
Marketing uitbesteden: de voors & tegens
Jouw marketing uitbesteden: ‘t speelt al een tijdje door je hoofd, maar je schuift de beslissing steeds maar voor je uit.
Dan toch maar weer zelf aan de slag, naast je ‘gewone’ werk. Avonden met je laptop op de schoot, want overdag heb je er de tijd niet voor. Google is jouw geduldige vriend, maar voordat je het weet ben je uren verder en hoeveel ben je nu eigenlijk opgeschoten… Pfff… Hoog tijd om je te verdiepen of ’t niet anders kan.
In dit artikel heb ik het over:
- Waarom zou je jouw marketing uitbesteden?
- Welke marketingactiviteiten kun je uitbesteden?
- De voors van uitbesteden
- De tegens van uitbesteden
- Jouw keuze maken
Waarom zou je marketing uitbesteden?
Er zijn verschillende redenen waarom ondernemers besluiten hun marketing uit te besteden. Bijvoorbeeld:
- Je hebt niet voldoende marketingkennis in huis
- Je weet niet waar je moet beginnen, met als resultaat dat er niets gebeurt
- Je hebt er geen tijd voor
- Je vindt marketing helemaal niet leuk
- Je hebt een groot project binnengehaald en je kunt wat extra hulp gebruiken voor de marketing
Dan blijven er 3 keuzes over:
- Iemand in dienst nemen voor jouw marketing
- Jouw marketing uitbesteden
- Niks doen, wat natuurlijk helemaal geen optie is
Welke marketingactiviteiten kun je uitbesteden?
Dat marketing belangrijk is voor jouw bedrijf dat weet je wel. Om de vraag te kunnen beantwoorden is het belangrijk om te bepalen welke marketingactiviteiten je uit zou willen besteden. Voel je zeker niet verplicht om alles uit te besteden als je dat niet wilt.
Marketingactiviteiten die je uit kunt besteden zijn bijvoorbeeld:
- Marketingplan schrijven
- Contentmarketing
- Blogs
- Webteksten
- Emailings
- Social Media Management
- Search Engine Optimization (SEO)
Om een keuze te kunnen maken is het belangrijk om de voors en tegens van marketing uitbesteden te kennen. Ik doe mijn uiterste best om zo objectief mogelijk te zijn.
6 Voors van jouw marketingactiviteiten uitbesteden
1. Je haalt kennis en ervaring in huis
Een marketingexpert heeft een marketingstudie afgerond, zich gespecialiseerd en ervaring in de praktijk opgedaan. Deze persoon weet dan ook hoe zaken opgepakt moeten worden, wat wel werkt en heel belangrijk wat niet werkt. Een opgeleide marketeer kent de te volgen stappen om van een strategie toe te werken naar de uitvoering van marketingwerkzaamheden. En niet geheel onbelangrijk: het succes ervan te meten.
Marketing professionals zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op hun vakgebied en beschikken over de tools die nodig zijn om het werk uit te voeren.
2. Je bespaart tijd die je aan jouw klanten kunt besteden
Een van de grootste voordelen van het uitbesteden van jouw marketing is dat je die tijd kunt besteden aan waar jij goed in bent – jouw vak.
Want zeg nu eerlijk: zou jij niet liever nog een klant helpen, dan uren te zwoegen op een nieuw blog dat morgen online moet staan.
Het betekent natuurlijk niet dat je alles maar los moet laten. Je bent en blijft betrokken. Het gaat tenslotte om jouw bedrijf. Maar de uitvoering laat je aan de experts over.
3. Je creëert structuur en consistentie met jouw beschikbare middelen
De eerste vraag die iedere marketingexpert je zal stellen is ‘Ken jij jouw doelgroep door en door? Moet je daar het antwoord daarop schuldig blijven, dan is dat stap 1 in het proces.
Zonder dit te weten, is iedere marketingactie als een schot hagel en zal het altijd het doel missen. Jouw doelgroep kennen is de basis van jouw marketingstrategie en dus ook alle marketinginspanningen.
Zeker omdat er vaak geen grote marketingbudgetten beschikbaar zijn bij kleine bedrijven, is het belangrijk om zo gericht mogelijk te werken. Alleen dan kun je relevant zijn voor jouw doelgroep. Dankzij deze focus, komt er structuur en consistentie en haal je het optimale uit jouw middelen.
Een marketeer houdt hierbij rekening met de deadlines, timemanagement, de te behalen mijlpalen, de creatie van de verschillende contentstukken, projectopvolging en resultaten.
4, Je bespaart geld
Als je iemand in dienst neemt betaal je die person een maandsalaris, maar daar bovenop komt nog ca. 30% aan sociale lasten. Als je jouw marketing uitbesteedt betaal je hiervoor ook een bedrag X, maar je hoeft geen sociale lasten te betalen. Dat is al een besparing van 30% in the pocket.
Daarnaast hoef je ook niet te investeren in een computer of laptop, een telefoon, computerprogramma’s of werkruimte.
Je betaalt alleen maar voor wat je inkoopt. Het is dus niet als een werknemer die fulltime aanwezig is, je betaalt alleen wanneer de freelancer of het bureau voor jou aan het werk is.
Doordat jij nu extra tijd tot je beschikking hebt, kun je extra klanten bedienen. Dan denk je natuurlijk ‘ja maar, ik maak ook extra kosten voor het inhuren van iemand’. Klopt, daar betaal je voor, maar doordat je een expert inhuurt is die persoon vaak maar een uur bezig waar jij gerust 3 uur zoet mee zou zijn geweest. Plus, het gevoel dat het voor je gedaan wordt en jij niet hoeft te ploeteren is onbetaalbaar.
5. Je mag betere resultaten verwachten
Met het inhuren van een expert mag je ook verwachten dat het resultaat oplevert. Meer zichtbaarheid, leads of klanten, dat is te bepalen. Maak hier dan ook duidelijke afspraken over. Wat is succes en hoe wordt succes gemeten?
Zoals jij jouw rol hebt om de leverancier van noodzakelijk input te voorzien, hebben zij de rol om de aangenomen werkzaamheden – met resultaat – uit te voeren met de kennis en kunde waarover zij beschikken. Daarnaast zij ze gedreven om de beste service te geven, resultaten te behalen, want ze weten dat ze snel vervangen kunnen worden door een ander die staat te trappelen.
6. Je krijgt een frisse blik
Buitenstaanders bieden een frisse blik op de dingen. Ze zijn objectiever dan de insiders en daarom komen ze vaker met opbouwende feedback en nieuwe ideeën.
Ze hebben ervaringen met andere klanten opgedaan, waardoor ze weten wat werkt of niet werkt. Jij profiteert hiervan, zij willen tenslotte een blije klant en zullen zich hiervoor inzetten.

5 Tegens van jouw marketingactiviteiten uitbesteden
Naast voordelen voor het uitbesteden zijn er natuurlijk ook nadelen waar je rekening mee moet houden. Om eerlijk te zijn denk ik dat deze nadelen vallen of staan met het juiste aannamebeleid voor een marketinexpert. Niet veel anders dus dan bij het aannemen van een nieuwe medewerker, maar dat terzijde…
1. Je gaat geld uitgeven
Als je iemand in gaat huren, moet je hiervoor betalen. Het is niet anders dan een brood kopen bij de bakker, dat krijg je ook niet zomaar mee. Of een medewerker aannemen, die werkt ook niet voor niets.
Je moet jezelf wel kritisch de vraag stellen: heb ik dit echt nodig om mijn bedrijfsdoelstellingen te halen? Je kunt fancy campagnes of evenementen optuigen, maar als deze niet bijdragen aan jouw resultaten, waarom zou dan hiervoor iemand inhuren en geld uitgeven? Genereert jouw geïnvesteerde euro, extra omzet in de vorm van nieuwe klanten bijvoorbeeld?
2. Buitenstaanders zijn nooit zo bevlogen als ik, ze kennen de cultuur van mijn bedrijf niet
Een van de grootste nadelen is dat een externe marketeer jouw bedrijf nooit zo goed kent als jijzelf. Dat klopt natuurlijk ook: jij bent en ademt jouw bedrijf. Vaak wordt er gedacht dat buitenstaanders dat gevoel niet te pakken kunnen krijgen, het simpelweg maar als een opdracht zien.
Daarom is het zo belangrijk om een marketingexpert in te huren die zich volledig onderdompelt in jouw bedrijf, de cultuur en de business. Zijn of haar werkzaamheden moeten tenslotte in het verlengde liggen met waar jij al die jaren al zo hard aan gewerkt hebt.
3. Huur je wel de goede marketingexpert in?
Als je zover bent om jouw marketing uit te besteden, dan wil je natuurlijk 100% zeker weten dat je de juiste keuze maakt. Het is dan ook ontzettend belangrijk om van tevoren te bepalen welke criteria voor jou van belang zijn, wat je uit wilt besteden (en wat niet) en je je niet van je stuk laat brengen.
Doe je dat niet dan riskeer je dat je een overeenkomst tekent met iemand die niet kan leveren en dat wil je natuurlijk altijd voorkomen. Zo’n samenwerking is gedoemd om te mislukken. Het kan reputatieschade opleveren als je in zee gaat met een onprofessionele partij en jouw contact met klanten schaden. Belangrijk dus om hier van tevoren ruim de tijd aan te besteden.
Garanties bestaan nu eenmaal niet in het leven, maar je kunt al wel veel uitsluiten. Bereid je daarom zo goed mogelijk voor waar je meer over wilt weten.
Denk ook aan zaken als een non-disclosure document voor zaken die vertrouwelijk zijn, werken ze niet voor jouw concurrent, mogen ze voor de concurrent werken, wie is eigenaar van te maken documenten, wat gebeurt er als zij ophouden met hun werkzaamheden of bij ziekte enzovoorts.
4. Hoe zit het met de bereikbaarheid? Pakken ze dingen wel snel op?
Met alle communicatiemiddelen van tegenwoordig, zou bereikbaarheid geen probleem moeten zijn. Het is wel belangrijk om – aan het begin van de samenwerking – jouw verwachtingen uit te spreken. Zo weten beide partijen wat er verwacht wordt.
Externe partijen hebben ook nog andere klanten waarvoor ze werken. Alles draait dus om de planning en organisatie van hun diverse werkzaamheden. Dit zou geen beperkende factor moeten zijn om een keer een spoedklus op te pakken, naast de reguliere werkzaamheden.
Zijn al jouw werkzaamheden keer op keer spoed, dan kan het een keer niet lukken. Maar zeg eens eerlijk: ligt dat dan aan hun planning of heel misschien aan die van jou?
Belangrijker is dat zaken gepland worden, zodat er op gestructureerde wijze gewerkt kan worden. Maak afspraken wie wat wanneer doet. Zij leveren werk van goede kwaliteit en jij hebt de tijd om rustig te kijken of je akkoord bent met de opzet van die nieuwe emailing.
5. Je raakt de controle kwijt over jouw bedrijf
Grote angst is dat je door werk uit te besteden alle controle kwijtraakt. Jij bent en blijft natuurlijk degene die bepaalt of iets wel of niet goed is. Je valideert de doelen, welke zaken geleverd moeten worden en welke planning gerespecteerd moet worden.
Maar inderdaad de vele kleine stapjes die jouw partner moet nemen om bij de gestelde doelen te komen, zullen aan je voorbijgaan. Maar wilde je dit ook niet juist van jouw takenlijst af hebben?
Bouw voldoende validatie- en evaluatiemomenten in, om het wederzijds vertrouwen te laten groeien.
Jouw keuze maken
De keuze om jouw marketing wel of niet uit te besteden is een moeilijke keuze. Neem er ook ruim de tijd voor en stel liever teveel vragen dan te weinig. Weeg op je gemak de voors en tegens tegen elkaar af.
TIP Zie de kosten die je maakt als een investering in jouw bedrijf én jezelf. Een investering die jou meer rust, minder stress en meer structuur en betere resultaten gaat opleveren voor jouw bedrijf. Plus… jij kunt jouw kostbare tijd besteden aan waar jij goed in bent.

Heb jij nog vragen over het uitbesteden van jouw marketing? Of wil je (een gedeelte van) jouw marketing bij mij neerleggen? Neem dan contact met me op via 06-33.911.766 of mail naar marja@parmois.nl. Dan plannen we een vrijblijvende kennismaking in.
Vond je dit artikel ‘Marketing uitbesteden: de voors en tegens’ nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!