Wat is contentcreatie? Wat betekent het voor jouw bedrijf?
Contentcreatie: wat is het en waarom heb je het nodig voor jouw bedrijf? Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig content aan het maken is of er in ieder geval over praat. En terecht!
In dit blog lees je…
- Wat er verstaan wordt onder content.
- Wat de 3 stappen van contentcreatie zijn.
- Hoe je de juiste contentideeën kunt vinden.
- Hoe je content creëert.
- Het juiste platform kiest om jouw content te publiceren en distribueren.
Wat is content?
Voordat je verder leest is het belangrijk om te weten wat er onder content verstaan wordt.
- Geschreven tekst
- Emails
- Nieuwsbrieven
- Afbeeldingen
- Video
- Audio
- Presentaties
- Data
- E-books
- Online cursussen
- Rapporten
- Animaties
- Illustraties
- Gif-jes
- Memes
- Grafieken
- Infographics
- Live streaming
- 3D content
- Augmented reality en Virtual reality
Content is dus veel meer dan alleen tekst, beeld en video.
De 3 stappen van contentcreatie
1. Het vinden van contentideeën
Het bedenken van contentideeën die bijdragen aan jouw bedrijf.
2. Content maken
Het daadwerkelijk maken van de content die je helpen te verkopen.
3. Publiceren van content
Het publiceren van jouw content op het platform waar jouw doelgroep aanwezig is.
Stap 1: Het vinden van contentideeën
Om door te kunnen gaan naar de volgende stap heb je contentideeën nodig. Waar moet je anders over schrijven? Het zal geen verrassing zijn, maar de onderwerpen moeten natuurlijk wel wat te maken hebben met de producten en/of diensten die je verkoopt.
Bepaal het liefst 4 tot 5 contentpijlers en hou je hier vooral aan. Dat creëert helderheid voor de lezers.
Hieronder vind je zomaar wat ideeën over hoe je inspiratie kunt opdoen:
- Maak gebruik van Google of Bing (of andere zoekmachines zoals Duckduckgo of Yahoo)
- Kijk welke woorden jouw ideale klanten gebruiken om te zoeken naar jouw product of dienst
- Maak een lijst van de zoekwoorden, kijk ook naar de suggesties die Google je onderaan de pagina geeft en voeg deze ook toe aan je lijst.
- Zoek dezelfde zoekwoorden op Pinterest (visuele zoekmachine)
- Kijk welke zoekwoorden hier nog naar boven komen en voeg deze toe aan jouw lijst
- Je hebt nu een lijst van contentideeën waarvan je content kunt maken. Het zijn de woorden waarop jouw potentiële klanten nu al zoeken.
- Je kunt ook voor inspiratie naar answerthepublic.com gaan. Vul jouw onderwerp in en je ziet welke vragen er over het onderwerp gesteld worden.
Stap 2: Content maken
Je weet nu wat content is, je hebt een lijst met woorden waarop jouw toekomstige klant al zoekt. Aan de slag! Belangrijkste is dat je jouw basis nu hebt. Nu is het tijd om de content te gaan maken.
Kies jouw contentstijl
Er zijn natuurlijk tig mogelijkheden, maar laat dit je niet tegenhouden om keuzes te maken. Natuurlijk… je kunt bloggen, op social media posten, YouTube video’s en podcasts opnemen enzovoorts… maar HELP. Burn-out ligt op de loer. Je hoeft echt niet alles te doen. Maak liever keuzes!
- Kies voor iets wat je leuk vindt en waar je consistent kunt zijn.
- Kies het platform waar je niet uren mee bezig hoeft te zijn.
- Kies het medium waar jouw klanten aanwezig zijn.
- Hou je minimaal 6 maanden aan jouw keuze om de resultaten goed te kunnen beoordelen.
Bepaal welke tools je gaat gebruiken
Wees niet bang, je hoeft echt geen professionele schrijver, ontwerper of redacteur te zijn om geweldige content te maken. Het is écht mogelijk om content te creëren, zonder dat je ook maar een euro hoeft uit te geven.
TIP: begin met iets wat je de minste tijd kost om te maken en wat het minste kost.
Download hier jouw lijst met tools voor het maken van content.
Creëren maar!
Met slechts een paar tools creëer je jouw eigen stijl content, zonder een cent uit te geven. Het enige wat je nodig hebt is de basis: de goede onderbouwing over welke onderwerpen jij content gaat maken. Daarnaast weet je welke tools je hiervoor kunt gebruiken. Tot slot is het belangrijk om jouw contentkalender te bepalen en je hieraan te houden. Consistentie is superbelangrijk.
Je hebt nu letterlijk alles in handen wat je nodig hebt om jouw oplossingen, kennis, producten en/of diensten onder de aandacht te brengen van jouw ideale klanten.
TIP: probeer je van het begin af aan te houden aan een vaste manier van jouw content bewaren, zodat je niet her en der hoeft te gaan zoeken. Makkelijk voor wanneer je content wilt hergebruiken.
Stap 3: Publiceren van content
Ideeën… check. Content… check. Super, nu is het belangrijk om jouw content te publiceren. Zorgen dat jouw content waar je zo je best op hebt gedaan zichtbaar wordt bij de juiste doelgroep. Richt je je op iedereen, dan is jouw geïnvesteerde tijd eigenlijk meteen verspild. Dat wil je niet. Dus… publiceer jouw content via het platform waar jouw doelgroep actief is.
Er zijn meerdere andere platforms waar je jouw content kunt publiceren. De sleutel is om die platforms voor je te laten werken, voor jouw doelen. Bij alles wat je plaatst, wil je een duidelijke call-to-action of CTA toevoegen. Voeg ook altijd een link naar jouw website toe. Jouw uiteindelijke doel zou moeten zijn om zoveel mogelijk verkeer te krijgen naar het platform waar jij de eigenaar van bent: jouw website.
Een paar voorbeelden van CTA’s:
- Boek nu
- Plan een (bel)afspraak
- Vraag een gratis demo aan
- Koop nu
- Download nu
- Krijg gratis toegang
- Ontvang jouw exemplaar
- Ontvang een gratis audit
- Krijg jouw eerste bestelling gratis
Conclusie
Deze drie stappen – ideevorming, creatie en publicatie – zijn het antwoord op de vraag ‘wat is contentcreatie’. Natuurlijk kun je stappen toevoegen aan het proces, zolang het maar werkt voor jou om aan de slag te gaan met jouw content. Des te vaker je content maakt, des te makkelijker het wordt.
Heb ik iets gemist? Wil je nog meer weten? Jouw feedback helpt me om jou de volgende keer nog beter te helpen. Laat het me gerust weten!
Kun je wel wat hulp bij jouw contentcreatie? Neem dan contact op, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.
Vond je dit artikel ‘Wat is contentcreatie’ nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!