Marketing is niet overweldigend
Je bent je eigen bedrijf gestart en je bent goed in wat je doet. Je kent alle ins en outs van jouw producten en/of diensten en – niet geheel onbelangrijk – service is your middle name.
Maarja… en dan? Dan komt marketing om de hoek kijken… adverteren op Google, zoekmachinemarketing, Facebook, Twitter, een website, Instagram, Pinterest, e-mails, nieuwsbrieven, flyers, podcasts, video’s Youtube, lead magnets, review websites, adverteren…
Hellup… Hoe bedoel je marketing is niet overweldigend?!
Een stap terug…
Het feit dat je overweldigd bent door alle hierboven genoemde marketingmiddelen, ontstaat vaak door een gebrek aan richting en duidelijkheid over:
- wie je bent als ondernemer,
- wat jouw boodschap is en
- wie jouw klant is en wat zijn/haar kenmerken en problemen zijn.
In veel gevallen is het zelfs een combinatie van alle drie de factoren.
Helaas is er geen standaard toverspreuk over hoe jij de marketing van jouw bedrijf moet invullen. Maar eigenlijk gelden de basisprincipes van marketing nog steeds – óók in deze tijd met social media. Zorg dat je jouw richting bepaalt en dat je duidelijk bent in jouw boodschap naar jouw doelgroep. Hoe? Door je te focussen en minder onder de indruk te zijn van alle mogelijkheden, adviezen en communicatiekanalen die er zijn.
F.O.C.U.S.: Follow – One – Course – Until – Successful!
Wanneer je online bent, zie je namelijk zo belachelijk veel informatie met nog veel meer adviezen. Maar vaak zijn deze helemaal niet voor jou van toepassing!
Herken je dit? Nóg een nieuwe expert volgen, nóg een webinar bekijken over Instagram marketing, of nóg tien websites bezoeken over zoekmachinemarketing…
TIP: maak voor jezelf een lijstje van 3 personen van wie je kunt leren, die waarde toevoegen aan jouw bedrijf, jouw kennis vergroten en die jou inspireren. De rest ontvolg je – easy does it -anders word je gek! Too much info! Dus nee, niet jezelf inschrijven voor nóg een extra nieuwsbrief. Kijk ook naar je Facebook feed en meld je af voor Faceboekgroepen die je niet langer interesseren of die inactief zijn. Op deze manier bespaar je direct al tijd, tijd die je aan jouw marketing kan besteden.
Laten we – na deze sidestep – kijken naar de manier waarop jij jouw bedrijf in de markt zet. Welke marketingactiviteiten vind je écht verschrikkelijk? Het leven is namelijk veel te kort om hier tijd en energie aan te besteden, klanten voelen dat instinctief toch aan. Kort door de bocht: concentreer je op wat je leuk vindt, want dat is waar je goed in bent en waar klanten jouw energie zullen voelen!
Blijken een aantal van deze ‘verschrikkelijke’ dingen tóch noodzakelijk te zijn voor jouw bedrijf, dan kun je (later – alles op z’n tijd) besluiten om dit uit te besteden bij een expert op dit gebied. Bijvoorbeeld bij mij ;P
Marketing is een continu proces…
Marketing is helaas geen kwestie van een paar keuzes maken bij de start van jouw bedrijf en dan is het klaar. Nee, marketing is iets wat je structureel zult moeten blijven aanpakken. Daarom is het dus belangrijk om de manier te vinden die voor jou werkt en waarmee je jouw marketing op een gemakkelijke én effectieve manier kunt uitvoeren.
Maar om dat te kunnen doen, moet je er eerst voor zorgen dat jouw marketing- en merkstrategie klopt. Jouw merk is jouw kompas voor jouw bedrijf. Het leidt jou naar dat ene doel, waar je op gefocust bent en waarvoor je erkend en gerespecteerd wilt worden. En het belangrijkste: weet wie jouw klant is en waar deze persoon te vinden is, wat hij of zij leest, waar hij of zij shopt enzovoorts.
TIP: Download mijn cheatsheet om jouw buyer persona op te stellen.
Vervolgens is het belangrijk om jouw merkstrategie te ontwikkelen. Jouw merk is de optelsom van de emotionele connectie en de ervaring van jouw klanten met jou en jouw bedrijf. Wanneer je jouw zorgvuldig opgestelde strategie uitvoert met passende tactieken, dan wordt marketing echt superleuk. Heb je geen strategische onderbouwing, dan zijn jouw tactieken eigenlijk een verspilling van je tijd en geld en dat is zonde…
Na het bepalen van je strategie en tactiek wordt de door jou te volgen koers duidelijk en weet je instinctief welke stappen je moet nemen om jouw merkbekendheid te vergroten en tegelijkertijd effectieve marketingtactieken te creëren.
Met een merkstrategie weet je ook wanneer jouw merkkompas in de goede richting wijst en wanneer het niet goed voelt. Als het niet goed voelt en niet bij jou past, zal je weer terug moeten naar de tekentafel. Jij bent jouw merk en geloofwaardigheid is essentieel. Als je het zelf al niet gelooft, hoe kun je dan van klanten verwachten dat ze het geloven?
Het instellen van je merk (inclusief jouw doelgroep) maakt bijvoorbeeld duidelijk welke sociale mediakanalen je het beste kunt kiezen of welke onderwerpen je het beste kunt gebruiken voor een blog of podcast. Het geeft je een duidelijk gevoel van richting, duidelijkheid en focus.
Laat je niet gek maken…
Creëer rust, neem de tijd voor de basis, denk logisch na en zet dingen op papier. Toets je ideeën met iemand die een kritische blik heeft en vragen stelt en die je uitdaagt om nog concreter te zijn. Marketing hoeft niet overweldigend te zijn.
Heb je die persoon niet in je omgeving en kun je wel wat hulp gebruiken? Misschien dat een Pick my brain sessie dan wel iets voor jou is. Dan gaan we samen gericht aan de slag met jouw marketingvragen. Nieuwsgierig, klik hier dan door voor meer informatie. Ik help je graag!
Schrijf je in voor de nieuwtjes, tips & tricks en blijf op de hoogte
Het laatste nieuws van Parmois en ontwikkelingen op het gebied van marketing in je inbox? Schrijf je dan in. Wij houden niet van spammen en delen jouw gegevens niet.