
16 contentmarketing tips voor beginners
Als je net begint met het maken van content voor jouw bedrijf, komt er heel wat op je af. Waar ga je over schrijven, voor wie, waar ga je posten, hoe vaak? In deze blogpost geef ik je 16 contentmarketing tips waarmee je – na het lezen – direct mee aan de slag kunt en je 10 stappen voorloopt op jouw concurrent.
Wil je weten wat contentcreatie is? Is het schrijven? Is het ontwerpen? Is het bloggen? Zijn het video’s? Zijn het alleen social media posts? Je leest het in mijn blog ‘Wat is contentcreatie? Wat betekent het voor jouw bedrijf?’.
Om het makkelijker te maken heb ik het hele proces van contentcreatie opgesplitst in 5 stappen:

1. Contentideeën
2. Structuur aanbrengen in jouw content
3. In beeld brengen van jouw content
4. Al jouw content samenvoegen
5. Het publiceren van jouw content
1. Contentideeën
Ongetwijfeld heb je best al wat ideeën waar je content over zou kunnen maken. Je kunt overal wel inspiratie uit halen. Daarnaast krijg je nog tips van vrienden en bekenden. Maar is het een goed idee om deze content dan ook maar meteen te gaan maken? Misschien niet. Hieronder vind je 5 contentmarketing tips voor deze fase.
TIP 1 Verzamel jouw ideeën
Denk niet dat je alles wel onthoudt. Voordat je het weet ben je dat briljante idee kwijt, want er zijn al zoveel dingen waar je aan moet denken. Creëer voor jezelf een systeem waar je jouw ideeën bewaart. Of het nu in een notitieboek is, of op jouw laptop of smartphone, als het maar werkt voor jou en overal te openen is. Denk bijvoorbeeld aan tools zoals Trello, Notes, Google sheets of Excel.
TIP 2 Er is geen goed of slecht
Denk niet na of het een goed of slecht idee is, zie het puur als een verzamelplaats van jouw ideeën en inspiratie. Goed slecht, haalbaar of niet haalbaar, ideeën van jezelf of posts van anderen. Het maakt niet uit.
TIP 3 Sorteer jouw ideeën

Sorteer de ideeën op basis van hoe jij jouw klanten werft. Welke stappen zetten ze voordat ze jouw product of dienst kopen? Schrijf alle fasen van hun klantreis op en begin jouw contentideeën onder deze fasen te groeperen. Door dit te doen, zie je duidelijk welke stappen meer content ideeën nodig hebben. Vaak zie je dat mensen vooral actief zijn op het ‘Awareness’ stuk, maar ‘Consideration’ en ‘Action’ overslaan.
TIP 4 Maak nu een selectie
Ga nu bepalen welke ideeën écht passen bij jou én jouw doelstellingen. Behoren de onderwerpen wel tot jouw 3 tot 5 contentpijlers die naadloos aansluiten bij jouw service? Of ben je met losse flodders aan het schieten?
Welk contenttype je ook gaat gebruiken, hou de volgende zaken in je achterhoofd:
- Waarom schrijf/film/zeg ik dit?
- Wie is de lezer/kijker/luisteraar?
- Wat ga ik zeggen?
- Hoe ga ik het zeggen?
- Waar ga ik het zeggen?
- Wat wil ik ermee bereiken bij de lezers/kijkers/luisteraars?
Het maakt – qua taalgebruik – nogal wat uit of je schrijft/filmt of een podcast opneemt voor bv. een fitnessinstructeur of een academicus. Of je post op Instagram of LinkedIn. Of je de lezers wilt informeren of wilt overtuigen om bij je te kopen…
Daarnaast helpen deze filters je ook:
- Tijd te besparen
- Effectiever te communiceren
- Consistent te zijn
- Focus te houden
- Het resultaat te behalen wat je voor ogen had (verkopen/motiveren/informeren etc.)
TIP 5 Plan jouw overgebleven ideeën
Maak een simpele kalender waarin je jouw overgebleven contentideeën zet. Verspreid de ideeën over de klantreis. Afhankelijk van jouw huidige aanbod, kun je besluiten om meer over bepaalde fasen te praten.Het gaat hier nog steeds niet om het maken van de content zelf, maar puur om het opbouwen van een enorme lijst met ideeën, netjes gegroepeerd in makkelijk te herkennen categorieën.
2. Structuur aanbrengen in jouw content
Wanneer je contentcreatie met focus en een plan benadert, wordt het een stuk makkelijker, toch? De volgende stap is structuur aanbrengen in de ideeën die je hebt. Hier mijn 3 contentmarketing tips voor deze fase:
TIP 1 Bepaal het type content wat je wilt gaan maken
Er zijn zoveel verschillende soorten content die je kunt maken: tekst, beeld, geluid. Ik heb eerder al eens 20 contenttypes op een rijtje gezet. Het is tijd om die vorm te kiezen die jou de minste tijd kost om te maken en maximale zichtbaarheid gaat geven.
Je kunt jouw contenttype kiezen op basis van de volgende factoren:
- Voel je je comfortabel bij het maken van dit soort content?
- Heb je dit eerder gedaan?
- Beschik je over voldoende middelen om deze content te maken?
- Komt dit soort content veel voor in jouw branche?
- Kun je dit soort content de komende 6 maanden maken?
- Kun je het zelf of heb je hulp van buitenaf nodig?
TIP 2 Maak een template
Als je eenmaal hebt bepaald welk type content jouw voorkeur heeft, dan is het tijd om een template of sjabloon te maken. Dit stramien bespaart je veel tijd en stelt je in staat om het meerdere keren te gebruiken zonder dat je het wiel iedere keer opnieuw hoeft uit te vinden
TIP 3 Weet je niet precies hoe je een contentsjabloon maakt?
Geen zorgen, er zijn legio gratis bronnen beschikbaar op internet. Bijvoorbeeld: Hubspot, Neil Patel en Copyblogger.

3. In beeld brengen van jouw content
We maken meters: je hebt nu een verzamelbank van al jouw ideeën, je weet welk type content je wilt gaan maken en je hebt hier een template voor bepaald.
De volgende belangrijke stap in het contentcreatie proces is bepalen hoe je jouw content in beeld brengt. Hoe gaat jouw content eruitzien? Welke kleuren, lettertype, afbeeldingen enz. ga je gebruiken? Het goede nieuws is dat je echt geen ontwerper hoeft te zijn om dit te kunnen doen. 3 contentmarketing tips om jouw content goed in beeld te brengen:
TIP 1 Creëer een verzamelsysteem voor jouw afbeeldingen
Verzamel zoveel mogelijk afbeeldingen die jouw merk, jouw product of dienst vertegenwoordigen. Mijn advies als je net bent begonnen met jouw bedrijf: maak gebruik van Unsplash, waar je royaltyvrije afbeeldingen kunt downloaden. Natuurlijk… je vindt er stockbeelden, maar er zitten ook echt pareltjes tussen. Het kost je in ieder geval geen cent.
TIP 2 Bouw een systeem
Bewaar de volgende items in een aparte folder die je aanmaakt, zo heb je alles bij elkaar:
- De lettertypes die je gebruikt
- De kleuren die je gebruikt voor jouw merk (RGB, CMYK, HEX codes)
- Jouw logo (PNG en met transparante achtergrond)
- Jouw eventuele tagline
- Ik gebruik Dropbox, maar je kunt ook Google Drive gebruiken
TIP 3 Bepaal hoe je jouw content vorm gaat geven
Afhankelijk wat het contenttype van jouw keuze bijvoorbeeld:
- Tekst plaatsen op een afbeelding
- Ondertiteling plaatsen bij jouw video’s
- Jouw tekst helder indelen (Titels, ondertitels, opsommingen, links)
Mijn favoriete tool: Canva: je hebt een gratis account en er is een betaald lidmaatschap. In Canva vind je eigenlijk templates voor alles wat visueel is.
4. Al jouw content samenvoegen
Oké, dit is het gemakkelijkste gedeelte, omdat je eigenlijk al het werk al gedaan hebt. Het is nu tijd om alles bij elkaar te brengen. Dan heb ik het over:
De hoofdcontent, zoals jouw blog, vlog of podcast met de daarbij horende visuals (een banner, coverfoto voor jouw vlog)
In het geval van een blog of vlog, op welke zoekwoorden steek je jouw content in? Let op: je schrijft, vlogt voor jouw publiek en niet voor Google, maar als je jouw vindbaarheid in de zoekmachine kunt verbeteren zonder ervoor te betalen, dan doen we dat natuurlijk!
- Captions en afbeeldingen voor social media posts (om jouw blog, vlog of podcast onder de aandacht te brengen)
- Welke call-to-action je gaat gebruiken (wat wil je bereiken?)
- Welke links ga je gebruiken?
- Welke hashtags ga je gebruiken?
3 contentmarketing tips voor het samenvoegen van alle content:
TIP 1 Groepeer de verschillende taken (batchen)
- Wat ik hiermee wil zeggen is: schrijf op dag 1 bijvoorbeeld de grote stukken, op dag 2 maak je de afbeeldingen, op dag 3 schrijf je de captions van jouw social posts en tot slot plan je al jouw content op dag 4. Zo ben je niet een hele dag ergens mee bezig. Doordat je dezelfde werkzaamheden combineert, ga je ook veel sneller. Bepaal wat voor jou het beste werkt.
TIP 2 Organiseer jouw werkbestanden
Maak een aparte map aan per hoofdpost en zet daar alles onder. Bijvoorbeeld: ik maak voor iedere blogpost een map aan en daarin zet ik alle teksten, gemaakte afbeeldingen (banner, Insta, LinkedIn enz.) bij elkaar. Geloof me hoe eerder je dat jezelf aanleert, hoe beter.
5. Content publiceren
We zijn er bijna… het publiceren van jouw content. Nu je alle content hebt gemaakt en samengevoegd, is het tijd om te publiceren, zodat jouw ideale klanten eindelijk jouw content kunnen gaan lezen/zien/luisteren.
Mijn 3 contentmarketing tips om je content te publiceren en waar je vandaag nog mee kunt beginnen:
TIP 1 Plan jouw content in
Publiceer jouw content als het even kan nooit last-minute. Door jouw content van tevoren te maken en plannen, werk je jezelf niet over de kop en kun je je ook blijven concentreren op andere belangrijke zaken voor jouw bedrijf. Het ideale scenario: plan jouw content minimaal 7 dagen van tevoren in.
TIP 2 Gebruik auto-posting tools
Gebruik tools zoals bijvoorbeeld Facebook Creator Studio, Tailwind, Buffer, Later, Hootsuite, Preview of een andere auto-posting tool. Belangrijk is dat je de tool koppelt met jouw social media account, dan wordt alles volledig automatisch gepost.
TIP 3 Publiceer jouw content op meerdere relevante platforms
- Publiceer jouw content waar je zo je best voor hebt gedaan niet slechts één keer, gebruik het op verschillende sociale mediakanalen. Pas de teksten erop aan, evt. de call-to-action. Door jouw content op meerdere plaatsen te publiceren, trek je meer ‘eyeballs’ en uiteindelijk meer klanten.
- Bonustip: maak de verschillende formaten van jouw content tijdens de batch-fase. Maak een afbeelding voor Instagram en pas direct het formaat aan voor bv. Pinterest, Facebook en Twitter. Maak jouw video en pas direct het formaat aan voor bv. Facebook, Twitter, Instagram, TikTok enz.
Conclusie
Door jouw content met zorg voor te bereiden en te plannen volgens een systeem wat bij jou past, bespaar je niet alleen tijd en haal je meer resultaten, maar kun je je ook blijven focussen op andere zaken die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.
Is het hogere wiskunde? Nee, maar vraagt wel wat tijd van je, zeker in het begin. Bepaal daarom van tevoren goed hoe vaak je een blog wilt gaan publiceren en hou het vol. Liever met 1x per maand beginnen en dat dan opschroeven naar 2x per maand of iedere week. Kijk wat haalbaar is en bij je past. Je kunt blijven lezen over contentmarketing, maar belangrijker is dat je gaat doen!

Vond je dit artikel ’16 contentmarketing tips voor beginners’ nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!