Scoren met jouw blog: 22 tips & tricks
Hoe kun je nu nog scoren met jouw blog als er wereldwijd wel meer dan 600 miljoen blogs online staan? Geen zorgen, hieronder vind je een aantal tips & tricks die je kunt volgen.
Natuurlijk bestaan er ook een heleboel interessante boeken over dit onderwerpen, maar je wilt NU aan de slag en niet 100 pagina’s lezen.
Dus laten we beginnen! Ik neem je mee in de volgende stappen:
- Stap 1: Voordat je begint met bloggen
- Stap 2: Jouw blog schrijven
- Stap 3: Het optimaliseren van jouw blog
- Stap 4: Nadat je jouw blog hebt gepubliceerd
- Conclusie
Voordat je begint met bloggen
Voordat je in de actie gaat, is het belangrijk om eerst de punten hieronder door te nemen. Heb je al een aantal blogs geschreven, scroll toch even door de punten om te zien of je volgende dingen al doet.
-
Kies een eenvoudig en responsive ontwerp voor je blog
Maak het jezelf niet al te moeilijk en hou het bij een eenvoudig ontwerp, dat zowel op een smartphone als op een desktop er goed uitziet. Gebruik max 2 kleuren en max 2 – goed leesbare – lettertypes. Zorg voor tussenkopjes, opsommingen, duidelijk zichtbare links en buttons die groot genoeg zijn om ook op een smartphone aan te klikken.
-
Kies jouw niche
Kies een klein aantal onderwerpen waarover je gaat schrijven. Het helpt je om een duidelijke strategie te bepalen voor de toekomst. Natuurlijk kun je wel eens een uitstapje maken, maar ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Het heeft ook alles met geloofwaardigheid te maken. Het zou vreemd zijn als ik opeens over een technisch onderwerp zou gaan bloggen als marketeer.
-
Stel je Google Analytics en Search Console in
Inzicht hebben in jouw statistieken is essentieel. Je wilt toch weten hoeveel mensen je blog lezen, hoeveel pagina’s ze bekijken enzovoorts. Zeker als je van plan bent om in de toekomst samen te werken met merken en geld met je blog te verdienen, heb je statistieken en data nodig.
Google Search Console is ook belangrijk! Hier zie je op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke ranking je hebt op Google.
-
Legal stuff…
Denk je dat je voor een blog geen wettelijke documenten nodig hebt? Fout! We moeten bijvoorbeeld allemaal voldoen aan de AVG, nietwaar? Hoe ga je om met de privacy van jouw bezoekers, cookies… de hele mikmak. Ik heb mijn voorwaarden op laten stellen, omdat ik simpelweg geen expert ben op dat gebied. Ja, het kost geld, maar better safe than sorry…
No spon… kijk eens op de website van Charlotte’s law, ze heeft er veel over geschreven en ze biedt diverse tools.
Jouw blog schrijven
OK, het is tijd om te gaan schrijven, maar check eerst eens de volgende tips om het beste resultaat uit jouw inspanningen te halen.
-
Verzamel ideeën en zoekwoorden
Een zoekwoordenonderzoek vormt de basis van search engine optimisation (SEO) en is ook allesbepalend om gratis traffic naar jouw blog te krijgen.
Heel kort door de bocht:
Je bepaalt een onderwerp voor je blog, laten we zeggen ‘dameskleding’. Het zal geen verrassing zijn, maar dit is een zoekwoord met heel veel concurrentie. Er zijn namelijk wel tig duizend websites over dameskleding.
Ga dan ook meer de diepte in en ga voor een long-tail zoekwoord.
Over het algemeen heb je het dan over een zoekterm van ongeveer 4 à 5 woorden. Long-tail keywords zijn specifieker en hebben vaak een lager zoekvolume, maar ook minder concurrentie. Dus… een betere kans om te scoren. Terug naar het onderwerp: schrijf bijvoorbeeld over ‘op maat gemaakte dameskleding’.
Gebruik Google ook hiervoor. Type je zoekwoord in en scroll naar beneden en bekijk de ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan [zoekwoord]. Of ga naar Answer the Public, vul je zoekwoord in en kijk welke vragen er gesteld worden over jouw zoekwoord.
Zorg dat je vanaf dag 1 bezig bent met SEO, dit ga je zoveel resultaat geven in de toekomst.
-
Zet in op leesbaarheid
Zorg voor korte alinea’s van 1 tot 3 zinnen. Gebruik titels, bulletpoints en benadruk belangrijke tekst door deze vet of cursief te maken. Waarom? Als je blog makkelijk wegleest, dan zullen mensen langer op je website blijven.
-
Schrijf niet voor Google
Google is leuk en aardig, maar je schrift natuurlijk niet voor Google. Je wilt de lezers van jouw blog inspireren, informeren of entertainen. Schrijf dan ook voor hen. Doe je dat goed, dan ziet Google dat en dat is weer goed voor jouw resultaten.
-
Scoren met jouw blog? Hou het simpel!
Gebruik geen moeilijke woorden. Zorg ervoor dat iedereen jouw tekst kan begrijpen. Gebruik korte alinea’s en korte zinnen. Schrijf zoals je bent en praat.
Je kunt opeens wel heel formeel gaan schrijven, maar als jij juist heel spontaan en informeel bent, dan is dat niet wat je wilt. Enige uitzondering is wanneer je een wetenschappelijk artikel schrijft, dan zal je taalgebruik formeler zijn.
-
Quality over Quantity
Newsflash… het gaat niet om jou, maar om hoe goed jouw blogs jouw lezers dienen. Hou voor ogen dat mensen graag willen weten wat het hen oplevert voordat ze gaan lezen. What’s in it for me? Wat leer ik? Wat hou ik eraan over als ik dit doe of lees? Verplaats jezelf in de lezer en bedenk welke voordelen of kennis ze hebben, na het lezen van jouw blog.
De snelste manier om mensen persoonlijk te raken is door de woorden je/jij/jouw vaker te gebruiken dan ik/mij/mijn.
Wees ook eerlijk. Krijg je betaald voor een samenwerking, zeg het gewoon. Het is vele malen beter om te vermelden dat je een affiliate van een bepaalde tool bent of dat het om een sponsored post gaat.
Schrijf liever minder vaak, maar goed, dan continu te publiceren en je maar weinig kwaliteit biedt.
-
Check, check, double check
We zijn allemaal maar mens en een spelling- of typefout is snel gemaakt. Lees daarom je tekst een dag later nog eens na. Wanneer je dat namelijk meteen doet, dan zie je vaak dingen over het hoofd.
Lees de tekst hardop voor, klopt de zinsopbouw dan nog steeds? Val je over een zin? Dan is de kans groot dat deze krom geformuleerd is. Beter nog, laat iemand anders jouw tekst voorlezen.
Wees grondig, want zeg nou zelf: schrijf jij je in op een nieuwsbrief als een blogpost vol met taalfouten staat?
-
Pakkende titels
Je hebt jouw blog geschreven, het enige wat je nu nog nodig hebt is een pakkende titel.
Een paar tips om een goede titel te kiezen:
-
Roep nieuwsgierigheid op
-
Gebruik een cijfer, bv ‘5 manieren om jouw targets te behalen’ in plaats van ‘vijf manieren om jouw targets te behalen’.
-
Gebruik powerwoorden
-
Stel een vraag
-
Afbeeldingen van hoge kwaliteit
Je hebt hier 2 mogelijkheden:
- Eigen afbeedlingen
- Stock photos
Persoonlijk gebruik ik voornamelijk stock beelden. Ik weet dat veel mensen dit niet zullen aanbevelen. Ik wil echter ook realistisch zijn: niet heel veel ondernemers hebben de mogelijkheid om ieder kwartaal mooi beeld te laten schieten, dan wel de tijd of het talent in huis om zelf prachtige beelden te gebruiken.
Voor stock foto’s zijn er vele mogelijkheden. Hieronder vind je een aantal websites met gratis afbeeldingen. Gebruik nooit een foto van Google, dan kun je in de problemen komen qua rechten.
Het optimaliseren van jouw blog
Voordat je jouw blog publiceert is het belangrijk om eerst nog wat zaken te optimaliseren. Dit helpt om meer zichtbaarheid te krijgen in de zoekmachines en het zorgt voor een grotere gebruiksvriendelijkheid voor je lezers.
-
Optimaliseer jouw afbeeldingen
Door beeld toe te voegen aan je content, breng je jouw boodschap nog effectiever over. Maar… grote mediabestanden duren een eeuwigheid om te laden. 53% van de websitebezoekers geeft aan een website te verlaten als deze niet binnen 3 seconden geladen is. Je wilt er dan ook zeker van zijn dat je goed zit op dit gebied!
Re-size jouw afbeeldingen. Afbeeldingen hoeven echt niet 3000 pixels breed te zijn. Hou het op 1000 px max. Zorg ervoor dat jouw afbeeldingen onder de 150 KB te blijven.
-
Alt tekst bij jouw afbeelding
De Alt tekst code is initieel ontwikkeld voor mensen met een visuele beperking. Zij maken gebruik van screen readers. Door een beschrijving te geven van een afbeelding, maak je de strekking alsnog duidelijk. De screen reader leest namelijk de beschrijving van de foto voor.
De Alt tekst verschijnt ook in beeld wanneer jouw afbeelding niet laadt. Minor detail… Google leest deze teksten ook ;P Gebruik daarom altijd deze optie om te optimaliseren.
Een paar tips:
- Gebruik geen keywords die nergens op slaan
- Gebruik geen hashtags
- Plak niet je hele bericht in de Alt tekst
- Zorg voor een korte beschrijving van de foto
- Voeg Alt tekst toe bij iedere foto
-
Optimaliseer jouw URL Slug
Optimaliseer de URL van jouw pagina voordat je je bericht post. Bijvoorbeeld de titel van jouw blogpost is ‘De 5 lekkerste ijsjes om deze zomer mee af te koelen’. WordPress creëert dan automatisch ‘de-5-lekkerste-ijsjes-om-deze-zomer-mee-af-te-koelen’. Dat is veel te lang! Pas de slug dan ook zelf aan naar: ‘5-lekkerste-ijsjes’.
Gebruik in ieder geval geen symbolen in jouw slug!
-
Maak gebruik van de meta data
Google gebruikt jouw meta data in de zoekresultaten. Vul je de meta data niet in, dan pakt Google zelf tekst uit jouw pagina.
Installeer de Yoast plugin in jouw WordPress omgeving en dan krijg je voor iedere pagina de mogelijkheid om jouw meta data te optimaliseren en finetunen.
Zorg ervoor dat je de zoekwoorden gebruikt waarop je jouw pagina geoptimaliseerd hebt en dat de beschrijving verleidt om door te klikken.
Nadat je jouw blog hebt gepubliceerd
Je hebt je blog gepubliceerd, dan is het heel erg belangrijk om jouw bericht te promoten. Je wilt tenslotte toch dat mensen jouw bericht gaan lezen!
-
Promoot jouw berichten
Zonder bezoekers, geen goedlopend blog, dus zorg ervoor dat mensen je blog weten te vinden. Natuurlijk kun je hier geld aan besteden, maar er zijn legio gratis mogelijkheden:
- Promoot jouw nieuwe blog op Instagram in je posts, maar ook in je Stories
- Pin het op Pinterest, dat is als je Pinterest gebruikt
- Idem voor Facebook, LinkedIn, Twitter
- Deel het in je nieuwsbrief
- Breng het onder de aandacht in een Facebookgroep waar je lid van bent
-
Update oude content
Er zijn twee redenen waarom je het beste oude content update. Je wilt jouw bezoekers de meest up-2-date info geven en ten tweede wil je jouw ranking in Google verbeteren.
Bekijk in de Google Search Console, op welke zoekwoorden je op de tweede pagina rankt en optimaliseer daarop, zodat je – idealiter – naar de eerste pagina gaat.
-
Hou je statistieken in de gaten
Jouw analytics zijn heel belangrijk, zo belangrijk dat het een goed idee is om hier dagelijks naar te kijken. Je ziet het wanneer je traffic opeens naar nul gaat (zou kunnen duiden op een technisch probleem. Daar wil je niet pas na 2 weken achter komen).
Maar je ziet ook hoe de ontwikkeling van jouw website is. Heb je meer mensen op jouw website gehad? Welke pagina scoort het beste? Hoe doet je blog het?
-
Hergebruik jouw content
Content maken is hartstikke leuk, maar wees eerlijk, wil je het goed doen, dan neemt het veel tijd in beslag. Hergebruik dan ook jouw content. Het zou toch zonde zijn als je jouw blog maar 1x gebruikt.
Een kleine selectie van recycle ideeën:
- Maak van je blog een podcast
- Publiceer meerdere blogs in een e-Book
- Verdeel jouw blog in meerdere posts voor social media
- Maak een YouTube video van jouw blog
-
Zorg voor regelmaat
Kwaliteit is altijd belangrijker dan kwantiteit, daar zijn we het over eens. Maar dat betekent niet dat je niet regelmatig zou moeten publiceren. ‘Consistency is key’.
Er is geen magisch aantal blogs dat je per maand zou moeten posten om resultaat te behalen. Natuurlijk wordt er weleens gezegd dat je 16 blogs per maand zou moeten posten, maar dat is veel, heel veel. Grote kans dat je enthousiast begint, maar al snel opbrandt. En dat wil je niet! Bepaal jouw eigen – haalbare – frequentie.
Conclusie: 22 tips & tricks om te scoren met jouw blog
Zorg dat je altijd consistent bent en relevante content deelt met jouw doelgroep.
Vond je de tekst te lang en ben je meteen naar het einde gescrold? Hieronder een korte opsomming om het beste uit jouw blog te halen en jouw kans op succes te vergroten:
- Kies een eenvoudig en responsive blogdesign
- Gebruik een simpel kleurenpalet en max 2 a 3 lettertypes
- Bepaal jouw niche
- Installeer Google Analytics en Google Search Console
- Zorg dat je jouw voorwaarden, privacy en cookie statements op orde hebt
- Doe een zoekwoordenonderzoek
- Gebruik jouw tone of voie
- Zorg ervoor dat jouw blog goed leesbaar is
- Schrijf voor je lezers, niet voor Google
- Hou het simpel
- Quality over quantity
- Check, check, double check jouw teksten
- Zorg voor een pakkende titel
- Zorg voor versterkende en geoptimaliseerde afbeeldingen
- Gebruik Alt tekst bij iedere foto
- Hou je URL’s kort
- Optimaliseer jouw meta data
- Promoot jouw blog
- Update oudere content
- Gebruik analytics
- Hergebruik jouw content
- Publiceer regelmatig
Vond je dit artikel ’Scoren met jouw blog’ nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever voor jou te maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!