
Geen tijd voor content creatie: 4 easy manieren om tijd te vinden
Je bent druk, misschien zelfs wel té druk. Naast het helpen van jouw klanten, heb je nog tig ballen in de lucht te houden. Alleen het idee al dat je dan ook nog ‘content moet maken’… Dus hoe bedoel je ‘geen tijd voor creatie’?
Wat als je er minder tijd aan hoeft te besteden, meer resultaten boekt én ‘t altijd leuk is om content te creëren?
Het consequent en strategisch creëren van content is belangrijk, omdat het belangrijke resultaten kan opleveren voor jouw bedrijf. Het is de beste en meest betaalbare manier om geïnteresseerden toe te voegen aan jouw maillijst en om merkbekendheid op te bouwen.
In deze blogpost deel ik vier makkelijke manieren om meer tijd vrij te maken om content te maken voor jouw bedrijf, net als details over hoe je ze het meest effectief kunt gebruiken.
#1 – Maak een tijdsbudget
Het is misschien niet eens zo zeer een gebrek aan tijd dat je ervan weerhoudt om content te maken, maar een gebrek aan time management of het realistisch plannen van jouw tijd.
Waarom houd jij wel een geld-budget bij en geen tijd-budget?
Creëer een lijst van de tijd die je nodig hebt specifiek voor het maken van jouw maandelijkse content. Dan kun je die tijd in jouw agenda zetten en verdelen.
Bv. schrijf jij wekelijks een blog, dan heb je een standaard aantal zaken, die gemaakt moeten worden. Ik noem dat een ‘blog bundel’.
- Blog tekst
- Captions voor social media (1 kort, 1 lang)
- Banner voor op website
- 2 Instagram afbeeldingen (afhankelijk van onderwerp 1 carrousel en 1 single of 2 single posts)
- 2 Facebook afbeeldingen
- 1 Open Graph afbeelding
De vraag die je je zelf dan kunt stellen is hoeveel tijd jij besteedt aan het maken van de hele bundel en per onderdeel. Naarmate je vaker een bundel hebt gemaakt, weet je steeds exacter hoeveel tijd je eraan besteed hebt. Reserveer deze tijd in jouw agenda.
#2 – Stop met jouw uitstelgedrag
Uitstelgedrag is killing als het gaat om het maken van jouw content. Meestal is het moeilijkste deel van het schrijven van nieuwe content het overwinnen van de angst, tegenzin en ‘ik-weet-niet-waar-te-beginnen’-gedachten.
Gek genoeg vraag ik me, als ik eenmaal klaar ben, bijna altijd af waarom ik er zo tegenaan zat te hikken. Het is bijna altijd redelijk makkelijk om te doen. Dus hoe overwin je die drempel om gewoon aan de slag te gaan?
Een goede quote, die de spijker op zijn kop slaat: ‘Een goede schrijver zijn is 3% talent, 97% niet afgeleid worden door internet.’ – Anoniem
Dus naast het voor de hand liggende advies (vermijd internet … koste wat kost), hier zijn mijn favoriete tips om jouw uitstelgedrag te doorbreken:
Schrijf zonder verwachting
Nadat jij jouw onderwerp hebt bepaald, adviseer ik je om een half uur te schrijven. Zonder na te denken, puur om jouw gedachten te ordenen.
Deze (waarschijnlijk rommelige) eerste versie halveert jouw tijd die je aan de échte blogpost besteedt en dient als basis hiervoor.
Haal content planning en content creatie uit elkaar
Zorg dat al weet wat je wilt gaan schrijven (content planning) en het daadwerkelijke schrijven (content creatie). Plan jouw onderwerpen een maand (max 3 maanden van tevoren) in een redactionele kalender (een handige tool de Content planner 2022).
Probeer je beide toch tegelijk te doen, dan is de kans groot dat je naar die verschrikkelijke knipperende cursor en een leeg Word-scherm gaat staren.
Interview jezelf
Als je nog steeds moeite hebt om aan de slag te gaan, kun je altijd proberen jezelf te interviewen.
Bepaal een interviewproces waarmee je snel en eenvoudig content kunt genereren door middel van zelfinterviews. Dit ziet er ongeveer zo uit:
- Neem jezelf op terwijl je antwoord op de vragen alsof je met een vriend praat.
- Maak een transcript van het audiobestand en gebruik dit als basis voor jouw content.
Je zult verbaasd zijn hoe dit proces je kan helpen een stuk content, zoals een blogpost, samen te stellen.
#3 – Batch jouw content
Je hebt je dit misschien niet eerder gerealiseerd, maar je verliest enorm veel tijd wanneer je tussen taken schakelt. Niet alleen de daadwerkelijke tijd die het kost om nieuwe programma’s op je computer af te sluiten en te openen en/of het juiste document voor je neus te krijgen, maar ook de tijd die het mentaal kost om je focus te verleggen.
In een online artikel verschenen op de website van American Psychology Association, zegt D.E. Meyer dat het gemiddeld schakelen tussen taken maar liefst 40% van iemands productieve tijd verspilt.
Dus door te batchen, kunnen we ons concentreren op het maken van meerdere stukken content, omdat die taken vergelijkbaar zijn. Bijvoorbeeld het maken van al jouw visuals in Canva.
Of plan al jouw Instagram posts tegelijk in met een online scheduler, bv. Plann of Planoly. Welke onderdelen van het proces kun jij batchen om jezelf tot 40% meer tijd te geven?
#4 – Werk tijdens jouw biologische prime time
Chris Bailey praat over het besteden van je biologische prime time (BPT) voor je belangrijkste werk in zijn boek The Productivity Project.
Content creatie gaat het beste als we ‘t meest creatief en gefocust zijn, dus jouw BPT is het perfecte moment voor deze activiteiten!
“An hour with a fresh mind is worth five hours of fog.”
Het is dus zeker de moeite waard om je biologische prime time uit te zoeken. Misschien weet je het al, anders vind je tips en technieken in The Productivity Project om je te helpen om uren te sparen.
Bewaar het administratieve werk voor wanneer je weinig energie hebt of neem een pauze.
Maak tijd vrij voor het maken van content
Als je wilt leren een tijdsbudget te maken, uitstelgedrag te bestrijden, je content te batchen en in je biologische primetime te werken, zul je content creëren in een mum van tijd. Met de juiste instelling en intentie kun je deze methoden met succes gebruiken om tijd vrij te maken, zelfs als het voelt alsof je geen tijd hiervoor hebt.
Bijblijven met het maken van content is belangrijk voor jouw bedrijf, dus laat de kansen die jouw content jou kan bieden niet aan je voorbijgaan.
Vond je dit artikel over nuttig? Sharing is caring… deel het, zodat jouw netwerk ook succesvol hun content kan plannen.
Pin het op Pinterest of deel het op Facebook. Dankjewel!
Ik help zelfstandigen in de dienstverlenende sector – met focus en structuur – meer zichtbaarheid, bereik, leads en klanten te krijgen met no-nonsense content marketing.
Mijn doel: content marketing leuker, makkelijker én effectiever voor jou te maken.
Voordat ik Parmois startte, heb ik meer dan 20 jaar in de Benelux gewerkt voor een aantal gerenommeerde bedrijven actief binnen het toerisme en de hotellerie. Lees hier meer over mij.
Vind je het leuk om Parmois te volgen op Instagram? Klik dan door!

