
Wat is content marketing?
Content marketing is het consistent en strategisch maken, publiceren en promoten van informatie specifiek voor een doelgroep. Het wordt meestal gebruikt om de naamsbekendheid en betrokkenheid te vergroten, bezoekers of gebruikers aan te trekken, verkoopleads, aankopen en inkomsten te genereren.
Content marketing is een marathon, geen sprint.
Waarom is content marketing belangrijk?
Heel simpel: wanneer je het goed doet, dan scoor je een super ‘return on investment’ (ROI). Het mooie is dat goede content heel lang mee kan gaan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Facebook post of een persbericht. Goede content kan jarenlang brand awareness en traffic naar je website genereren.
De vraag is: hoe begin je? Lees hieronder de belangrijkste basisbeginselen van content marketing, die je zou moeten kennen.
Bepaal je doelgroep
De eerste belangrijk stap in jouw content marketingstrategie is om jouw doelgroep te bepalen. Wanneer je dit niet definieert, dan komt er 100% zeker een moment dat je in de knoei komt. Dan ga je alle kanten op. Jouw doelgroep is de basis van alles en dus ook hoe en welke content je schrijft.
Heb jij nog geen volledig beeld van jouw buyer persona? Download dan mijn cheat sheet om jouw buyer persona te maken.
Creëer content waar jouw publiek van smult
Wanneer je weet welke doelgroep je wilt bereiken, is het tijd om content specifiek voor hen te gaan creëren. De beste manier om dat te doen is te weten tegen welke problemen jouw doelgroep aanloopt. Jij biedt dan natuurlijk de oplossing in jouw content.
Ik schrijf bijvoorbeeld vaak over inhoudelijke zaken, die kleine ondernemers inzicht geeft over hoe ze marketingzaken stap voor stap aan kunnen pakken.
Zoekwoorden gebruiken voor je content is ook altijd goed (zolang ze maar bij je focus en doelgroep passen). Want als mensen een antwoord zoeken op een vraag, dan gaan ze naar Google. Het is dus slim om inhoud te maken, die kan scoren in zoekmachines.
Hoe vaak ga jij content maken?
Het is één ding om een geweldige blogpost te schrijven. Maar kun je er 5 schrijven? 50? Hoe zit het met 500? In veel opzichten is consistentie wat blogs, YouTube-kanalen en podcasts wel of niet tot een succes maakt. Dat wil niet zeggen dat je tig duizend posts moet publiceren om te kunnen slagen met content marketing.
Wat wél nodig is: op consistente basis geweldige inhoud publiceren. Het kan een keer per week zijn. Eens per maand. Of zelfs één per kwartaal. Als je maar consistent blijft publiceren.
Maak een content marketingplan
Je kent je doelgroep, de inhoud die je wilt gaan maken en je weet hoe vaak je wilt gaan publiceren: tijd om een plan te maken.
In een traditionele marketing funnel zou je eerst de aandacht trekken van iemand, vervolgens interesse opwekken en daarna aan te zetten tot actie. Helaas dit gaat niet langer op. De realiteit is dat mensen op verschillende momenten in de verschillende stadia zitten. Je zult dus moeten werken aan content die aantrekkelijk is voor jouw bezoekers, ongeacht in welke fase ze zitten.
De bovenkant van de funnel: awareness & branding
De insteek van deze fase is niet dat je bezoekers direct wil veranderen in loyale klanten. Gaat wat snel, nietwaar? De meeste mensen hebben wat meer tijd en aandacht nodig. De content in deze fase helpt jouw doelgroep een probleem op te lossen. Dit vergroot jouw merkbekendheid. Als ze dan dieper in de funnel zitten en klaar zijn om een aankoop te doen, staat jouw bedrijf straks hoog in het rijtje van mogelijkheden.
De middelen die je in deze fase in kunt zetten zijn bijvoorbeeld: blog posts, YouTube video’s, live video, virale content, infographics, social media posts, podcasts enzovoorts. Ook al haal je niet meteen omzet binnen met Top of the Funnel-content, is het een superbelangrijk onderdeel van content marketing.
Deze content is belangrijk om de volgende redenen:
- Er is veel vraag naar dit soort content
- Het kan ingezet worden om traffic naar je website te genereren
- Je kunt werken aan je nieuwsbrieflijst
Het midden van de funnel: interesse opwekken
Jouw potentiële klant heeft besloten actie te ondernemen. Ze hoeven alleen maar te beslissen welke optie het beste voor hen is. Veel voorkomende soorten inhoud van het midden van de trechter zijn: E-mailnieuwsbrieven, case studies, productdemo’s, E-boeken en whitepapers en landingspagina’s.
Deze inhoud heeft nog steeds geen verkoop call-to-action. Het doel is om te laten zien dat jouw oplossing (product/dienst) de beste optie voor hen is.
De onderkant van de funnel: aanzetten tot actie
Tot slot… we willen mensen aanzetten tot actie en dat doen we aan de onderkant van de funnel. Veel voorkomende soorten Bottom of the Funnel-inhoud zijn: verkooppagina’s, webinars, verkoopmails, klantaanbevelingen
Zorg ervoor dat je content werkt op verschillende kanalen
Het leuke van content marketing is dat mensen het willen consumeren. Mensen lezen al blogs, luisteren naar podcasts en bekijken video’s. Het is dus gewoon een kwestie van JOUW inhoud zichtbaar maken. Des te makkelijker je het mensen maakt om jouw content tot zich te nemen, des te groter de kans dat ze deze gebruiken (en delen met hun vrienden op social media).
Hier zijn een paar manieren om dat mogelijk te maken:
- Focus op content waarmee men direct aan de slag kan
- Zorg dat je content er goed uitziet en werkt op zowel mobiel en desktop
- Hergebruik je content in verschillende vormen voor verschillende kanalen, zoals Insta en FB
- Zorg voor professioneel design, dat zorgt voor vertrouwen en geeft waarde. Denk aan de leesbaarheid, witruimte, korte alinea’s en een duidelijke indeling van je content
Meten is weten
Allemaal leuk en aardig die content marketing, maar hoe weet je of het werkt? Heel makkelijk door te letten op de 3 volgende KPI’s:
Website traffic:
Vaak is het belangrijkste doel van content marketing om mensen naar je website te krijgen. Dus krijg je geen traffic, dan gaat er iets niet goed. Misschien zijn de onderwerpen niet goed, of is de inhoud moeilijk te lezen.
Over het algemeen zou de traffic binnen 3 maanden na het starten van een nieuwe content marketingcampagne moeten stijgen.
E-mail aanmeldingen:
Het opbouwen van een e-maillijst is heel belangrijk. Het stelt je in staat om met jouw doelgroep te communiceren, ook wanneer ze niet op je website zijn.
Zorg er dus voor dat je aanmeldingsformulieren aan je site toevoegt. En als je ziet dat mensen zich aanmelden voor je e-mailnieuwsbrief, kun je dat als een heel goed teken beschouwen.
Nieuwe klanten:
Dit is de statistiek die je helpt erachter te komen of jouw content op de lange termijn werkt. Het is alleen lastig om jouw strategie toe te schrijven aan bijvoorbeeld een specifieke post.
Vaak gaat een bezoeker van een blog naar een Youtube video. Aan welke content schrijf je het dan toe? Het beste is het door het je nieuw klant te vragen.
Conclusie
Ik hoop dat ik met deze post je meer inzicht heb kunnen geven op de vraag: ‘wat is content marketing?’. Maar belangrijker… ik hoop dat het je op weg helpt om aan de slag te gaan.
Hou in gedachten dat dit niet iets is wat heel snel klaar is. Het is een marathon, geen sprint. Concentreer je op de basis: op consistente wijze top content maken voor jouw doelgroep.
Wil jij op de hoogte blijven? Schrijf je hieronder in! Heb je vragen of heb je mijn hulp nodig, mail me!
Schrijf je in voor de nieuwtjes, tips & tricks en blijf op de hoogte
Het laatste nieuws van Parmois en ontwikkelingen op het gebied van marketing in je inbox? Schrijf je dan in. Wij houden niet van spammen en delen jouw gegevens niet.