
Doe jij je eigen marketing of ga jij jouw marketing uitbesteden? Dát is een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen. Uiteraard wil je jouw marketing het liefste zelf doen. Tenminste…als je iets met marketing hebt én er tijd voor hebt, want wie kent jouw bedrijf nu het beste?
De realiteit is echter dat je vaak overdag al zo ontzettend druk bent in jouw bedrijf en ’s avonds gaat het gewoon door. Tegen de tijd dat je gekookt en gegeten hebt en eindelijk zit met een kop koffie of thee, dan is het al 20.00 uur. Nog even snel het journaal kijken… Dan hebben we het nog niet eens over de kinderen naar bed brengen, de sportschool of de dag doornemen met je partner. Nee, het komt wel een andere keer… Jammer, maar o zo begrijpelijk.
Waarom ben jij destijds eigenlijk klant geworden?
Pas vroeg ik aan mijn allereerste klant ‘Waarom heb jij destijds eigenlijk besloten om jouw marketing bij mij uit te besteden?’. Natuurlijk weet ik waarom ze dat gedaan heeft, maar eens in de zoveel tijd is het nuttig om te checken hoe de redenen kunnen veranderen.
Naast het bovenstaande argument van overdag druk zijn en er ’s avonds geen energie meer voor hebben, noemde ze de volgende redenen:
- Ik ben dyslectisch
- Het zit wel in mijn hoofd, maar het is moeilijk om eruit te krijgen zoals ik het wil
- Ik doe er vervolgens uren over en dan ziet het er nog niet uit hoe ik het wil, dus laat ik het maar
- Van sommige dingen weet ik ook écht niet hoe het werkt
- Omdat ik de tijd niet heb of neem is het vaak hap-snap in plaats van iets structureels
‘Tot op de dag van vandaag, ben ik blij met iedere euro die ik bij jou besteed. Omdat ik weet dat het geregeld wordt, je meedenkt, dat het er mooi uit ziet, in lijn met wat ik voor ogen heb met mijn zaak. Ik hoef me geen seconde meer zorgen te maken, ik weet namelijk dat het allemaal doorgaat.
Al zou ik al naar de kostenkant moeten kijken, dan houd ik dit marketing abonnement, want ik moet er niet aan denken om terug te gaan naar de oude situatie waar ik alles zelf probeerde te doen’.
Mooie woorden, waarvoor ik uiteraard heel dankbaar ben. Dankjewel, Marjoleine van Pedimentis-Beauté!
De gemene deler
Zo zie je dat er verschillende pijnpunten cq problemen zijn waarom een klant voor je kiest en besluit tot marketing uitbesteden. Stel ik dezelfde vraag aan andere klanten, dan krijg ik 100% zeker andere antwoorden. Maar ik durf te stellen dat een van de volgende zaken altijd genoemd zal worden:
- Gebrek aan tijd (er zitten maar 24 uur in een dag)
- Gebrek aan kennis
- Gebrek aan structuur
- Geen affiniteit met marketing
Terwijl iedereen 100% overtuigd is van het belang van goede en structurele marketing om meer zichtbaarheid en omzet te genereren.
Waarom besteedt dan niet iedereen zijn marketing uit?
Omdat er ook ondernemers zijn die het – heel goed – zelf kunnen en het op kunnen brengen er tijd voor te reserveren in hun drukke agenda. Simpelweg omdat ze het leuk vinden om te doen én weten hoe ze het moeten doen. Waarom zou je dan marketing uitbesteden?
Bezwaren
Natuurlijk is er regelmatig het bezwaar van geld. ‘Ik kan jou toch helemaal niet betalen’. Het klopt dat voor niets de zon opgaat. Jij behandelt jouw klanten ook niet gratis in jouw salon of jij geeft ook geen gratis coachingstraject weg. Ik doe dat ook niet.
Ik geef de voorkeur aan een ander perspectief. Wat is het jou waard dat jouw probleem of zorg snel en adequaat opgelost wordt? Vind jij het jezelf en je bedrijf waard? Ben je bereid om te investeren in:
- Meer gemoedsrust
- Meer quality time
- Meer zichtbaarheid (social media, website, blogs)
- Meer structuur
- Hogere kwaliteit
- Meer groei
- En boven alles… Gemak
Ja maar…. Ik ben een eenmanszaak. Juist dán zou je moeten overwegen sommige zaken uit te besteden. Je kunt niet alles zelf doen en dan kun je maar beter focussen op jouw expertise. Dat is immers waar jouw zaak om draait. De eerste beslissing die ik nam toen ik voor mezelf begon: een boekhoudster inhuren voor mijn administratie, BTW en belastingaangifte. Waarom?
- Ik heb er geen tijd voor. Beter gezegd: ik maak er liever de tijd niet voor, ik werk liever voor mijn klanten
- Het is niet mijn beste tak van sport
- Zij is een expert op haar vakgebied
- Zij is op de hoogte van de laatste ins & outs op haar gebied
I’m worth it… en sterker nog, ik durf te stellen te stellen dat zij mij geld oplevert!
‘Ik heb geen budget om te adverteren’. Marketing is wat anders dan adverteren, je hoeft niet te adverteren om jouw marketing goed op orde te hebben. Een marketingplan, een up-to-date website, een nieuwsbrief, een blog, een leaflet, social media posts, een to-the-point offerte, landingpages enzovoorts. Allemaal zaken die onder marketing vallen. Je kunt adverteren wat je wilt, maar als je de basis niet op orde hebt, dan zal het weinig effect hebben.
Kan ik dan niet beter iemand aannemen?
Ja, dat kan natuurlijk altijd, afhankelijk van de hoeveelheid werk kun je een vacature creëren voor een parttime of fulltime functie. Een fulltime salaris voor een marketing medewerker is ongeveer € 2500 per maand, voor een Marketing Manager moet je al snel aan € 4000 of meer denken. Tel daar nog 8% vakantiegeld bij op, plus 30% premies die je af moet dragen. Bij ziekte moet je doorbetalen. Au, dat loopt best in de papieren.
Opeens klinkt marketing uitbesteden aan een ervaren marketing freelancer wellicht aantrekkelijker, want:
- Je betaalt het overeengekomen tarief of abonnementsgeld
- Je hoeft geen premies af te dragen
- BTW kun je aftrekken
- Je huurt een expert in, die gewend is om dingen snel op te pakken en op de hoogte is van de laatste trends
Wil jij weten wat jouw mogelijkheden bij Parmois zijn voor het uitbesteden van jouw marketing? Lees ook eens de informatie over de 3 Parmois marketing abonnementen, die een oplossing voor ieder budget bieden.
Blijf het Parmois marketingblog volgen voor meer informatie over SEO en content marketing. Iedere werkdag post ik op Instagram. Leuk als je me daar volgt!