Is jouw website ‘t stralende middelpunt van jouw marketing eco-systeem?
Jouw site is de enige plek op internet waar jij 100% de controle hebt. Zorg ervoor dat al jouw andere marketingacties verwijzen naar jouw website. Met andere woorden: jouw website is het middelpunt van jouw marketing eco-systeem.
Het middelpunt: jouw website
Het begint natuurlijk met een moderne website die vertrouwen oproept. Natuurlijk wil je alle toeters en bellen, maar begin met de basis. Uitbreiden en nieuwe functies toevoegen kan altijd wanneer je in de groeifase komt.
Zorg ervoor dat iedere pagina een duidelijke call-2-action heeft. Deel verschillende soorten content op jouw website: blogs, video’s, podcasts… ze laten zien dat jij expert bent op jouw vakgebied.
SEO: werk aan je vindbaarheid
Als jij online iets zoekt, waar ga je dan heen? Google! Zorg ervoor dat jouw website daar vindbaar is. Let bv. op de volgende dingen:
Is jouw site mobile-friendly, https (beveiligd), snel en is de menustructuur eenvoudig? Voer een zoekwoordenonderzoek uit. Vul o.b.v. de uitkomsten van jouw onderzoek de metadata in voor alle pagina’s, die je in Google zichtbaar wilt hebben. Maar werk ook aan kwalitatieve links van andere sites naar die van jou.
Social media: je kunt er niet omheen
Dagelijks zijn jouw ideale klanten er te vinden. Herkenbaarheid is belangrijk, zorg ervoor dat je op jouw site en op social media dezelfde stijl gebruikt.
Natuurlijk vermeld je duidelijk wie je bent, welk probleem je oplost voor wie en waar ze terecht kunnen voor meer info: jouw website.
TIP: maak een eigen linkjes-pagina op jouw website. Dan komt iedereen op jouw website binnen en niet via bv Linktr.ee
Dan ‘t lastigste: deel regelmatig content. Denk aan content die al op jouw site staat, bv een nieuw blog, podcast. Bepaal voor jezelf 4-5 onderwerpen waarover jij wilt gaan posten. Klein detail: het gaat om interessante content voor jouw volgers ;P
Maillijst: werk aan de winkel
E-mailmarketing is een belangrijk onderdeel van jouw marketing eco-systeem.
Sowieso gebruik je jouw site om inschrijvingen voor jouw maillijst te krijgen met een handig formulier. Zo kun je jouw abonnees – met toestemming – interessante informatie mailen.
TIP: gebruik zo min mogelijk invulvelden: voornaam en mailadres.
Gebruik in jouw emailings links die naar jouw website verwijzen, bv naar jouw laatste blog of cursus of exclusieve content voor jouw nieuwsbrieflezers.
Paid: Social & SEA
Ben je al ‘n tijdje actief op social media en heb je een vaste groep fans opgebouwd en komen er al best wat mensen op jouw site? Dan kun je jouw marketing horizon gaan verbreden door te adverteren: op social media en/of Google.
Je kunt specifieke doelgroepen bereiken met dezelfde kenmerken als jouw website en social media bezoekers. Maak voor iedere doelgroep een aparte advertentiecampagne en landingspagina op jouw website. Zo kun je iedere doelgroep zo optimaal mogelijk aanspreken.
Resultaat: relevantere campagnes, hogere conversie, meer verkopen.
Vergeet offline niet
Natuurlijk iedereen is online, maar hou offline zeker in je hoofd, zeker wanneer je je richt op een bepaalde regio. Denk aan adverteren in het lokale sufferdje, een papieren mailing. MAAR gebruik een QR-code. Doe je dit voor iedere offline actie dan kun je ook de resultaten meten… nice.
Samenvatting
In mijn ogen is een effectieve website het kloppende hart van jouw marketing eco-systeem. Of het nu online of offline is, alle routes leiden terug naar jouw site.
Je leert jouw bezoekers beter kennen, je hebt jouw website onder eigen beheer en je kunt verkopen stimuleren. Maar om effectief te kunnen zijn heeft iedere site andere marketinginspanningen eromheen nodig.
Kun je wel wat hulp bij jouw marketing eco-systeem gebruiken? Neem dan contact op, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.
Vond je dit artikel nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor bedrijven in verschillende branches. Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf modules ontwikkeld onder de noemer van Jouw marketingplan. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!