakelijke relaties dus ook bepaalde niveaus waarop je met elkaar omgaat. Vaak doorloop je heel intuïtief de verschillende fases van elkaar leren kennen tot een contract tekenen. Jouw ideale klant moet je eerst leren kennen en een beeld over je vormen voordat hij/zij enthousiast over je wordt en iets bij je aanschaft.

Al jouw content marketinginspanningen hebben dan ook het doel om jouw ideale klanten soepel en subtiel door de verschillende fases van ‘het elkaar beter leren kennen’ te loodsen.

Klantreis: van vreemde naar enthousiaste fan

Ontwerp zonder titel 50

Jouw product is geweldig, je lost een dringend probleem voor jouw klanten op, maar je vindt niet voldoende nieuwe klanten. Misschien dat het probleem komt doordat je onbewust verschillende fases van het proces overslaat. Of jouw prospects zitten vast in een fase en komen niet verder.

Wat ook niet zal werken (behalve als jouw bedrijf Apple heet) is dat je gaat adverteren op Facebook voor een duur product en dat je denkt dat mensen dan massaal bij je gaan kopen. Helaas…

Je springt namelijk meteen van fase 1 (een prospect wordt zich bewust van jou) naar fase 4 (feitelijk verkoopaanbod). Het is alsof je fysiek contact wilt maken met een volslagen vreemde. In beide gevallen is een defensieve reactie zeer waarschijnlijk.

Zo begeleid je jouw klanten naar de volgende fase

Elke klant die ooit iets van je heeft gekocht, heeft de 8 fases hierboven doorlopen – of het nu jouw bedoeling was of niet. Begeleid jouw prospect met ieder stuk content naar de volgende fase en doe dit met een call-2-action. Hiermee breng je je gewenste klanten gericht van het ene niveau naar het andere.

De call-to-action in de Contact-fase kan bijvoorbeeld zijn om een ​​checklist of e-book te downloaden. In de Commitment-fase kan de call-2-action juist zijn om zich aan te melden voor een online webinar. In de Aankoop-fase roep je juist op om jouw dienst of product aan te schaffen.

Een veelgemaakte fout

Probeer vooral niet een geïnteresseerde in één keer door het hele proces te leiden. Je kunt een vreemde onmogelijk omtoveren in een fan. Helaas maken bedrijven deze fout vaak. Je hebt verschillende campagnes nodig die specifiek zo ontworpen zijn om jouw prospects van het ene niveau naar het andere te krijgen.

Onnodig om je te zeggen dat (content) marketing altijd een langdurig proces is. Maar het goede nieuws is dat je mensen stap voor stap door het aankoopproces kunt leiden.

Dit betekent ook dat je jouw bedrijf kunt laten groeien en de gebieden kunt verbeteren waarin je ziet dat jouw ideale klanten nu vastlopen. Hierdoor laat je niets aan het toeval over en wordt verkopen en jouw business veel voorspelbaarder.

Weten welke content je schrijft voor de verschillende fases van de klantreis? Lees dan mijn post ‘3 soorten content: Tofu, Mofu en Bofu‘.

Heb jij alle 8 fases van de klantreis al helder in kaart gebracht voor jouw klanten? Op welk niveau lopen jouw ideale klanten momenteel vast? Vertel het me in de reactie.

8 fases klantreis P1

Vond je dit artikel over de 8 fases van de klantreis nuttig? Sharing is caring… deel het, zodat jouw netwerk ook succesvol hun content kan plannen.

Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!

Ik help zelfstandigen in de dienstverlenende sector – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.

Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.

Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.

Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!

De klantreis: 8 fases die jouw klant doorloopt voordat hij bij je kooptDe klantreis: 8 fases die jouw klant doorloopt voordat hij bij je kooptDe klantreis: 8 fases die jouw klant doorloopt voordat hij bij je kooptDe klantreis: 8 fases die jouw klant doorloopt voordat hij bij je koopt
Pin
Share
Share
TAGS:content marketingcontent strategiecustomer journeyklantreis
Delen

Misschien vind je dit ook leuk

3 soorten content: ToFu, Mofu en BoFu

12 december 2022

Een marketingplan maken: juist belangrijk voor eigenaren van kleine bedrijven en eenmanszaken

13 juli 2021

Wat is content marketing?

21 april 2020
Vorig bericht
4 Veelgemaakte fouten bij content planning én de oplossingen
Next Post
Podcast content repurposing: haal jij het maximale uit jouw podcast content?
Hi, ik ben Marja - content expert en eigenaresse van Parmois. Ik help je jouw content marketing leuker, makkelijker én effectiever te maken. Lees hier meer over mij >>
    • Contact
    • Verzenden en retourneren
    • Voorwaarden webshop
    • Privacybeleid

    Copyright 2021® Parmois, ingeschreven bij de KvK Amersfoort onder nummer 66707102 Site Powered by Pix & Hue.

    Cookie time
    Om jouw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op Akkoord & Doorgaan om cookies te accepteren en direct naar de site te gaan, of lees ons Privacybeleid. Cookie settingsAKKOORD & DOORGAAN
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN