Verander jouw marketing mindset
Heb jij een hekel aan marketing? In dit blog geef ik je 3 eenvoudige manieren om jouw marketing mindset te veranderen.
Ben jij dit?
Je houdt er niet van om de marketing voor jouw bedrijf te doen. Je houdt van jouw werk, jouw klanten en niks maakt je gelukkiger dan hen te helpen. O wat zou het fijn zijn als je nooit meer aan marketing zou hoeven doen! Met jou zijn er velen!
Zeer regelmatig spreekt ik met ambitieuze vrouwelijke ondernemers (die dol zijn op wat ze doen), maar die ermee worstelen hoe ze hun werk het beste kunnen promoten. Ze geven aan dat marketing hen een ‘goedkoop’ gevoel geeft. Alles is beter dan zichzelf te positioneren laat staan om zichzelf te promoten. Ze willen niet opdringerig zijn. Aangezien ze vaak niet weten hoe het anders kan, laat staan dat ze weten waar ze moeten beginnen, vermijden ze marketing liever helemaal. Gevolg: nieuwe klanten laten op zich wachten.
Zie jij marketing ook zo?
Zie jij het ook als een giga overweldigend iets? Heb je last van een writers block wanneer je net die klantmailing of jouw nieuwe blog wilt gaan schrijven? Of weet je het niet meer wanneer je een duidelijke beschrijving van jouw nieuwe product of service wilt opstellen?
Hoe kun je anders gaan denken over marketing? Voor jezelf én voor jouw bedrijf, zodat je je niet langer opdringerig of te verkoperig voelt?
Bij het begin beginnen: wat is marketing?
Vergeet heel snel dat slechte imago van autoverkopers als je denkt aan het promoten van jouw bedrijf. Hieronder vind je wat verfrissende en nieuwe manieren om na te denken over wat marketing voor jouw bedrijf kan zijn.
- Dankzij marketing maken mensen die een ‘probleem’ hebben en hiervoor een oplossing zoeken kennis met jouw oplossing. Zonder marketing zouden ze nooit van jouw bedrijf én oplossing gehoord hebben.
- Marketing leert potentiële klanten hoe jij mensen – net als zij – helpt om problemen en pijnpunten op te lossen.
- Alle relaties beginnen met een goed gesprek, toch? Marketing is jouw kans om een gesprek aan te gaan met een potentiële klant die je vindt via jouw website of via sociale media.
- Je opent de deur voor jouw perfecte klanten om jou te volgen (of jouw website opnieuw te bezoeken) door te praten over specifieke onderwerpen. Zaken waar zij zich zorgen over maken of in geïnteresseerd zijn.
Marketing is een gesprek beginnen waarin jij potentiële klanten uitlegt wat er voor hen mogelijk is met jouw werk.
- Het beschrijft hoe hun bedrijf of leven zal verbeteren nadat ze besluiten om met jou te gaan samenwerken.
- Het laat hen zien hoe jouw diensten en producten zijn samengesteld om hen te helpen en hen te brengen van waar ze zijn naar waar ze willen zijn.
Marketing helpt jou de contacten te leggen met klanten die je nodig hebt om het bedrijf van jouw dromen te creëren.
Waar moet ik het dan over hebben bij mijn marketing?
Een ander vaak gehoord dilemma: ‘Ik heb geen idee waar ik het over moeten hebben’ als het gaat om:
- Nieuwe inhoud op de website
- Blogs
- Video’s maken om potentiële klanten aan te trekken
- Artikelen schrijven voor op LinkedIn, andere websites of publicaties
- Onderwerpen voor e-mailnieuwsbrieven
- Al deze dingen doen zonder te verkoperig of opdringerig te voelen en overkomen.
Dan wordt het de hoogste tijd dat je bedenkt over welke onderwerpen je enthousiast bent en met veel plezier over praat en waar je jouw kennis kunt delen. Het belangrijkste is om jouw vaardigheden te koppelen aan de pijnpunten en problemen van jouw ideale klanten.
Zo krijg je een idee welke onderwerpen belangrijk zijn. Als je content deelt over wat voor hen belangrijk is, kun je een grotere lijst met potentiële klanten opbouwen! Praat consequent over hun prioriteiten, blog en post op social media erover, of maak er een video over. Ik denk dat de boodschap duidelijk is: het gaat over hun, niet over jou.
3 eenvoudige manieren om jouw (zelf)vertrouwen in marketing te laten groeien
# 1. Ga op onderzoek!
Houd je oren en ogen open. Luister continu naar aanwijzingen, problemen en dromen die jouw klanten delen. Bedenk hoe je deze zaken kunt verwerken in content, zodat potentiële klanten hier ook door getriggerd kunnen worden.
Hier zijn enkele vragen die je helpen:
- Kun jij een lijst van onderwerpen maken waarin jouw perfecte klanten het MEEST geïnteresseerd zijn?
- Welke problemen hebben ze waarvan ze willen dat die NU opgelost worden?
- Als je kijkt naar de huidige situatie van jouw ideale klanten, waar zijn ze dan KLAAR VOOR?
- Waar zijn jouw klanten helemaal KLAAR MEE?
- Welke problemen hebben ze waarvoor ze ALLES over hebben, als deze problemen maar opgelost worden?
# 2. Vergeet alles wat je gehoord hebt over hoe makkelijk het is om jouw bedrijf te promoten via social media.
Social media platformen zijn gratis en een nieuw profiel is snel aangemaakt, maar dan begint pas het échte werk.
Een van de grootste misvattingen over social media voor jouw bedrijf inzetten is dat het gratis en snel is. Alles kost tijd of geld. Als je de tijd hebt maar geen budget, doe het werk dan zelf. Heb je te weinig tijd, overweeg dan of je social media wilt uitbesteden. Alleen omdat je niet hoeft te betalen voor een social media-account, wil nog niet zeggen dat het je op de een of andere manier niets kost.
Bouw jouw online geloofwaardigheid op social media, maar blijf vooral jezelf. Deel jouw kennis in hapklare brokken, ga niet meteen proberen te verkopen. Laat je niet gek maken, kijk niet naar aantallen volgers/likes van anderen (misschien zijn zij wel veel verder) en koop geen volgers. Wees liever geduldig en behulpzaam. Bouw jouw reputatie op als een expert die met liefde kennis en tips deelt. Later kun je jouw programma’s en diensten onder de aandacht brengen.
# 3. Vind manieren waarbij jij je comfortabel voelt om met potentiële klanten in contact te komen.
Op welke manieren leg jij het liefste nieuwe contacten? Waar voel jij je comfortabel bij? Netwerken tijdens zakelijke borrels? Schrijf je liever wekelijks een blog, dat je vervolgens deelt met vrienden, collega’s en vroegere klanten?
Kies 2 methodes om mensen te ontmoeten, waarbij jij jezelf bent en je dus op een gemeende manier contact kunt leggen en zorg dat je consistent bent. Help jouw potentiële klanten met het vinden én oplossen van hun pijnpunten. Laat ze zien hoe jouw dienst daarvoor kan zorgen. Belangrijkste is: mensen doen zaken met mensen die ze kennen, leuk vinden en vertrouwen, dus geef hen een kans om jou te leren kennen.
Conclusie
Marketing is hoe je vertrouwen opbouwt bij mensen die ECHT je hulp nodig hebben, maar je nog niet kennen. Het is moeilijk om klanten aan te trekken, een duurzaam bedrijf op te bouwen en je goed te voelen over wie jouw klanten zijn – zonder aan marketing te doen. In welke vorm dan ook, kies de marketing die het beste past bij jou, niet omdat je denkt dat het zo hoort.
Marketing is een kwestie van vertrouwen: bij jouw mogelijke klant én bij jezelf. Zoek iedere keer een kleine stap die je kunt zetten om meer vertrouwd te raken met het concept, trial & error. Jouw marketing mindset is allesbepalend voor het slagen van jouw marketinginspanningen.
Just do it.
Hoe denk jij over marketing? Houd je ervan of haat je het? Laat het me weten!