• Download jouw gratis content maandplanner
  • ChatGPT Content OS
  • Werk met mij
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Pick my brain
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
  • DIY marketing modules
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
0

Parmois

  • Download jouw gratis content maandplanner
  • ChatGPT Content OS
  • Werk met mij
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Pick my brain
    • 1:1 content coaching
    • Abonnementen
    • Projecten
  • DIY marketing modules
    • Content creatie en Chat GPT: bespaar uren tijd
    • Module SMART marketingdoelstellingen
    • Module SWOT & TOWS analyse, doelgroep & Buyer persona
  • Shop
  • Blog
  • Over mij
  • Contact
wat os content creatie
07 apr 2021
Content strategie

Wat is contentcreatie? Wat betekent het voor jouw bedrijf?

Pin
Share
Share

Contentcreatie: wat is het en waarom heb je het nodig voor jouw bedrijf? Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig content aan het maken is of er in ieder geval over praat. En terecht!

In dit blog lees je…

  • Wat er verstaan wordt onder content.
  • Wat de 3 stappen van contentcreatie zijn.
  • Hoe je de juiste contentideeën kunt vinden.
  • Hoe je content creëert.
  • Het juiste platform kiest om jouw content te publiceren en distribueren.

Wat is content?

Voordat je verder leest is het belangrijk om te weten wat er onder content verstaan wordt.

  1. Geschreven tekst
  2. Emails
  3. Nieuwsbrieven
  4. Afbeeldingen
  5. Video
  6. Audio
  7. Presentaties
  8. Data
  9. E-books
  10. Online cursussen
  11. Rapporten
  12. Animaties
  13. Illustraties
  14. Gif-jes
  15. Memes
  16. Grafieken
  17. Infographics
  18. Live streaming
  19. 3D content
  20. Augmented reality en Virtual reality

Content is dus veel meer dan alleen tekst, beeld en video.

De 3 stappen van contentcreatie

1. Het vinden van contentideeën

Het bedenken van contentideeën die bijdragen aan jouw bedrijf.

2. Content maken

Het daadwerkelijk maken van de content die je helpen te verkopen.

3. Publiceren van content

Het publiceren van jouw content op het platform waar jouw doelgroep aanwezig is.

Stap 1: Het vinden van contentideeën

Om door te kunnen gaan naar de volgende stap heb je contentideeën nodig. Waar moet je anders over schrijven? Het zal geen verrassing zijn, maar de onderwerpen moeten natuurlijk wel wat te maken hebben met de producten en/of diensten die je verkoopt.

Bepaal het liefst 4 tot 5 contentpijlers en hou je hier vooral aan. Dat creëert helderheid voor de lezers.

Hieronder vind je zomaar wat ideeën over hoe je inspiratie kunt opdoen:

  • Maak gebruik van Google of Bing (of andere zoekmachines zoals Duckduckgo of Yahoo)
  • Kijk welke woorden jouw ideale klanten gebruiken om te zoeken naar jouw product of dienst
  • Maak een lijst van de zoekwoorden, kijk ook naar de suggesties die Google je onderaan de pagina geeft en voeg deze ook toe aan je lijst.
  • Zoek dezelfde zoekwoorden op Pinterest (visuele zoekmachine)
  • Kijk welke zoekwoorden hier nog naar boven komen en voeg deze toe aan jouw lijst
  • Je hebt nu een lijst van contentideeën waarvan je content kunt maken. Het zijn de woorden waarop jouw potentiële klanten nu al zoeken.
  • Je kunt ook voor inspiratie naar answerthepublic.com gaan. Vul jouw onderwerp in en je ziet welke vragen er over het onderwerp gesteld worden.
Kopie van Ontwerp zonder titel 7

Stap 2: Content maken

Je weet nu wat content is, je hebt een lijst met woorden waarop jouw toekomstige klant al zoekt. Aan de slag! Belangrijkste is dat je jouw basis nu hebt. Nu is het tijd om de content te gaan maken.

Kies jouw contentstijl

Er zijn natuurlijk tig mogelijkheden, maar laat dit je niet tegenhouden om keuzes te maken. Natuurlijk… je kunt bloggen, op social media posten, YouTube video’s en podcasts opnemen enzovoorts… maar HELP. Burn-out ligt op de loer. Je hoeft echt niet alles te doen. Maak liever keuzes!

  • Kies voor iets wat je leuk vindt en waar je consistent kunt zijn.
  • Kies het platform waar je niet uren mee bezig hoeft te zijn.
  • Kies het medium waar jouw klanten aanwezig zijn.
  • Hou je minimaal 6 maanden aan jouw keuze om de resultaten goed te kunnen beoordelen.
Bepaal welke tools je gaat gebruiken

Wees niet bang, je hoeft echt geen professionele schrijver, ontwerper of redacteur te zijn om geweldige content te maken. Het is écht mogelijk om content te creëren, zonder dat je ook maar een euro hoeft uit te geven.

TIP: begin met iets wat je de minste tijd kost om te maken en wat het minste kost.

Download hier jouw lijst met tools voor het maken van content.

Creëren maar!

Met slechts een paar tools creëer je jouw eigen stijl content, zonder een cent uit te geven. Het enige wat je nodig hebt is de basis: de goede onderbouwing over welke onderwerpen jij content gaat maken. Daarnaast weet je welke tools je hiervoor kunt gebruiken. Tot slot is het belangrijk om jouw contentkalender te bepalen en je hieraan te houden. Consistentie is superbelangrijk.

Je hebt nu letterlijk alles in handen wat je nodig hebt om jouw oplossingen, kennis, producten en/of diensten onder de aandacht te brengen van jouw ideale klanten.

TIP: probeer je van het begin af aan te houden aan een vaste manier van jouw content bewaren, zodat je niet her en der hoeft te gaan zoeken. Makkelijk voor wanneer je content wilt hergebruiken.

Stap 3: Publiceren van content

Ideeën… check. Content… check. Super, nu is het belangrijk om jouw content te publiceren. Zorgen dat jouw content waar je zo je best op hebt gedaan zichtbaar wordt bij de juiste doelgroep. Richt je je op iedereen, dan is jouw geïnvesteerde tijd eigenlijk meteen verspild. Dat wil je niet. Dus… publiceer jouw content via het platform waar jouw doelgroep actief is.

Er zijn meerdere andere platforms waar je jouw content kunt publiceren. De sleutel is om die platforms voor je te laten werken, voor jouw doelen. Bij alles wat je plaatst, wil je een duidelijke call-to-action of CTA toevoegen. Voeg ook altijd een link naar jouw website toe. Jouw uiteindelijke doel zou moeten zijn om zoveel mogelijk verkeer te krijgen naar het platform waar jij de eigenaar van bent: jouw website.

Een paar voorbeelden van CTA’s:
  • Boek nu
  • Plan een (bel)afspraak
  • Vraag een gratis demo aan
  • Koop nu
  • Download nu
  • Krijg gratis toegang
  • Ontvang jouw exemplaar
  • Ontvang een gratis audit
  • Krijg jouw eerste bestelling gratis

Conclusie

Deze drie stappen – ideevorming, creatie en publicatie – zijn het antwoord op de vraag ‘wat is contentcreatie’. Natuurlijk kun je stappen toevoegen aan het proces, zolang het maar werkt voor jou om aan de slag te gaan met jouw content. Des te vaker je content maakt, des te makkelijker het wordt.

Heb ik iets gemist? Wil je nog meer weten? Jouw feedback helpt me om jou de volgende keer nog beter te helpen. Laat het me gerust weten!

wat is contentcreatie pinterest

Kun je wel wat hulp bij jouw contentcreatie? Neem dan contact op, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

Vond je dit artikel ‘Wat is contentcreatie’ nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!

Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever maken.

Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.

Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!

Wat is contentcreatie? Wat betekent het voor jouw bedrijf?Wat is contentcreatie? Wat betekent het voor jouw bedrijf?
Pin
Share
Share
TAGS:content creatie
Delen

Misschien vind je dit ook leuk

De juiste soorten marketing voor jouw bedrijf | Wed niet op één paard

23 maart 2021

4 Soorten content die jouw online business laten groeien

4 januari 2022

Wat is content coaching en hoe helpt ‘t mijn bedrijf?

17 januari 2022
Vorig bericht
De juiste soorten marketing voor jouw bedrijf | Wed niet op één paard
Next Post
Marketing uitbesteden: de voors & tegens
Hi, ik ben Marja - content expert en eigenaresse van Parmois. Ik help je jouw content marketing leuker, makkelijker én effectiever te maken. Lees hier meer over mij >>
    • Contact
    • Verzenden en retourneren
    • Voorwaarden webshop
    • Privacybeleid

    Copyright 2021® Parmois, ingeschreven bij de KvK Amersfoort onder nummer 66707102 Site Powered by Pix & Hue.

    Cookie time
    Om jouw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op Akkoord & Doorgaan om cookies te accepteren en direct naar de site te gaan, of lees ons Privacybeleid. Cookie settingsAKKOORD & DOORGAAN
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Non-necessary
    Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN