12 voordelen van contentmarketing. Pluk jij de vruchten al?
In dit blog geef ik je 12 voordelen van contentmarketing, maar wat is eigenlijk het uitgangspunt? Je herkent vast het volgende…
Advertenties: je kunt ze niet vermijden, ze zijn overal. Van niet te skippen advertenties op YouTube tot gesponsorde berichten op Instagram. Nieuw onderzoek toont aan dat millennials niet op advertenties reageren, maar wat moet je dan doen als ondernemer anno 2021?
Het antwoord is simpel: contentmarketing.
Krijg je de kriebels van de uitspraak ‘Content is king’, of twijfel je nog steeds over het daadwerkelijke nut van contentcreatie, lees dan vooral door. Dan geef ik je de 12 voordelen van contentmarketing op een presenteerblaadje.
Voordeel 1: Contentmarketing en Google zijn ‘a match made in heaven’
Kwalitatieve content = die winstgevende nummer 1 positie op Google vasthouden.
Wist je dat het beste zoekresultaat 33% van het webverkeer krijgt, dat daalt naar 18% als je op de tweede positie staat en naar 12% voor de derde plaats?
Maar waarom is het nu eigenlijk fijn als Google jouw content leuk vindt?
Uit onderzoek is gebleken dat Google 8x meer verkeer naar websites stuurt dan alle andere sociale mediaplatforms bij elkaar. Door te investeren in contentmarketing stimuleer je jouw organische zoekresultaten, het belangrijkste kanaal om traffic naar jouw website te krijgen.
Voordeel 2: Je biedt een oplossing voor het probleem van jouw ideale klant
Het is veel gemakkelijker om iets te verkopen als je ideale klant al op zoek is naar wat je verkoopt. Wil jij jouw klant bereiken in deze oriëntatiefase? Zorg er dan voor dat je hen informeert en dat je jouw product/service als dé oplossing van hun probleem presenteert.
Dankzij contentmarketing voorkom je dat dit op een pushy manier gebeurt, zoals dat wel het geval is bij advertenties. Nee, jij biedt hulp… een oplossing – op het moment wanneer zij ernaar op zoek zijn.
Voordeel 3: Traditioneel adverteren is irritant en de return on investment van contentmarketing is hoger
Wanneer heb jij voor het laatst vrijwillig een tv- of YouTube-advertentie bekeken? Steeds meer mensen zappen weg, zetten het geluid uit of schakelen adblockers in. Er zijn dus betere en effectievere manieren om jouw geld te spenderen.
Stoor jij mensen liever tijdens hun bezigheden, óf trek jij liever klanten naar jouw website op het moment dat ze interesse hebben om te kopen?
Contentmarketing kost veel minder dan een tv-commercial van 30 seconden en kan je helpen bijna 70% meer leads te genereren en daar houdt het niet mee op.
Content stimuleert conversies. De conversieratio’s zijn gemiddeld 6x hoger voor merken die contentmarketing inzetten dan voor merken die dat niet doen. Dankzij de ROI van jouw content, zal jouw websiteverkeer gestaag groeien, zonder dat je er een vinger voor hoeft uit te steken.
Voordeel 4: Werk aan de links naar jouw site en stimuleer jouw SEO en webverkeer
“Je zou 80% van je tijd aan de promotie van jouw content moeten besteden en 20% aan creatie ervan.” volgens Derek Halpern van Social Triggers.
De reden? Backlinks – links van andere websites naar jouw site.
Backlinks zijn heel belangrijk voor je SEO en helpen je om:
- Zichtbaarheid te genereren bij een nieuwe doelgroep
- Jouw organische zoekresultaten te stimuleren en die nummer 1 positie op Google te krijgen.
- Jouw maandelijkse webverkeer via ‘referrals’ neemt toe.
Voordeel 5: Een solide contentmarketingstrategie helpt jouw doelgroep en je verdient hun vertrouwen
De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: “Hoe nuttig is mijn content voor mijn lezers?” Als het jouw lezer niet aanspoort/helpt om actie te ondernemen, dan zul je geen resultaten zien van jouw inspanningen.
Wanneer jouw content (bijv. blogs, e-books, etc.) informatief, relevant en bruikbaar is, creëer je vertrouwen. Als je dit combineert met een solide contentmarketingplan en je campagnes benadert als strategische projecten, schieten je resultaten omhoog.
Wat nog belangrijker is, jouw nuttige content zal hen nieuwsgierig maken naar de resultaten die ze kunnen behalen met jouw betaalde aanbod.
Als jij continu waardevolle content deelt met jouw lezers, zullen zij denken: “Wow, als haar gratis content al zo waardevol is, kun je nagaan hoeveel waarde je van haar betaalde aanbod zult krijgen!”
Voordeel 6: Contentmarketing maakt klantenservice makkelijker
Niks is zo irritant als iedere dag dezelfde vragen beantwoorden. Keer op keer.
Het is niet alleen een enorme tijdverspiller, maar je voorkomt ook dat klanten zelf het antwoord op hun vraag kunnen vinden.
Door een contentmarketingstrategie te ontwikkelen die jouw veelgestelde vragen beantwoordt, bouw je een kennisbank op en verminder je het aantal vragen met maar liefst 80%.
Voordeel 7: Content is jouw wapen om bezwaren weg te nemen
Welke bezwaren krijg je te horen van potentiële klanten? Wanneer je deze gegevens in kaart hebt, heb je een schat aan informatie in handen, je kunt gebruiken om jouw content te verbeteren. Weerleg de bezwaren van jouw potentiële klanten in jouw content, waardoor verkopen makkelijker zal worden en je jouw productiviteit verbetert.
Voordeel 8: Content zorgt voor duurzaam Top-of-Funnel verkeer
WTF is top-of-funnel content, denk je nu misschien?
Ik heb het hier over de bewustwordingsfase. Mensen zijn op zoek naar antwoorden, maar ze zijn nog niet per se op zoek naar JOUW product.
Top-of-funnel content (ook bekend als ToFu) helpt je om jouw potentiële klanten de antwoorden te geven.
Aangezien meer dan 80% van de kopers online onderzoek doet voordat ze een aankoop doen, wil je er zeker van zijn dat jij die informatiebron bent.
Wat zijn de voordelen van ToFu?
- Het zorgt voor websiteverkeer
- Het positioneert jou/jouw bedrijf als expert
- Het genereert leads
- Het stimuleert interactie
Welke soorten content werken het beste voor ToFu?
- Blogposts – je leest nu een leuk stukje ToFu-inhoud ;P
- E-books
- Infographics
- Webinars
- E-mailseries
Voordeel 9 Contentmarketing neemt jouw prospects mee naar ‘t midden van de salesfunnel
Nu jij jouw lead bewust hebt gemaakt van het probleem en hun vertrouwen hebt gewonnen door jouw expertise te laten zien, is het tijd om hen naar de volgende fase van de trechter te leiden.
De inhoud van de middelste trechter (MoFu) helpt jouw leads om de best mogelijke oplossing voor hun probleem te vinden. In plaats van hen alles zelf te laten uitzoeken, kun jij de reddende engel zijn met een zeer waardevol stuk content.
Welke content werkt het beste voor MoFu?
- Recensies en vergelijkingen
- Educatieve bronnen
- Casestudies en white papers
Voordeel 10: Het converteert leads in klanten in de bodem van jouw funnel
Zodra jouw leads de bodem van jouw funnel (BoFu) bereiken, wordt het tijd om aan de slag te gaan met conversies!
Je hoeft niet langer vertrouwen te creëren en kennis te delen met jouw publiek – dat heb je al gedaan. Het doel is om al die aandacht die je rond jouw merk hebt opgebouwd, nu om te zetten in verkopen.
Als mensen de bodem van de funnel bereiken, dan weet je dat ze serieus overwegen jouw product aan te schaffen. Het is belangrijk dat je content maakt die over jouw product of dienst gaat, het vergelijkt met jouw concurrenten en jouw publiek alle informatie geeft die ze nodig hebben om een weloverwogen beslissing te nemen.
Welke inhoud moet je maken voor je BoFu?
- Productvergelijkingen en alternatieven
- Producthandleidingen en updates
- Door de klant beïnvloede inhoud (user generated content)
- Trends in de branche en analyse
Welke contentvormen werken het beste voor BoFu?
- PDF’s en downloadbare inhoud
- Webinars en videotrainingen
- Succesverhalen
- Gratis cursussen en onderwijs
Nu je weet wat de voordelen zijn van verschillende soorten content in de bovenste, middelste en onderste gedeelten van de funnel, is het belangrijk om jouw bestaande content voor elke gedeelte in kaart te brengen. Misschien heb je wel een gedeelte van de funnel overgeslagen… en werk je onbewust alleen op het bovenste gedeelte van de funnel.
Voordeel 11: Contentmarketing helpt bij het aantrekken van jouw 1000 ware fans
Kevin Kelly schreef een fantastisch artikel, genaamd 1000 echte fans. Hierin legt hij uit dat je geen miljoenen volgers, miljoenen dollars of miljoenen klanten nodig hebt om een succesvol bedrijf te hebben.
Je hebt maar 1000 echte fans nodig.
Wat is een echte fan? Het is iemand die helemaal gek is van jouw merk – het is iemand die al jouw producten of diensten aanschaft en vol lof over je praat met anderen.
Maar waar vind je deze “echte fans”, of beter gezegd: hoe vinden deze “echte fans” jou?
Via jouw content.
Als je hun verwachtingen overtreft van de bewustwordingsfase tot aan de eerste verkoop en daarna, dan bouw je pas de basis van een echte fanbase op.
Zodra een echte fan in jouw merk heeft geïnvesteerd, zal die persoon:
- Je volgen op al je social mediakanalen
- Jouw blogberichten delen
- Vrienden en familie over jou vertellen
- Bij je blijven kopen (yes, terugkerende inkomsten!)
Voordeel 12: Contentmarketing vergroot jouw merkbekendheid
Stel je voor dat je een blogpost schrijft die op de eerste pagina van Google staat voor een zoekwoord waar maandelijks 20.000 mensen naar zoeken.
Jouw merk is nu zichtbaar voor 20.000 mensen die concreet op zoek zijn naar een oplossing voor het exacte probleem dat jij oplost. Dat zijn 240.000 mensen per jaar die mogelijk nog nooit van jouw merk hebben gehoord. Hoe bedoel je een boost voor jouw merkbekendheid?
In jouw blog heb je waarschijnlijk ook nog zoekwoordvarianten opgenomen, dat is als je een zoekwoordonderzoek hebt gedaan. Deze varianten zullen waarschijnlijk ook nog gaan ranken bij Google – waardoor je nog MEER exposure krijgt.
Dit alles door een enkele blogpost te schrijven. Stel je voor hoeveel exposure je voor jouw merk kunt genereren met een consistente blogstrategie van vier blogposts per maand.
Conclusie
Het lijstje is compleet: je hebt de 12 voordelen van contentmarketing gelezen. En nu? Het is nooit te laat om aan de slag te gaan met jouw contentmarketingstrategie. Het is een lange termijn marketinginvestering die:
- Je aan een hogere ROI helpt
- Ervoor zorgt dat je bekend wordt als een expert in jouw branche
- Jouw hele verkoopfunnel voedt
- Jouw SEO resultaten positief beïnvloedt
- Jouw klanten transformeert in die-hard fans
- Jou helpt met verkopen en service verlenen
Wat moet je doen om vanaf nu de vruchten te gaan plukken van contentmarketing voor jouw bedrijf?
Kom in actie. Schrijf die blogpost. Film die YouTube-video. Maak die infographic. Jouw ideale klanten wachten op je om je zsm te vinden op Google.
Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.
Vond je dit artikel nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor bedrijven in verschillende branches. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een doe-het-zelf ontwikkeld: Jouw marketingplan. Aan de hand van 6 praktische en no-nonsense modules gaan ondernemers zelf aan de slag en hebben ze aan het einde een gedegen marketingplan én de kennis in huis voor de toekomst en zijn losse marketing flodders verleden tijd.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!