Maximaliseer jouw impact met content repurposing: dé no. 1 aanpak voor ZZP-ers
Voel je je ooit gevangen in een eindeloze stroom van content creatie, alsof het nooit genoeg is en je altijd achter de feiten aanloopt? Dit gevoel is helaas herkenbaar voor veel zelfstandige ondernemers.
Het komt vaak voort uit een ‘meer is beter’ mindset die veel ondernemers in de problemen brengt. Geen zorgen: er is een alternatieve content strategie voor ZZP-ers: content repurposing.
Terug in de tijd
In de periode 2010-2020 lag de focus in content marketing voornamelijk op blogs en SEO. Er werd veel energie gestoken met als doel zoveel mogelijk content te produceren. Hierdoor ontstonden uitgebreide blogs met honderden of zelfs duizenden blogposts en contentplannen die maanden vooruit waren gepland.
In plaats van te focussen op het maken van de beste content op een consistente manier, lag de nadruk op kwantiteit in plaats van kwaliteit.
Fastforward… 2023
Mensen komen niet meer massaal naar je blog om over onderwerp X, Y of Z te lezen. De manier waarop mensen tegenwoordig bij je blog terechtkomen, is voornamelijk via SEO, via social media of via een e-mailing.
Sterker nog, mensen willen de content daar lezen waar ze ze zijn. Ze willen op LinkedIn blijven en niet doorklikken naar jouw nieuwste blog. Dit fenomeen heet one-click content.
Less is more
Aangezien jij als ZZP-er niet over onbeperkte tijd beschikt is het belangrijk om deze ‘meer is beter’ mindset te veranderen.
Richt je liever op het consistent creëren van effectievere content die beter aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Dit zal uiteindelijk leiden tot een succesvollere contentstrategie voor je bedrijf.
Content zonder promotie is verspilde moeite
De meeste bedrijven en ondernemers maken te veel content zonder een plan om het onder de aandacht van mensen te brengen.
‘Ik wil een webinar over onderwerp X, Y en Z organiseren of een blogpost schrijven over onderwerp Y maken’.
Dat is geweldig, maar wat er vaak gebeurt, is dat je die webinar organiseert, het materiaal maakt en er misschien een e-mail over stuurt of er een of twee keer over post op social media.
Als je echt goed bezig bent, plaats je misschien de video op YouTube, niet dat iemand ernaar op zoek gaat, maar je kunt er op hopen (hoop-strategie). Maar dat mag je geen content repurposing noemen.
Het probleem is dus dat je iets creëert zonder een plan om het daadwerkelijk onder de aandacht van je doelgroep te brengen.
[Tekst loopt verder onder de afbeelding]
Creëer content die jouw publiek echt interessant vindt (én die jouw producten en diensten op een stijlvolle, moeiteloze manier centraal stelt).
Beheer al jouw content kanalen (blog, nieuwsbrief, sociale media) met een wekelijks dashboard, zodat je jouw impact – zonder stress – kunt vergroten.
Bepaal en behaal jouw maandelijkse content- en marketingdoelstellingen, de gegarandeerde weg naar het behalen van jouw omzetdoelstelling.
Deze contentmarketing planner is makkelijk iedere maand opnieuw te gebruiken.
Download de gratis no-stress content maandplanner.
De oplossing: content repurposing
Besteed meer aandacht aan het plannen en uitvoeren van strategieën om jouw content effectief te repurposen en verspreiden, in plaats van continu nieuwe content te maken.
Content publiceren is niet langer het doel, het efficiënt jouw content onder de aandacht brengen bij jouw doelgroep wél.
Distribution first
De manier om dat te doen, is door een distributie gerichte mindset op te bouwen.
Neem de tijd om na te denken over hoe je je content effectief kunt verspreiden en promoten, en zorg ervoor dat je een plan hebt om dit consistent te doen.
Je zult hierdoor een grotere impact hebben op je doelgroep en uiteindelijk meer succes behalen met je contentstrategie als ZZP-er. Als je eenmaal deze nieuwe mindset hebt, zul je merken dat je niet langer het gevoel hebt dat je constant nieuwe content moet maken om bij te blijven.
Dus de volgende keer dat je terugvalt in jouw oude mindset van ‘meer, meer, meer’, stel jezelf dan de volgende vraag: Hoe zorg ik ervoor dat mijn publiek hier de komende maanden van op de hoogte is en niet alleen deze week?
Een eenvoudige manier is de x10-methode
Als ik mijn content item in 10 stukken content zou moeten veranderen, A), zou dat lukken? Zo niet, dan wil je ‘t misschien verbeteren of uitbreiden. Is de inhoud wel sterk genoeg? En B) hoe zou ik dat doen?
Denk aan verschillende formats (caroussels, single posts, infographics, reels, enz.), maar ook aan verschillende kanalen (LinkedIn, emailings, enz.), maar ook aan verschillende invalshoeken.
Een voorbeeld
- Stel je neemt een podcast op per week. Dat zijn vier podcasts elke maand. Dus dat is je wekelijkse motor waarop je je contentstrategie gaat bouwen. Denk dan na over hoe je deze content kunt hergebruiken.
- Stel je neemt jouw podcast (ca. 30 minuten) met video op en je haalt uit de video-opname vier clips van 60 seconden die je kunt delen op social media. Dan heb je al 5 content items.
- Misschien dat je ook nog 3 clips van 2 minuten kunt maken die je op YouTube (shorts) zet. Upload de lange en de 3 clips en dan heb je al 9 content items.
- Download het transcript van jouw podcast afleverering en herbewerk deze tekst naar een SEO geoptimaliseerd artikel. Et voilà… 10 content items.
- Bonus: gebruik de subonderwerpen voor single posts op social media… Gebruik jouw blogpost als input voor een emailing enzovoorts…
Perfectie bestaat niet
Het is niet noodzakelijk dat elk stukje content dat je maakt, perfect is of een groot succes wordt. Het belangrijkste is dat je consistent en strategisch te werk gaat, dat je zichtbaar bent en dat je probeert om de beste waarde te bieden aan je doelgroep.
Door je content op verschillende platforms te verspreiden, vergroot je de kans dat je de juiste mensen bereikt.
Herhaal en creëer jouw eigen routine
Kijk wat ‘t beste werkt voor jou. Stel een checklist op zodat je weet welke items je wilt gaan maken. Bouw templates, doe alles wat jouw leven makkelijker maakt. Sla links naar tools op, zodat je daar niet naar op zoek hoeft.
TLDR
- Je hoeft geen enorme hoeveelheid content te produceren om effectief te zijn in je marketing.
- Door slim en creatief te zijn met wat je maakt en hoe je het verspreidt, kun je je impact vergroten zonder een content burn-out te krijgen.
- Denk na over hoe je het meeste uit elk stuk content kunt halen
- Experimenteer met verschillende benaderingen om te zien wat het beste werkt voor jou en je bedrijf en leg dit vast.
Voorbij zijn de dagen dat je je afvraagt wat je nu weer moet posten op social media. Als je – zoals in het voorbeeld hierboven – jouw podcast goed hebt opgezet, zal al je content in lijn zijn met je boodschap en je merk.
Als jij aan content repurposing doet, heb je al een gigantische voorsprong ten opzichte van jouw concurrent. Omdat je daadwerkelijk hebt nagedacht over hoe je je content bij je publiek gaat krijgen.
Begin nu met het strategisch plannen van jouw hergebruikte content en download jouw no-stress content maandplanner.
Vond je dit artikel over content repurposing nuttig? Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Kun je wel wat hulp bij jouw contentmarketing gebruiken? Neem dan contact op, dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.
Ik verzorg de operationele en strategische marketing voor dienstverlenende ondernemers in de vorm van marketingabonnementen.
Daarnaast heb ik specifiek voor eigenaren van kleine bedrijven een aantal doe-het-zelf marketing modules ontwikkeld. Mijn doel: marketing leuker, makkelijker en effectiever maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Pinterest? Klik dan door!